Wat is PPC en past het in jouw marketingstrategie?

Past pay-per-click (PPC) in jouw marketingstrategie? Het onderwerp Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachineoptimalisatie, heb ik op deze website al vaak behandeld en zal ik nog wel een aantal keer behandelen. PPC is echter een nieuw onderwerp voor mij. De link tussen SEO en PPC is Search Engine Marketing (SEM), dat verdeeld wordt in SEO en SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising, waarbij tegen betaling advertenties geplaatst worden bovenaan de natuurlijke zoekresultaten op bijvoorbeeld Google (zoals je ziet in de afbeelding hieronder). Het is een advertentiemodel waarbij adverteerders betalen wanneer een bezoeker op link van de advertentie klikt. Er wordt als het ware betaald per klik, oftewel pay-per-click. Het onderwerp van vandaag.

Lees ook: Zo wordt jouw website gevonden dankzij SEO

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik weinig praktijkervaring heb met dit onderwerp. Het was onderdeel van de marketingstrategie bij de bedrijven waar ik in het verleden heb gewerkt, maar de coördinatie er van lag bij een ander. Ik behandel het thema vandaag toch, omdat het voor veel bedrijven een belangrijk onderdeel is van de marketingstrategie en ik jou daar graag over wil informeren.

Wat is het verschil tussen SEA en PPC?

Het verschil tussen SEA en PPC, is dat SEA uitsluitend van toepassing is op zoekmachines. Terwijl PPC-advertenties ook op andere kanalen zichtbaar kunnen zijn, zoals op een website of social media. Echter 90 procent van de PPC-campagnes zijn op Google.

Wat is het verschil tussen SEO en PPC

SEO en PPC hebben beiden als doel om zoveel mogelijk verkeer naar de website te creëren. Het verschil tussen de twee is dat SEO een langetermijnstrategie is, dat vraagt om een lange adem. Terwijl PPC een kortetermijnstrategie is, waarbij je direct resultaat ziet. SEO draait om organisch verkeer en het kan soms maanden duren voor je kunt profiteren van je inspanningen. Bij een succesvolle strategie is de ROI van SEO hoog, met een gemiddelde CTR van 65,7 procent.

PPC  bestaat alleen wanneer je er financieel in blijft investeren. In tegenstelling tot SEO is het makkelijk te imiteren en de CTR van gemiddeld 3,82%, is een behoorlijk stuk lager dan bij SEO.

Waarom investeren in PPC?

Als je dit zo leest zou je je kunnen afvragen, waarom je hier überhaupt in zou moeten investeren. De ROI van SEO is immers hoger, evenals de CTR. Een reden is dat PPC direct resultaat oplevert, tevens kan jouw brand awareness met 80 procent toenemen. Als je het je niet kunt veroorloven om maandenlang te wachten op de resultaten die SEO opleveren, dan is PPC een goed alternatief.

Welke strategie is beter, SEO of PPC?

Wat is jouw doel met PPC? Wil je voor een korte termijn een product of dienst onder de aandacht brengen, dan is zit je hiermee goed. Maar voor langetermijnresultaten zal SEO ook een onderdeel moeten zijn van jouw marketingstrategie.

Je kunt jouw SEO-strategie versterken door de conversiegegevens van je PPC-campagne te gebruiken voor een remarketing campagne.

Wat is remarketing?

Bij remarketing probeer je contact te leggen met mensen die eerder gereageerd hebben op een advertentie. Die reactie kan bijvoorbeeld een klik op een link zijn of het achterlaten van gegevens. Je benadert deze groep opnieuw met een marketingboodschap, oftewel remarketing. De reden daarvoor is, omdat ze eerder niet de gewenste handeling hebben vertoond, ze zijn dus niet geconverteerd. Dat betekent dat ze bijvoorbeeld geen aankoop hebben gedaan. Met remarketing herinner je ze er als het ware aan om dit alsnog te doen.

Remarketing kan effectief zijn, omdat de mensen op wie je jouw campagne richt in het verleden al interesse hebben getoond in jouw merk.

De uitvoering is heel technisch, maar dankzij cookies en andere data kun je advertenties vertonen aan mensen die eerder contact hebben gehad met jouw merk. Wanneer je hun contactgegevens hebt, kun je gerichte e-mails versturen met de producten waar ze eerder interesse in getoond hebben.

Is PPC iets voor jou? Laat het me weten met een reactie hieronder.

Externe links:
Business2Community
Bussines2Community
Forbes
Afbeeldingen: Getty, Unsplash
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *