Wanneer is er sprake van een bounce mail?

Wanneer is er sprake van een bounce als we het hebben over e-mail berichten? Je hebt besloten dat je meer wil verkopen en investeert in e-mail marketing. Je hebt een database opgebouwd met mensen die zich hebben ingeschreven op jouw nieuwsbrief. Vervolgens heb je hard gewerkt aan goed en pakkend bericht en verzend hem op een bepaald moment van de dag naar jouw database. Zo, jouw e-mail is bij de klant, maar klopt dat wel?

Niet alle berichten die jij verstuurd komen aan. In dit geval er is dan sprake van een bounce. Een bounce rate is het percentage van de berichten dat niet is aangekomen in de inbox van de ontvanger. We maken onderscheid tussen twee verschillende bounces, een hard of een soft bounce.

Wat is het verschil tussen een hard  en een soft bounce

Een hard bounce, oftewel harde bounce, zijn permanente foutmeldingen op e-mails die zijn verzonden. Deze worden veroorzaakt door e-mailadressen die verkeerd zijn opgeschreven of niet meer worden gebruikt.

Een soft bounce, oftewel zachte bounce, zijn e-mails die een tijdelijke foutmelding geven. In dit geval bestaat het e-mailadres wel, maar is het teruggekomen omdat het de inbox van de ontvanger niet kon bereiken. Een volle inbox kan de oorzaak zijn, evenals server problemen of was het bericht te groot (teveel MB). Het kan ook zijn dat de ontvanger zijn instellingen zo heeft aangepast, dat hij geen berichten van een bepaalde zender, jou, wilt ontvangen.

Houd de bounces goed in de gaten

Uit onderzoek van ReturnPath’s Email Deliverability Benchmark, blijkt dat 21 procent van de e-mails (met opt-in) de inbox van de ontvanger niet bereiken. Daarom is het belangrijk dat je de bounces in de gaten houdt. Want als jouw bericht niet aankomt bij jouw publiek, dan kunnen zij daar ook geen actie op ondernemen.

Kortom, het is belangrijk dat je jouw database altijd up te date houdt en de volgende acties doorvoert in het geval van een hard of een soft bounce.

  • Klopt het e-mailadres niet? In het geval van een typefout kun je deze eenvoudig aanpassen. Ligt de oplossing minder voor de hand, neem dan contact op met de klant en pas het alsnog aan. Test vervolgens weer op bounces. Komt de mail weer terug? Tja, dan moet je het adres verwijderen uit jouw database.
  • Is de inbox vol? Informeer je klant, wellicht is hij of zij hier niet van op de hoogte en kan er actie ondernomen worden.

Verdiep je in de e-mail deliverability

Wil je het een stapje verder nemen? Kijk dan naar hoe je e-mails worden afgeleverd, oftewel e-mail deliverability. Dit meet of een bericht succesvol is geleverd in de inbox van de ontvanger. Wanneer er geen sprake is van een hard of soft bounce, dan hoeft dat niet te betekenen dat het bericht in de inbox is beland, het kan net zo makkelijk in de spam map, ook wel spam folder, terecht zijn gekomen. Komt deze daar, dan mag je er vanuit gaan dat jouw bericht niet wordt geopend. Een gemiste kans.

Een bericht beland in de spam folder wanneer deze eruit ziet als spam. In dat geval heb je teveel spam tekst gebruikt of te vaak gemaild. Jouw bericht ziet er in ieder geval zo uit, dat een Internet Service Provider heeft besloten jouw bericht tegen te houden.

Zou houd je jouw berichten uit de spam folder

Hoe voorkom je dat jouw berichten in de spam folder komen?

1. Zorg voor een goede reputatie

Hoe beter jouw reputatie als verzender, des te groter de kans is dat jouw bericht in de inbox terechtkomt. Jouw reputatie wordt o.a. bepaald door de kwaliteit van jouw mailinglijst. Dus check die bounces!

2. Krijg toestemming om te mailen

Je mag niet mailen zonder toestemming. Daar zijn regels voor opgesteld, oftewel GDPR. Dus zorg ervoor dat jouw publiek en jouw bericht herkent als iets waar ze zich voor hebben ingeschreven. Anders word je snel als spam gemarkeerd.

3. Let op je tekst

Vermijd woorden zoals: gratis, korting en gegarandeerd in de onderwerpregel. Net zoals het gebruik van alleen maar hoofdletters. Het zorgt ervoor dat je bericht er uitziet als spam en het is onaantrekkelijk om te lezen.

4. Wees een professional

Zorg ervoor dat jouw berichten er altijd hetzelfde uitzien qua vormgeving. Deze moeten herkenbaar zijn en passen bij jouw website. Wil je iets veranderen? Informeer jouw publiek.

5. Geef de optie tot uitschrijven

De meeste mensen schrijven zich uit voor een nieuwsbrief, omdat ze te vinden dat ze teveel berichten ontvangen. Het is jammer als jouw publiek geen e-mails van je wenst te ontvangen, maar het is iets dat je moet accepteren. Je moet ze ook de gelegenheid geven om zich uit te schrijven voor jouw berichten. Kortom, voeg een knop ‘uitschrijven’ toe.

Houd altijd je bounces in de gaten. Controleer je lijst maandelijks en analyseer welke berichten succesvol zijn en welke niet. Hier kan je van leren en zal een positief effect op jouw e-mail marketing campagne en hopelijk de verkoop hebben.

Heel veel succes.

Bron: Business2community, Business2community
Afbeelding: Getty, Unsplash

Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *