Gisteren kondigde het kabinet aan dat de corona maatregelingen worden verlengd. De coronacrisis kan nog wel heel lang duren en dit heeft gevolgen op de economie. Het is iets onwerkelijks, het coronavirus (Covid-19). Het heeft me de eerste dagen behoorlijk lam geslagen, het is alsof ik in een slechte film ben beland. Waarschijnlijk ben ik niet de enige die zich afvraagt wanneer ik wakker word uit deze nachtmerrie. Elke dag hoop ik dat het aantal slachtoffers van afneemt.

Snel realiseerde ik me dat naast onze gezondheid, het virus (althans de maatregelen die n.a.v. Covid-19 zijn genomen) een zeer negatief effect op de economie zal hebben. Vrijwel direct na ingaan van de maatregelen wereldwijd, kwamen ondernemers in de problemen. Winkels gingen dicht, opdrachten werden afgezegd of uitgesteld en facturen werden niet betaald. Dat een recessie onvermijdelijk is, werd afgelopen donderdag door het Centraal Plan Bureau (CPB) bevestigd. Wat zijn de gevolgen van deze coronacrisis? En hoe kun je het beste ondernemen tijdens een recessie?

Gevolgen van de Covid-19 maatregelen

Zoals gezegd worden de maatregelingen verlengd tot en met 28 april. Voorlopig blijven scholen en kinderdagverblijven dus dicht, we kunnen niet uiteten, naar de kapper of even winkelen en op vakantie gaan zit er ook niet in. Hoe langer deze maatregelen van kracht zijn, hoe groter de impact op onze economie. Het CPB melde eerder dat het verwacht dat de economie dit jaar met 1,2 tot 7,7 procent zal krimpen, uitgaande van een beperking van drie maanden. Maar als dit langer duurt, zal de recessie ook langer duren, waarschijnlijk een anderhalf jaar.

Wat is een recessie?

Tijdens een recessie krimpt de economie en is er geen sprake van een groei. Recessie betekent letterlijk ‘teruggang’ of ‘achteruitgang.’ Tijdens een recessie wordt er minder uitgegeven en geïnvesteerd, en meer gespaard. Als gevolg hiervan kunnen mensen hun baan kwijt raken en in de financiële problemen komen. Hetzelfde gebeurde in 2008 tijdens de kreditcrisis.

De kreditietcrisis werd veroorzaak door de stagnerende huizenmarkt in de Verenigde Staten. Zo’n twintig jaar geleden werden er hypotheken verstrekt aan mensen met een laag inkomen en als lokkertje kregen ze een lage variabele rente, die ze in het begin nog konden betalen. Maar toen de rente steeg, kwamen ze in de financiële problemen en zetten ze massaal hun huis in de verkoop. Door het grote aanbod, daalden de woningprijzen en konden mensen hun hypotheek niet betalen. Dit gebeurden op zo’n grote schaal, dat de banken in moeilijkheden kwamen. Zij konden niet aan hun financiële verplichtingen voldoen en dus leenden de financiële instellingen elkaar geen geld meer. Een domino-effect volgde, wereldwijd gingen er banken failliet en anderen fuseerden. Uiteindelijk klapte de hele economie in elkaar en moest de overheid ingrijpen.

Zo houd je je hoofd boven water tijdens de recessie

Wat kun je het beste als ondernemer doen om tijdens deze recessie je hoofd boven water te houden? In onzekere tijden kun je het beste een kort lijntje houden met je klanten en prospects. Hierbij zijn de volgende stappen belangrijk:

  • Informeer je klanten over eventuele aanpassingen in jouw business. Denk bijvoorbeeld aan bereikbaarheid, levertijd, werktijden en openingstijden. Dit kun je doen door je website actueel te houden, je klanten te e-mailen en of via social media met je doelgroep te communiceren.
  • We leven gelukkig in digitaal tijdperk, dus gebruik dit in je voordeel. Gebruik Zoom, Skype of gelijksoortige online programma’s om met collega’s en klanten te vergaderen.
  • Blus de brandjes die door het coronavirus zijn ontstaan, maar vergeet niet vooruit te kijken en te plannen voor de toekomst. Niet alleen ben je voorbereid voor een tijd na de crisis, het houd je ook positief en optimistisch.
  • Informeer bij jouw klanten naar hun behoefte. Wat hebben zij nodig in deze coronatijdperk? Denk bijvoorbeeld aan mensen die niet meer uiteten kunnen gaan. Restaurants bezorgen nu maaltijden aan die klanten. Niet meer winkelen in je favoriete boetiek? Nu kun je daar online shoppen. Geef jij bijvoorbeeld vaak trainingen? Dit kun je online doen. Zoekt de klant advies, kijk dan hoe je dit het beste kunt aanbieden. Je zal misschien minder verkopen de komende tijd, maar iets is altijd beter dan niets.
  • Zit jij in de B2B business? Praat dan met je klanten om te informeren hoe hun business er de komende tijd eruit zal zien? Verwachten ze minder inkomen, zijn hun werktijden aangepast? Wat zijn hun verwachtingen? De meeste bedrijven lijden onder de genomen maatregelen, veel opdrachten zijn immers uitgesteld of afgezegd. Hun omzet zal dalen en daardoor investeren ze minder, ook in jou. Door met je klanten te praten, weet je wat je de komende tijd kunt verwachten en een actieplan maken.
  • Wanneer je weet dat je minder omzet gaat maken, kun je er voor kiezen om je tijd anders te verdelen. Je kunt bijvoorbeeld een online training of cursus volgen. Als je liever geen geld wil uitgeven, dan kun je je tijd besteden aan het lezen van blogs en White papers om je kennis te vergroten. Maar je kunt ook luisteren naar podcasts of video’s bekijken.

Maak een plan voor de post-corona tijdperk. Niet alleen is het nodig om je hoofd boven te water te houden. Het zorgt ervoor dat je positief blijft en gemotiveerd blijft om te werken aan je business.

Tegemoetkomingen vanuit het Rijk

De crisis van 2008 leidden tot veel faillissementen en ontslagen. Dat is ook het vooruitzicht voor tijdens deze crisis. Gelukkig heeft het Rijk maatregelen getroffen om ondernemers zoveel mogelijk te helpen in de periode. Zo is er voor alle ondernemers die in Nederland wonen en werkzaam zijn de ‘Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers (Tozo) regeling. Deze is gebaseerd op het Besluit van Bijstandsverzekering Zelfstandigen. Zelfstandig ondernemers krijgen voor een periode van maximaal drie maanden inkomensondersteuning van maximaal 1500 euro netto per maand. Deze regeling wordt uitgevoerd door de gemeenten en geldt voor alsnog tot 1 juni. Kijk voor meer informatie hierover op de website van de Rijksoverheid.

Daarnaast is er de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS) die de MKB-ondernemers helpt, die ik de sectoren werken die direct getroffen zijn door de genomen maatregelen om het virus te bestrijden. Denk bijvoorbeeld aan horecaondernemers, sportclubs of reisbureaus. Zij krijgen eenmalig 4.000 euro belastingvrij dat ze vrij kunnen besteden. Je moet hiervoor wel voldoen aan de voorwaarden die het Rijk stelt. Voor het aanvragen van deze regeling en meer informatie hierover, bezoek de website van de Rijksdienst Ondernemend Nederland.

Tot slot

Ik verwacht dat het aantal zzp’ers dit jaar flink zal afnemen. Een analyse van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) laat zien dat 4 op de 10 zzp’ers vijf jaar na de start nog zzp’er zijn. Dat betekent dat bijna 55 procent uiteindelijk (weer) kiest voor een vaste baan. Nu de recessie is ingezet verwacht ik dat meer ondernemers voor zekerheid kiezen en voor een baan in vast dienstverband, er van uitgaande dat ze die op korte termijn kunnen vinden. Tegelijk zullen ook minder mensen kiezen voor het ondernemerschap. Ik denk overigens wel dat deze daling een knik zal zijn in de algehele groeicijfers. Want zodra het al iets beter met de economie gaat, zullen weer meer mensen kiezen voor het ondernemerschap en het bestaan als zelfstandige. Flexibiliteit en het zoeken naar een nieuwe uitdaging zijn de meest opgegeven redenen om niet meer voor een baas te willen werken. Dat gevoel zal door de crisis vast niet veranderen.

De coronacrisis en de gevolgen daarvan zullen we nog lang voelen. Niet alleen de financiële gevolgen, maar ook de emotionele. Blijf zoveel mogelijk thuis en houd afstand, hopelijk is deze nachtmerrie dan heel snel afgelopen.

Externe links:
Business2Community
CBS
CPB
DNB
Marketingfacts
NU.NL
NRC

Afbeeldingen: Getty, Unsplash

Delen mag:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *