We creëren en delen content met als doel anderen te informeren, vermaken of te overtuigen. Maar hoe zorg je ervoor dat die content bij het juiste publiek terecht komt? Daarbij kan het PESO-model helpen, dit model helpt bepalen van jouw media- of pr-strategie.

Eind maart vorig jaar deelde ik een blog waarin ik uitleg wat het PESO-model is. Het is met afstand de meest gelezen blog van 2019 op mijn website. Waarom? Omdat deze blog hoog gerankt op de zoekwoorden “PESO-model”. Ik heb dus weinig concurrentie van grote jongens zoals Frankwatching en het thema is tot op heden nog weinig besproken. Daar profiteer ik van.

Goede zoekwoorden zijn ontzettend belangrijk

Zo werkt SEO en zoekwoordenonderzoek dus. Het zou natuurlijk fantastisch zijn dat mijn content naar voren komt wanneer iemand ‘SEO’ intypt in het zoekveld van Google. Maar erg realistisch is dat niet. Zoekmachines geven de voorkeur voor website met een bepaalde autoriteit, die veel websitebezoeken hebben. Voor een hogere ranking, moet je gebruik maken van zogeheten zoektermen. Dat zijn dus meerdere zoekwoorden. Deze zijn soms erg specifiek en zullen dus ook minder vaak door zoekmachinegebruikers worden ingevoerd, maar als dat gebeurt dan sluit jouw content ontzettend goed aan. Dat is uiteindelijk iets dat je toch wil, content delen dat bij jouw doelgroep past en inspeelt op behoeften.

Wil je weten welke in 2019 gepubliceerde blogs van mij het afgelopen jaar goed deden? Dan zie je hier een top 5.

1. Hoe het PESO-model jouw PR-strategie helpt

Met het PESO model weet je op wat voor manier jij je boodschap kunt communiceren naar je doelgroep. Het bestaat uit vier verschillende groepen: betaald (paid), verdiend (earned), gedeeld (shared) en in bezit (owned). De groepen werken afzonderlijk van elkaar, maar ze kunnen overlappen. Het PESO-model wordt vaak samengevat in een afbeelding dat in één opslag laat ziet hoe jouw media strategie eruit kan komen te zien. Dit artikel schreef ik vorig jaar en is met afstand de meest gelezen blog van 2019. Ik denk dat het de top 5 van 2020 ook haalt, dankzij Google.

2. Waarom heb ik minder bereik op Facebook?

Blijkbaar ben ik niet de enige die zich afvroeg waarom ik minder bereik op Facebook had, want dit bericht stond op de tweede plaats van meest gelezen blogs van 2019. Eerlijk is eerlijk, ik heb hem wel gepromoot op, Ja, ja, Facebook. Ik kwam in dit artikel tot de conclusie dat niet alle berichten die je op je bedrijfspagina plaatst, zichtbaar zijn op Facebook. Dat komt omdat de algoritmes zo zijn ingericht dat het de voorkeur geven aan berichten van vrienden en kennissen, boven berichten van bedrijfspagina’s. Wil je precies weten hoe het zit, lees dan dit bericht van juli 2019 opnieuw.

3. De populariteit van Facebook daalt, wat nu?

Hetzelfde Facebook daalt in Nederland flink in populariteit. Het vertrouwen in het ooit zo populaire platform is flink gedaald en dat maakt social ondernemen lastig. Of toch niet? Deze blog die ik in januari 2019 schreef, staat op de derde plaats van meest gelezen blogs van vorig jaar. Niet alleen vertel ik welke platformen het goed deden en nog steeds goed doen. Maar ook wat je kunt doen om toch je doelgroep te bereiken via social media.

4. Influencer Marketing, effectief is het wel

Influencer marketing is hot en het aantal zoekopdrachten naar influencer marketing steeg flink. Ik heb veel over influencer marketing geschreven en dit artikel uit januari 2019 is het meest gelezen artikel over influencer marketing. Hierin leg ik uit wat influencer marketing is en wat een goede influencer is.

5. Waarom gepersonaliseerde content belangrijk is

Gepersonaliseerde content zorgt voor meer betrokkenheid en heeft een positief invloed op de merkbeleving en uiteindelijk ook op de verkoop. Experts zijn het erover eens: anno 2019 kun je geen massaberichten versturen naar je doelgroep. Iedereen is verschillend, net als onze interesses en behoeftes. In de communicatie naar prospects en klanten, moeten we meer rekening houden met die verschillen. De minst populaire blog in dit rijtje moet ik zeggen, maar ook deze deed het vorig jaar erg goed.

SEO is belangrijk voor online zichtbaarheid

Wanneer ik in Google Analytics kijk, zie ik dat Google (oftewel organic search) verantwoordelijk is voor het meeste verkeer naar mijn website. Terwijl ik mijn blogs ook regelmatig deel op Twitter, LinkedIn, Instagram en Facebook. Zojuist keek ik in Google Analytics en ik zag dat het artikel over het PESO-model op de tweede plaats van de meest bezochte pagina’s staat van afgelopen week.

Wil je beloond worden met een hoge ranking, dan is het raadzaam content te creëren over thema’s die wat minder vaak behandeld zijn. Dat gezegd hebbende ben ik wel van mening dat niet ieder artikel dat je deelt een hoge SEO-score hoeft te hebben. Van de drie blogs die ik deel, hoop ik dat er een goed scoort op Google. Maar ook ik behandel onderwerpen die anderen behandelen, ik doe het alleen op mijn eigen manier. En welke artikelen het best scoren, kan ik je voor het schrijven ook niet vertellen. Het publiek verrast mij soms.

Zoekmachineoptimalisatie speelt een belangrijke rol bij online zichtbaarheid. Dat betekent niet dat de social media platformen nutteloos zijn. In tegendeel zelfs. Die links die ik daar deel, helpt bij de vindbaarheid van de verschillende blogs en dus mijn zichtbaarheid. Google zorgt constant voor verkeer naar mijn website en het zijn met name de wat oudere artikelen die het goed doen. Maar goed, dat is wanneer ik naar de totalen kijk en die oudere artikelen zijn vaker gelezen omdat ze langer online staan. Maar die helpen wel voor de vindbaarheid van de nieuwere artikelen. Zoals ik altijd zeg, SEO vraagt om een lange adem.

Afbeelding: Unsplash

Delen mag:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *