Wat is influencer fraude?

Influencer marketing is als je het vergelijkt met andere marketingstrategieën relatief nieuw en vrij populair. De reden dat het populair is, is dat je met influencer marketing doelgroepen bereikt, waarmee het via de traditionele weg niet lukt. Tevens biedt het de mogelijkheid om een relatie met je publiek op te bouwen. Toch kampt de strategie met de nodige uitdagingen, zoals het herkennen van fake followers (oftewel nepvolgers) en influencer fraude.

Lees ook: Is influencer marketing niet te populair?

Wat zijn nepvolgers?

Frankwatching omschrijft het goed: Nepvolgers zijn valse accounts of bots, waar geen mensen achter zitten. Het zijn computer gegenereerde accounts, die zijn ontworpen om het gedrag van echte gebruikers te simuleren, met als doel het aantal volgers en engagement te vergroten. Instagrammers die populair willen zijn op het platform, kopen deze nepvolgers.

De budgetten voor influencer marketing nemen toe, want de strategie blijkt effectief. Veel merken zien hun omzet groeien en de influencers zelf verdienen er ook goed aan. Mega-influencers in Nederland krijgen duizenden euro’s voor een advertentie en internationale influencers en celebrities met miljoenen volgers op Instagram verdienen zelfs tonnen aan een gesponsord bericht. Geen wonder dat veel jongeren een carrière als influencer ambiëren. En dat kan leiden tot influencer fraude.

Wanneer is er sprake van influencer fraude?

Een op de acht Britse influencers op Instagram gaf vorig jaar toe, dat ze nepvolgers hebben gekocht. Afgelopen april stond er een artikel in de Entrepreneur waarin een anonieme mode influencer met zo’n 230K volgers op Instagram vertelde, dat 96 procent van haar volgers nep is. Zij werkt met 22 verschillende merken en rekent zo’n duizend dollar per post. Dat betekent dat ieder bedrijf dat met haar samenwerkt, zo’n 960 dollar per bericht verspilt. In dat geval is er dus sprake van influencer fraude.

Door de populariteit van influencer marketing en het groeiende budget hiervoor, kan de schade naar aanleiding van influencer fraude oplopen tot in de miljarden wereldwijd tegen de tijd het 2020 is.

Instagram verwijdert nepactiviteit

Ondanks de vele pogingen om de nepvolgers te verwijderen, heeft Instagram heeft zo’n 95 miljoen bot accounts. Meerdere social media kanalen kampen met dit probleem; Facebook en Twitter hebben ook last van de bots die miljoenen nepaccounts aanmaken. Volgens Mediakix is 10 procent van de 1 miljard Instagram gebruikers een bot.

Instagram gaat intussen door met het opschonen van het platform en gaat zelfs een stap verder; vorig jaar kondigden ze aan ook te treden tegen valse engagement en verwijderen nu ook onechte likes en reacties. Hierdoor hopen ze een authentieke ervaring voor alle gebruikers te realiseren. Ze hebben kunstmatige intelligentie tools gebouwd die helpen bij het identificeren en verwijderen van activiteiten die niet authentiek zijn.

Hoe voorkom je influencer fraude?

Influencer fraude herken je door jouw ideale influencer zelf te volgen en goed te letten op de signalen. De volgende zijn erg verdacht:

  • Kijk naar engagement, is dit overdreven hoog in verhouding tot het aantal volgers dat ze hebben of juist ontzettend laag?
  • Heeft iemand ontzettend veel volgers, maar erg weinig berichten? Dan kan het zijn dat de volgers zijn ingekocht.
  • Wanneer iemand van de duizend volgers op eens naar de honderdduizend volgers gaat, dan kunnen volgers zijn ingekocht. Tenzij de persoon in kwestie bijvoorbeeld cellist was op het huwelijk van prins Harry en Meghan Markle.
  • Berichten met vage reacties, in een compleet andere taal of met niet relevante emojis en hashtags zijn vaak ook nep. Dus bekijk ze goed.
  • Instagram verwijdert dus regelmatig nepaccounts, een gevolg is dat het aantal volgers flink daalt. Zie je dit in extreme gevallen bij jouw influencer gebeuren, dan kan het zijn dat zijn of haar volgers nep waren.

De meeste influencers zijn oprecht

Influencer marketing draait om engagement en niet om het aantal volgers dat iemand heeft. Je wilt samenwerken met een influencer die jouw merk ook gratis zou promoten. Dus iemand die er echt in geloofd en oprecht is.

Lees ook: Het doel van influencer marketing

Het komt ook regelmatig voor dat mensen ongewenst nepvolgers hebben. Ik zie op Instagram regelmatig mensen die ik volg, aankondigen dat ze weer volgers gaan verwijderen of hebben verwijderd, omdat deze nep of vaag waren. Dit doen ze omdat vinden dat het een negatief effect heeft op hun engagement en de zichtbaarheid van hun berichten. Het gaat hen erom dat ze een relatie met hun publiek aangaan en het aantal volgers dat ze hebben is bijzaak

Tot slot

Zoals ik zelf eerder op Instagram en Facebook deelde: ik leer van ieder bericht dat ik schrijf en ook van deze. Ik vermoed nu dat ik ook een aantal nepvolgers heb. Zelfs met mijn nog geen tweehonderd volgers ontvang ik wel eens vage reacties op mijn berichten en zie wat rare accounts tussen mijn nieuwe volgers. Ik vind het raar, maar heb er tot op heden nog niet zoveel aan gedaan. Ik wist toen niet hoe schadelijk het kon zijn voor mijn bereik. Ik vond het de moeite met mijn kleine aantal volgers niet waard. Maar met deze kennis ga ik de boel toch maar opruimen. Want ik wil natuurlijk echte mensen de informeren en inspireren met mijn berichten, geen bots.

De komende tijd heb ik voldoende tijd om dit te doen, want dit is namelijk mijn voorlopig laatste blog. Ik ga met zwangerschapsverlof. Over drie weken verwacht ik namelijk mijn tweede kindje en daarom neem ik een pauze van een aantal weken om me volledig te richten op de komst en zorg van dit nieuwe leven. In oktober kom ik weer terug, ik hoop je dan graag terug te zien! Je kunt me natuurlijk wel volgen op social media. Tenzij je niet echt bent natuurlijk!

Externe links:
Business2Community 
Mediakix 
Newsmonkey
Afbeeldingen: Getty, Unsplash
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *