Influencer Marketing

Influencer Marketing is een marketingstrategie, waarbij bedrijven gebruik maken van mensen met een groot bereik op social media om hun producten te promoten. Deze personen worden vaak ook influencers genoemd, omdat ze potentiële klanten kunnen beïnvloeden om een aankoop te doen.

De meest gebruikte platformen voor influencer marketing zijn YouTube en Instagram. Influencers delen een bericht op één van deze kanalen en krijgen daarvoor een vergoeding. Met influencer marketing hopen bedrijven vaak een doelgroep te bereiken die niet bereikbaar is via advertenties op radio, tv of in tijdschriften. Dit zijn doorgaans jongeren die meer tijd online doorbrengen.

De kracht van influencer marketing is dat de influencer direct contact heeft met zijn of haar doelgroep. De influencer kan het gesprek aangaan met zijn volgers en zelfs een relatie met hen opbouwen. Hoe goed die relatie is, hangt af van het soort influencer.

We maken onderscheid tussen vier verschillende soorten influencers:

  • Mega-influencers – de hoogste categorie influencers met vaak een heel diverse doelgroep met verschillende interesses. Wereldwijd heeft deze groep meer dan een miljoen volgers op Instagram. Mega-influencers zijn vaak celebrities.
  • Macro-influencers – hebben minder volgers op Instagram dan mega-influencers, maar met honderdduizenden volgers wereldwijd hebben ze een groot bereik. Macro-influencers zijn vaak bekend geworden door het internet zelf, zoals vloggers.
  • Micro-influencers – zijn vaak bloggers die wereldwijd tussen de vijfduizend en honderdduizend volgers hebben. Ze richten zich vaak op een specifieke niche en behandelen onderwerpen waar ze veel kennis over hebben. Denk bijvoorbeeld aan een foodblogger of een fitness expert.
  • Een Nano-influencer heeft minder dan vijfduizend volgers op Instagram en heeft veel invloed binnen een bepaalde groep. Dit kan lokaal zijn of juist binnen een bepaalde expertise.

Hoe meer volgers een influencer heeft, hoe hoger zijn of haar tarief doorgaans is.

KENNISBANK