Zo word je online zichtbaar dankzij content marketing

Hoe wordt jij online zichtbaar? Je bent net begonnen met ondernemen. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel is compleet en iedereen in jouw omgeving weet dat je vanaf nu in te huren bent als … (vul hier maar in). Je hebt er ontzettend veel zin in, want eindelijk laat je die lang gekoesterde droom in vervulling gaan.

Een beetje ondernemer heeft een website en daarom ben jij er ook één begonnen. Maar waarom eigenlijk? Welke functie vervult jouw website en wat laat je zien?

Een goede vriendin van mij is onlangs begonnen met ondernemen. Met veel enthousiasme en passie ze met haar werkzaamheden begonnen en al snel vond ze haar eerste opdrachtgever. Toen ik haar vertelde dat ze door middel van content marketing meer potentiële klanten kan bereiken, keek ze me vragend aan. Content marketing? SEO? Het waren allemaal nieuwe begrippen voor haar. Dus voor haar en velen zoals haar, schrijf ik deze blog. Ik ga je vandaag vertellen hoe je dankzij content marketing online zichtbaar wordt.

Wat is content marketing?

Bij content marketing deel je informatie met jouw potentiële klanten via één of meerdere soorten content. Het doel is om een product of dienst in de markt te zetten, zonder aan promotie te doen. Een blog, podcast, een bericht op social media, video of infographic, het zijn allemaal vormen van content marketing. Zoekmachines vinden deze content, wanneer deze voldoet aan de zoektermen van de zoeker. De zoeker, jouw potentiële klant, vindt jouw website tussen de verschillende zoekresultaten. Deze resultaten waren gerangschikt op basis van relevantie. Hoe hoger jouw website gerankt wordt, hoe beter. Om dit te realiseren, is kennis van SEO nodig.

Lees ook: Zo schrijf je een blog dat SEO geschikt is

Uit onderzoek blijkt dat 93 procent van de online ervaringen begint met een zoekmachine. Jouw klanten vinden jouw website dus vaak via Google en door te investeren in content marketing wordt je online zichtbaar. Volgende week zal ik in een nieuwe blog stil staan bij SEO en de basis hiervan, zodat je het eenvoudig zelf kunt toepassen.

Content marketing in een voorbeeld

Als ondernemer help ik andere ondernemers op het gebied van content marketing. Daarnaast blog ik over dit thema, met als doel mensen te informeren die weinig over dit onderwerp weten. Hun reeds opgedane kennis kunnen zij toepassen in hun eigen onderneming. Als ze daarmee succesvoller worden, dan is mijn blog geslaagd. Tevens is het natuurlijk mooi als deze ondernemers gebruik maken van mijn diensten.

Wat is jouw core product of dienst? Kan je daarover schrijven of is visuele content, waarbij je laat zien wat je doet, beter? Ik kom niet altijd even lekker uit mijn woorden en vind schrijven leuk. Daarom heb ik ervoor gekozen om te bloggen. Maar misschien past video beter bij jou. Zolang jij jouw content met een vast ritme deelt, weten jouw volgers en websitebezoekers wat ze van jou kunnen verwachten.

Is content marketing wel nodig?

“Ik heb genoeg werk en heb geen content marketing nodig,” Goed voor jou! Ga zo door. Maar als dat het geval was, dan was je deze blog niet aan het lezen.

Steeds meer mensen doen online onderzoek voor het doen van een aankoop. Hoe groter de investering, des te intensiever het onderzoek. Dit onderzoek begint dus negen van de tien keer op Google en jouw naam wordt niet in het zoekveld getypt. Dat gebeurt slechts in 9 procent van de gevallen. De meeste mensen zoeken op onderwerp en als ze jouw website vinden, dan kwam jouw content naar boven in de zoekresultaten.

Content marketing straalt vertrouwen uit

Voor ik een half jaar geleden ging trouwen, zocht ik online naar de perfecte bruidstaart. Ik vond een leverancier die naast afbeeldingen ook informatie gaf over welke smaken bij elkaar pasten, zodat ik dat niet zelf hoefde te kiezen. Voor ik een afspraak maakte (en de lekkerste taart ooit proefde), had zij mijn vertrouwen gewonnen door zich online neer te zetten als expert op het gebied van bruidstaarten.

Daar draait content marketing nu om. Mensen investeren het liefst in bedrijven en ondernemers waarvan zij het gevoel hebben dat ze die kunnen vertrouwen. Dat vertrouwen kun je winnen met content en dat wordt dus vaak door jouw potentiële klant gevonden via zoekmachines.

Externe links:
Business2Community
Frankwatching
Moz
Afbeeldingen: Getty, Unsplash
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *