“Niemand gaat voorlopig investeren in marketing,” zei mijn man laatst niet zo opbeurend. “Iedereen houdt zijn portemonnee gesloten en wacht het economische effect van de crisis af.” Dat lijkt mij toch wel een verdrietig bericht voor marketeers en ondernemers wereldwijd, maar hij heeft wel een punt. In tijden van onzekerheid, verminderen de uitgaven en investeringen en stelt men zich afwachtend op. Heeft marketing wel zin in deze tijd? Moet je het promoten van je bedrijf dan helemaal vergeten? Hoe ga je tijdens een crisis om met marketing?

Wees je bewust van je toon

Het is een absurde wereld waarin we momenteel zitten. Scholen zijn dicht, winkels zijn gesloten en we zitten min of meer thuis opgesloten. Ik ben vast niet de enige die wiens dagen compleet zijn veranderd. Naast het feit dat er veel mensen ziek zijn en zelfs sterven aan het virus, lijden ook veel ondernemers onder deze crisis. Opdrachten worden uitgesteld of zelfs afgezegd en facturen worden niet betaald. Dit kan leiden tot faillissement, werkloosheid, financiële problemen en een hoop kopzorgen. Dus wanneer jij als ondernemer in deze tijd content publiceert, moet je je meer dan ooit bewust zijn van je toon. Denk voordat je content publiceert: wat zou ik willen zien, horen of lezen op dit moment en belangrijker, wat voor content wenst je doelgroep?

Sales is een belangrijk onderdeel van ondernemen en daar hoort het promoten van je diensten of producten bij. Maar in deze tijd waarin sommige mensen de strijd aangaan met het virus of in financiële of emotionele moeilijkheden zijn gekomen kan het een beetje vreemd voelen om je strategie door te zetten alsof er niets aan de hand is.

Hoe raakt de coronacrisis jouw klanten?

Voor je begint met de uitvoering van je marketingstrategie, moet je weten hoe het met je doelgroep gaat. Hoe raakt de coronacrisis jouw klanten? Zijn ze er echt door geraakt of valt het wel mee? Praat met je klant en houdt een kort lijntje. Ontdek wat bij hen leeft of op welke wijze hun behoeften of business is veranderd en pas je boodschap daarop aan. Tips hierover kun je lezen in mijn blog van vorige week.

Lees ook: Coronacrisis: zo kun je ondernemen tijdens een recessie

De content die je publiceert, deel je doorgaans om je doelgroep te informeren. Dat is nu niet anders. Het kan wel zijn dat je boodschap minder of helemaal niet commercieel is. Neem als voorbeeld een van de vrienden van mijn man. Hij heeft een boekhoud- en administratiekantoor en verzorgt met name de administratie van horecaondernemers. Een groot deel van zijn klanten is, zoals je begrijpt, flink getroffen door de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Wanneer je hun website bezoekt, vind je o.a. een bericht dat uitlegt welke financiële regelingen er vanuit de overheid waar gedeputeerden aanspraak op kunnen maken. In één overzicht is het duidelijk voor wie deze bedoeld zijn en hoe je een aanvraag indient. Daarnaast zijn ze een initiatief gestart waarbij ze Brabantse aspergetelers helpen tijdens deze crisis. Zij koppelen aspergetelers aan horecaondernemers, zij verdienen extra geld door de asperges te verkopen. Dit zal op korte termijn niet leiden tot meer klanten. Maar het laat zien dat ze maatschappelijke betrokken ze zijn en hun doelgroep voelt zich vast gesteund en wie weet zal dit in betere tijden tot meer samenwerkingen.

Doe de televisie of radio aan, sla open een krant of kijk online. De meeste bedrijven hebben hun reclameboodschap aangepast aan de situatie. Ze erkennen dat het geen makkelijke tijden zijn, maar dat ze het wel makkelijker willen maken. Zoals een supermarkt die je op aanbiedingen wijst of een telefoonprovider die een krachtig netwerk promoot, zodat gebruikers meer verbonden zijn. De reclame gaat gewoon door, maar de toon of focus is anders en dat kun jij ook doen.

Besteed aandacht aan SEO

We brengen onze tijd meer dan ooit online door. We streamen, bellen en facetimen via wifi, doen aan online gaming en werken natuurlijk thuis. Daarnaast brengen we meer tijd door op social media en consumeren we meer content. Niet alles dat we lezen gaan over Covid-19 en de gevolgen daarvan, we zijn ook opzoek naar andere informatie. Deze informatie vinden we nog steeds het vaakst via Google. Zoekmachineoptimalisatie is in deze tijd belangrijker dan ooit. Dus besteed aandacht aan SEO en deel content dat aansluit op de behoefte van je publiek.

Lees ook: Deze SEO trends zijn in 2020 nog steeds belangrijk

We blijven niet altijd in deze pandemie zitten, dus een beetje marketing kan geen kwaad. Het gaat er alleen om hoe je het doet, het gaat zoals ik zei om de toon. Leg de focus niet teveel op jezelf. Stel je begripvol op en uiteindelijk weten de klanten je weer te vinden wanneer het beter met ze gaat. Dat is dan ook het moment om weer vol voor de marketing te gaan.

Externe links:
Business2Community
Spraktoro

Afbeelding: Getty

Delen mag:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *