Hoe optimaliseer je jouw content voor voice search?

“Wat is bla bla bla?” Op Kerstavond, na het diner met mijn schoonfamilie, zaten de neefjes en nichtjes van mijn man op een mobiele telefoon naar iets te zoeken. Geen idee meer wat het was, maar de zoekopdracht werd ingesproken in plaats van getypt. Iets waar ik met opgetrokken wenkbrauw naar keek, aangezien ik nooit met mijn telefoon praat. Maar wat zij deden is niet gek. Wereldwijd neemt het aantal gesproken zoekopdrachten toe, oftewel voice searches. In de VS was 40 procent van de zoekopdrachten gesproken en dit aantal zal alleen maar stijgen. Daarom is het van belang dat websites hun content optimaliseren voor voice search. Hoe doe je dat? Dat doe je door gebruik te maken van long-tail keywords.

Wat zijn long-tail keywords?

Keywords, oftewel zoekwoorden, zijn de woorden die mensen intypen in de zoekvelden van zoekmachines zoals Google. Door zoekwoorden in jouw content te verwerken, kunnen zoekmachines jouw content op basis hiervan vinden. Long-tail keywords zijn meer omschrijvend en bevatten zo’n drie of meer woorden. Net zoals bij keywords verwerk je deze in de tekst, zodat crawlers op basis hiervan jouw content kunnen vinden en mee kunnen nemen in de zoekresultaten van Google. Omdat long-tail keywords wat specifieker zijn, dan gewone zoekwoorden, zal jouw content een beter antwoord zijn op de zoekvraag van de zoekmachinegebruiker. Het gebruik van long-tail keywords zal wel leiden tot een lagere click through rate. Maar de conversierate neemt naar verwachting wel toe, omdat de mensen die via een zoekmachine op jouw website terecht komen, ook daadwerkelijk opzoek waren naar jouw content.

Lees ook: Waarom zoekwoorden onderzoek belangrijk is

Voice search wijkt af van geschreven zoeken

Gesproken opdrachten zijn niet hetzelfde als geschreven opdrachten. Er zijn verschillen en daarom vraagt voice search om een andere optimalisatie, namelijk de long-tail keyword en hiervoor geldt:

  • Schrijf zoals je praat. Vrij logisch, want voice search zijn gesproken zoekopdrachten en die worden dus anders ingevoerd dan geschreven teksten.
  • Schrijf vragend of antwoordend. Mensen praten nu eenmaal anders dan dat ze schrijven. In voice search spreken ze in: “hoe bak ik een taart?” in plaats van: “taart bakken”. Wil je weten welke vraag het beste bij jouw content past? Kijk dan op Anwser the Public.
  • Kijk naar gerelateerde zoekopdrachten. Wanneer je iets intypt in het zoekveld van Google, staan er onderaan de pagina een aantal gerelateerde berichten die een verband hebben met de zoekvraag. Gebruik deze ter inspiratie.

Waarom voice search de toekomst is

De neefjes en nichtjes van mijn man die op Kerstavond de zoekopdrachten inspraken zijn zeven tot elf jaar oud. Hun schrijfvaardigheden zijn niet zoals die van een volwassene en daarom is het denk ik makkelijker voor hen om de zoekopdrachten in te spreken. Op een dag zijn ze natuurlijk wel volwassen en kunnen ze goed schrijven, maar dan is voice search een gewoonte geworden en komt het niet bij hen op om een zoekopdracht in te typen. Dit is de toekomst, want zoals zij, zijn er natuurlijk velen. Voice search is geen fase en daarom is het optimaliseren ervoor absoluut geen tijdsverspilling.

Succes!

Externe links:
Business2community
Hubspot
Keywordtool
Afbeelding: Unsplash

Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *