Content marketing gaat nergens naartoe, dat is inmiddels wel duidelijk. Er zijn echter wel trends en ontwikkelingen die invloed hebben op de manier waarop we aan marketing doen. Zo gaat marketing tegenwoordig om het aangaan van een relatie met je publiek, dan alleen pure promotie. Welke content marketing trends in 2020 relevant zijn, lees je in deze blog.

De kern van content marketing is het publiek, daar gaat het uiteindelijk allemaal om. Ieder stuk content dat wordt gepubliceerd, moet inspelen op hun behoefte. Dit wordt door veel content marketing experts een content marketing trend genoemd, maar dat is het niet. Het is gewoon een gegeven dat het publiek belangrijk is en dat mag nooit veranderen. Content komt in verschillende vormen, denk bijvoorbeeld aan een blog, video, podcast, infographic of White Paper. Via diverse kanalen, zoals SEO, social media en e-mail marketing komt deze content bij het publiek terecht. Het doel is uiteindelijk om potentiële klanten te informeren tijdens de buyers journey. Dit is het proces dat iedere prospect doorloopt, voor het nemen van een koopbeslissing.

De kern van content marketing

Content heeft als primair doel de vraag van de gebruiker te beantwoorden. Het is jouw taak om er voor te zorgen dat jouw content zo goed is, dat jouw publiek na het consumeren hiervan, gebruik wil maken van jouw product of diensten.

Wil jij meer klanten bereiken en investeren in content marketing?
Kies dan voor een samenwerking met een content marketeer.
Ontdek wat ik voor jou kan betekenen en bekijk het “Content Marketing Pakket” nu.

De volgende content marketingtrends zijn dit jaar onmisbaar volgens de experts.

1. Een goede content ervaring

Bij contentcreatie het publiek dus het meest belangrijkst. De meest succesvolle content marketeers plaatsen de informatiebehoefte, boven de marketingboodschap. Om dit goed te doen weet je:

  • Waar je publiek online naar zoekt
  • hoe je gericht voor je publiek schrijft
  • Hoe je diepgang kunt bieden.

Tevens is het belangrijk dat de kwaliteit van je content goed is en origineel. Dus kopieer niet van anderen. Wees consistent, dus deel je berichten eens per week of eens in de twee weken. Zorg ervoor dat je publiek weet wat ze van je kunnen verwachten.

2. Video content

De meeste mensen geven de voorkeur aan video boven iedere andere vorm van content. Volgens Hubspot wil 54 procent van de consumenten meer video zien van een merk, dan iedere andere vorm van content. Het gebruik van video neemt daarom steeds meer toe, ook dankzij de toenemende populariteit van Instagram Stories, Snapchat en ook het nieuwe TikTok.
Een video is makkelijker te consumeren dan een stuk tekst, want daarbij kunnen onze gedachten nog eens afdwalen. Het maakt je toegankelijker voor je publiek en het wordt ook vaak gebruikt wanneer mensen een koopbeslissing willen nemen. Het nadeel is dat je bereik met video afneemt, omdat iedereen hierin investeert. Een oplossing is om je video op zoveel mogelijk kanalen te delen en te investeren in live video. Want live video wordt gepusht.

3. Voice

Dankzij de populariteit van de mobiele telefoon, is ons online gedrag enigszins veranderd. Zo spreken we steeds vaker onze zoekopdrachten in, in plaats van deze te schrijven in het zoekveld van zoekmachines. Niet alleen wordt spraak, ook wel voice, gebruikt voor zoekmachines, maar ook voor voice assistante technologie zoals Bing, Siri of Alexa. Het toenemende gebruik van spraak heeft invloed onze content, omdat deze geoptimaliseerd moet worden voor voice. Een manier om dit te doen is gebruik maken van long-tail keywords.

Hoe je dit doet, leg ik volgende week uit.

4. E-A-T

Neil Patel zegt dat E-A-T nog belangrijker wordt. E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness. Om goed te ranken op Google moet jouw content E-A-T zijn, oftewel je moet expertise laten zien, een autoriteit zijn en betrouwbaar. Wanneer jij content creëert waarover jij een expert bent, zal je beloond worden met een hogere ranking. Dus laat zien dat je een expert bent en laat dit terug komen in je bio.
Je verbetert je E-A-T door:

  • genoemd en/of gelinkt naar te worden vanaf andere websites die al autoriteit hebben opgebouwd
  • dus je bio te updaten met E-A-T informatie
  • naar bronnen door te linken die jouw informatie in jouw content ondersteunen
  • je site regelmatig up te daten met relevante, accurate en actuele informatie.

Deze content marketingfactoren zijn nog steeds belangrijk

Deze marketingtrends zijn voor 2020 belangrijk, maar het maakt de trends van het afgelopen jaar niet onbelangrijk. Het zijn alleen geen trends meer, maar gewoon vaste onderdelen van de marketingstrategie geworden.

Nog even een overzichtje:

  • Strategie – Een strategie helpt je om naar een doel te werken, zoals leadgeneratie, SEO of Thought Leadership. Volgens het Content Marketing Instituut heeft 65 procent van de succesvolste Content Marketeers een gedocumenteerde content marketingstrategie. Door het hebben van een strategie kun je vooruit werken, je content effectief promoten en je continuïteit verbeteren.
  • Betrouwbaarheid – Klanten willen je begrijpen en vertrouwen, zeker als ze het in het proces zitten waarin ze een beslissing moeten nemen. Door je publiek goede content te bieden waar ze naar willen luisteren of willen lezen, kun je bouwen aan een succesvolle relatie.
  • Zichtbaarheid – Content krijgt bij veel zichtbaarheid via social media, maar ook via e-mail marketing. Facebook is, ondanks wat er is geschreven, nog steeds een populair kanaal en vaak dé plek om te beginnen.
  • Long formats – Geschreven content dat uit meer dan 2000 woorden bestaat. Of podcasts en documentaires. Deze worden beloond met een hogere ranking en lezers vinden deze content betrouwbaarder. Tevens worden ze over het algemeen vaker gedeeld dan korte stukken.
  • Chatbots – Het gebruik van chatbots neemt toe, je kunt geen website bezoeken of ergens rechts onder in het scherm springt er een mannetje of vrouwtje naar boven, dat vraagt of je hulp nodig hebt. Het zorgt voor een hoger betrokkenheidsgevoel en dat is positief. Omdat de machine veel leert, kan het eenvoudig veel gestelde vragen beantwoorden.

Lees ook: De online marketing trends voor 2019

Content marketing is onmisbaar in iedere marketingstrategie. Je kunt er klanten mee aantrekken die oprecht interesse hebben in jouw boodschap. Zolang jouw publiek op de eerste plek staat, dus boven jouw marketingboodschap, dan kun je er veel business uit halen.

Veel succes met jouw content marketingstrategie dit jaar!

Business2Community
Business2Community
Entrepreneur
Forbes
Search Engine Journal
Skyword

Afbeelding: Unsplash

Delen mag:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *