Zo wordt jouw website gevonden dankzij SEO

Hoe zorg ik ervoor dat mijn website wordt gevonden door zoekmachines? Vorige week legde ik uit dat content marketing een belangrijke rol speelt bij online zichtbaarheid. En dat wordt weer veroorzaakt door SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie of door SEA, dat voor zoekmachinemarketing of -advertising staat.

Lees ook: Zo word je online zichtbaar dankzij content marketing

Wat is het verschil tussen SEO en SEA? Simpel, SEO is gratis en SEA kost geld. Want bij SEA worden websites als advertenties bovenaan in de zoekresultaten van zoekmachines geplaatst. Het doel hiervan is dat zoekers doorklikken op de links en de diensten van de adverteerder afnemen. Bij SEO zijn de zoekresultaten organisch.

Als je wilt dat jouw website gevonden wordt door zoekmachines, zonder in dure advertenties te investeren, dan zal je moeten in zetten op SEO. Dit is het proces waarmee je het verkeer naar jouw website verbetert, evenals jouw zichtbaarheid via zoekmachines.

Waarom is SEO belangrijk?

De volgende cijfers geven aan waarom zoekmachineoptimalisatie belangrijk is:

  • 93 procent van de online ervaringen begint met een zoekmachine. Zoals ik vorige week zei, jouw naam wordt slechts in 9 procent van de gevallen in een zoekveld ingetypt. De meeste mensen zoeken op onderwerp.
  • 81 procent van de mensen doet online research voor het doen van een aankoop en deze start vaak op Google.
  • 75 procent kijkt niet verder dan de eerste pagina op Google.

Factoren die van invloed zijn op SEO

De volgende elementen zijn van invloed op een hoge SEO-score, waardoor je hoger gerankt wordt door zoekmachines. En hoe hoger de ranking, hoe groter het aantal websitebezoekers kan zijn en hoe meer je kunt verkopen.

1. Deel content van goede kwaliteit

Stop tijd in het schrijven van goede content. Kopieer niet van anderen en zorg ervoor dat jouw blogs van toegevoegde waarde zijn voor jouw bezoeker. Zoekmachines zullen je belonen met een hogere ranking.

Lees ook: Zo schrijf je een blog dat SEO geschikt is

2. Zorg voor interne en externe links

Deel jij net als ik iedere week een blog op jouw website? Zorg er dan voor dat deze links bevat naar gerelateerde content op jouw website (interne links) en links naar relevante content op websites van die van anderen (externe links). Jouw website wordt door zoekmachines als betrouwbaar gezien, waardoor je hoger wordt gerankt. Nog mooier is het als anderen weer naar jou doorlinken, want dat geeft zoekmachines het signaal dat je een goede website hebt.

3. Zorg ervoor dat je actief bent op social media

Hoe zorg je voor veel kliks naar jouw website? Door actief te zijn op social media en jouw content op te delen, daar is bijna iedereen wel te vinden. In Nederland stijgt het aantal social media gebruikers nog steeds. Kortom, zorg voor een account op Facebook, Twitter, Instagram en/of LinkedIn en deel je content! Zorg er ook voor dat anderen jouw content weer op social media kunnen delen, door buttons te delen boven of onder je bericht (zoals je hieronder ziet). Gebruik hashtags op Instagram en kijk wanneer jij het beste – qua tijd – kan delen.

4. Zorg voor een mobiel vriendelijke website

Als jouw website onleesbaar is op mobiele apparaten, dan zal Google deze niet met een hoge ranking waarderen. Het online gebruik op mobiele apparaten neemt ieder jaar toe en het duurt niet lang of mobiel vriendelijke websites de standaard worden in de ranking van Google. Let er dus bij de bouw van jouw website op, dat deze er goed uitziet op mobiele apparaten en blijf dit controleren.

5. Maak gebruik van keywords

Keywords komen niet alleen voor in de body van jouw tekst, maar ook in de titel van jouw blog, meta discription, alt tags, afbeeldingen en in de naam van jouw link. Doe vooraf goed onderzoek naar welke keywords het beste bij jouw content passen.

SEO vraagt om geduld

Helaas kan het soms lang duren voor je profiteert van de investeringen die je in SEO doet. Heb je dat geduld niet? Investeer dan in SEA of in allebei. Weet in ieder geval dat deze strategie om een lange adem vraagt.

Staar je niet te blind op SEO. Natuurlijk is het belangrijk, maar een goed leesbare blog is dat ook. Uiteindelijk gaat het erom dat je inspeelt op de behoefte van jouw klant en hem of haar van dienst kan zijn met de content die je deelt.

Wil je de laatste trends op het gebied van SEO weten? Lees dan ook: Marketing trends 2019

Externe links:
Business2Community
Frankwatching
Google SEO trends
Afbeeldingen: Getty, Unsplash
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *