Welk social media platform past bij jou?

Welk social media platform past het beste bij jou? Om antwoord te geven op deze vraag, moet je eerst bepalen wat het doel is van jouw social media activiteiten en wie jouw doelgroep is. Mijn doel bijvoorbeeld is om meer verkeer naar mijn website te creëren en om te zorgen voor naamsbekendheid. Het is iets dat ik niet altijd even makkelijk vind, omdat het boeken van resultaat in mijn ogen te lang duurt.

Iedere week deel ik hier een blog waarvan ik de links deel op Facebook, Twitter en LinkedIn en via mijn bio ook op Instagram. Wellicht ben je via een van deze links op deze pagina gekomen. In de berichten op social media behandel ik verschillende (content) marketing thema’s die in mijn blogs terugkomen. Hiermee hoop ik ondernemers te informeren over de trends en ontwikkelingen op het gebied van marketing. Ik hoop dat zij hiervan kunnen leren, maar ik hoop ook dat ik online zichtbaarder word en daardoor meer opdrachten vind als content marketeer.

Is deze strategie effectief? Moet ik kiezen voor slechts een platform of zijn alle vier prima?

Social media in cijfers

Hoe effectief is social media? Ik zocht het antwoord op deze vraag in cijfers.

  • Volgens social media platform Sprout Social zeggen 90 procent van de social marketeers dat investeren in social media een direct effect heeft op de omzet. Hoewel 53 procent moeite heeft om de waarde van social media te bewijzen buiten hun afdeling.
  • Volgens marketeers zijn live video, user generated content (dat is content dat door de gebruiker wordt geschreven) en Instagram Stories de top social trends van dit jaar. 45 procent van de consumenten wil een live video zien van hun favorieten merken.
  • Volgens hetzelfde onderzoek van Sprout Social onder 1018 marketeers en 1011 consumenten, maken marketeers voor hun brand marketing gebruik van Facebook (90%), Instagram (65%), Twitter (50%), YouTube (49%), LinkedIn (38%) en Pinterest (28%). 83 procent van de consumenten zit op Facebook of 66 procent is bereid een merk te liken of te volgen op dit sociale netwerk.

Dit zijn geen Hollandse cijfers, maar ook in Nederland wordt er dagelijks intensief gebruik gemaakt van social media. Het aantal Whatsapp en Instagram gebruikers stijgt nog steeds, hoewel de populariteit van Facebook daalt.

Lees ook: De populariteit van Facebook daalt, wat nu?

Welk social media platform past bij mij?

Welk social media platform het beste bij jou past, hangt een beetje af van de business waar je in zit en wat jouw doelen zijn. Deze cheatsheet van Constant Contact vat goed samen waar je waarvoor moet zijn.

Hoewel experts zeggen dat je je het beste kunt richten op twee of drie platformen. Zie ik, als ik naar mijn eigen business kijk, zie ik dat ik qua gekozen kanalen goed bezig ben en dat laat mijn Google Analytics ook zien. Mijn kliks komen binnen via Facebook, LinkedIn, Twitter en zelfs Instagram. Het aantal mag wat mij betreft wel omhoog, maar het begin is er.

Doel van social media

Social media is ideaal om zichtbaarheid te creëren voor jouw merk en om mensen aan jou te binden. Succes heb je wanneer je er veel tijd in stopt. Hoe meer tijd je investeert, hoe meer het zal opleveren. Niet alleen zichtbaarheid, maar uiteindelijk ook in omzet. Dat betekent dat je naast het delen van berichten, ook moet reageren op die van anderen en het gesprek moet aangaan met jouw publiek.

Deel de berichten die jouw publiek wil zien. Analyseer de statistieken en jouw Google Analytics. Blijf consistent, zodat jouw publiek weet wat ze van je kunnen verwachten.

Externe links:
Business2Community
Mobile Marketeer
Afbeelding: Constant Contact, Getty
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *