Marketing kan naar mijn mening niet meer zonder SEO. Wat is het verband tussen de twee? Marketing gaat om het bevorderen van de verkoop van producten en diensten en steeds meer ondernemers gebruiken het wereldwijde web hiervoor. De meest populaire website is misschien wel die van Google en daarom speelt SEO, dat staat voor Search Engine Optimalisation, een belangrijke rol in marketing.

Online adverteren met SEA

Twintig jaar geleden plaatste je een advertentie in de krant of in een tijdschrift als je iets te promoten had. Of je nam een reclame op, die tussen de programma’s op televisie en radio verscheen. Tegenwoordig plaats je een banner op een goed bezochte website, laat je jouw boodschap afspelen voor een goed bekeken YouTube video of investeer je in SEA.

SEA staat voor Search Engine Advertising en het zijn de advertenties die je bovenaan de zoekresultaten ziet in Google. Bedrijven betalen (afhankelijk van de populariteit van een zoekwoord) soms heel veel geld om daar te staan. Deze marketingstrategie kan voor veel verkeer naar een website zorgen, waardoor het bedrijf meer hoopt te verkopen. Maar wist je dat meer dan driekwart van de zoekmachinegebruikers deze advertenties negeert en op de top drie organische zoekresultaten daaronder klikt?

Factoren die de SEO ranking bepalen

Voor een lange termijn effect, zou SEO dus en een onderdeel zijn van je marketingstrategie moeten zijn. Hierbij verdien je een hoge ranking door je website te optimaliseren voor zoekmachines. Google stelt daarvoor de volgende on-page eisen:

  • Je moet goede content delen
  • Je website moet snel zijn en geschikt voor mobiel
  • Interne en externe links verwerken in de tekst
  • Gebruik maken van keywords, ook wel zoekwoorden

Zoals gezegd zijn dit on-page eisen, dus eisen aan jouw website zelf. Hierbij is het belangrijk dat je voldoet aan alle eisen en niet aan een paar, want samen zorgen ze voor een perfect geoptimaliseerde website en dat wordt door Google beloond met een hoge ranking.

Promotie

Verschillende soorten zoekopdrachten

Investeren in SEO is absoluut de moeite waard, omdat meer dan 90 procent van de online ervaringen met een zoekmachine begint. Google verwerkt verschillende soorten zoekopdrachten, waarvan de volgende de meest voorkomende zijn:

  1. Navigatie – mensen die precies weten ze waar ze naar zoeken en dat in de zoekvelden typen.
  2. Informatie – mensen die zoeken naar specifieke informatie, bijvoorbeeld een betekenis van een bepaald woord of hoe ze een bepaalde handeling moeten uitvoeren.
  3. Transactie – mensen die een aankoop wensen te doen.

Het optimaliseren van je website voor de eerste variant heeft weinig zin. Als men op zoek is naar bijvoorbeeld bol.com, dan willen ze naar bol.com en niet naar een andere website. Maar wanneer men op zoek is naar de tweede variant, informatie, dan kun jij heel goed de persoon zijn die ze dat geeft.

Deze informatie is content, want zonder content heb je geen website. De vorm kan een blog, video, afbeelding of podcast zijn en de content gebruik je om jouw kennis en expertise te etaleren over aan jouw business gerelateerde onderwerpen. Zoekmachines vinden deze content en dit is waar SEO en marketing elkaar ontmoeten, om precies te zijn; waar SEO en content marketing elkaar ontmoeten.

Het belang van goede content voor SEO

Nu verandert Google regelmatig de factoren die wijze van ranking bepalen, ook wel bekend als algoritmes. Dit zijn heel vaak kleine veranderingen, maar soms zijn deze groot en de laatste grote verandering in het algoritme van Google heet BERT. BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers en kijkt naar de natuurlijke taal en de intentie van de zoekopdracht. Hiermee hoopt Google een beter antwoord te geven op de zoekvragen door relevante en waardevolle content te delen. Als gevolg hiervan is goede content een nog belangrijke rankingsfactor geworden van Google.

Lees ook: Deze SEO trends zijn in 2020 nog steeds belangrijk 

SEO en marketing vinden dus aansluiting via content, goede content. Dat is dus originele content dat goed is geschreven en makkelijk te verwerken is voor de gebruiker. Wanneer je bij het vullen van je website hier veel aandacht aan besteed, zal dat wonderen doen voor je ranking (er van uitgaande dat je ook aandacht hebt voor de andere rankingsfactoren) Op den duur zal dit leiden tot een groei aan websitebezoekers en daarmee dus ook een groei in verkoop. Deze strategie heeft alleen niet een gelijk direct effect zoals SEA dat heeft, SEO vraagt om een lange adem. Het kan zelfs een half jaar tot een jaar duren voor je de vruchten van je investering kan plukken. Maar als je eenmaal kunt plukken, dan kun je ervan blijven profiteren.

Externe links:
Yoast

Delen mag:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *