Waarom inbound marketing onmisbaar is

Inbound marketing is een onmisbaar onderdeel van iedere marketingstrategie. Hoewel we naar mijn mening nog geen afscheid hoeven te nemen van outbound marketing, vind ik dat als inbound marketing anno 2019 geen onderdeel van je marketingstrategie is, je behoorlijk wat kansen laat liggen.

Lees ook: Inbound marketing uitgelegd

Niet alleen ik vind dat, maar ook vele andere Europese marketeers. Inbound marketing is bij de meeste ondernemingen de belangrijkste marketingstrategie. Dat blijkt uit het State of inbound onderzoek van Hubspot Research, gehouden onder zo’n 6200 marketeers uit 99 landen. Driekwart van de teams die inbound marketing gebruiken, noemt de eigen marketingstrategie effectief, tegen 62 procent van de teams die zich liever richten op outbound marketing.

Wat is inbound marketing?

Wat is het dan precies? Bij inbound marketing trek je klanten naar je toe, door relevantie informatie met hen te delen die zij als waardevol ervaren. De klanten vinden jouw merk, in plaats van andersom. Zij vinden jouw boodschap vaak via zoekmachines en social media. De klant bepaalt zelf of ze een relatie met jou willen aangaan, door zijn of haar gegevens te delen in ruil voor de aangeboden informatie. Deze gegevens zijn leads en zijn over het algemeen beter gekwalificeerd dan andere leads.

Een inbound marketingstrategie is doorgaans voordeliger dan een outbound marketingstrategie, waarbij jij een boodschap zendt via advertenties op de radio, tv of op print. Met inbound marketing trek je vaak de juiste klanten aan, terwijl je met outbound vaak een grotere doelgroep bereikt dan wellicht nodig is.

SEO en content spelen hierbij een belangrijke rol. Door goede en content te bieden die inspeelt op de behoefte van jouw klant, trek je jouw doelgroep naar je toe. Een blog is hier een goed middel voor, niet alleen laat dat Google zien dat jouw website actief is, maar ieder nieuw bericht is weer een kans om door klanten gevonden te worden. Want kwalitatieve content zorgt ervoor dat jouw website er aantrekkelijk uitziet voor zoekmachines.

Inbound marketing vraagt om geduld

De strategie vraagt wel om geduld. Het kan soms even duren voor jouw content wordt gevonden en als die jouw doelgroep heeft bereikt, zal er vaak niet direct een verkoop plaats vinden. Wanneer de klant jouw blog leest, kan hij pas aan het begin zijn van zijn buyer’s journey. Dat is vaak de fase waarin hij of zij zoekt naar de oplossing van zijn of haar probleem, klanten denken in die fase nog niet na over wie hen kan helpen bij het oplossen van het probleem. Pas als ze daar zijn, denken ze misschien aan jou.

Hoe zorg je ervoor dat deze mensen aan jou denken, wanneer zij klaar zijn voor het doen van een aankoop? Door ze te verzorgen, oftewel ‘to nurture’ in het Engels. Biedt bijvoorbeeld extra content, dat kan je via een nieuwsbrief waar zij zich voor kunnen inschrijven. Of door het gesprek met hen aan te gaan, als je hen naar hun contactgegevens hebt gevraagd. Door te weten waar hun behoeftes liggen, kan je beter een aanbieding doen.

Lees ook: De 5 ingrediënten van een Content Marketing strategie

Zoals ik al eerder zei, laat je naar mijn mening behoorlijk wat kansen liggen als inbound marketing geen onderdeel is van je marketingstrategie. Je mist dan klanten die oprecht interesse hebben in jouw product of dienst en je mist de kans hen aan jouw merk binden.

Wat heeft inbound marketing nodig?

Wat heb je nodig bij een inbound marketingstrategie? Dat is makkelijk: Content. Dat kan in de vorm van een artikel, video, White paper, podcast, nieuwsbrief, infographic, noem het maar op. Uit het eerdergenoemde onderzoek maakt 61 procent van de marketeers gebruik van SEO en organische marketing, blogs (55 procent) of marketing automation (50 procent) zijn ook belangrijke middelen.

39 procent van de marketeers vindt het aantonen van de ROI van marketingactiviteiten een grote uitdaging. Wereldwijd blijkt dat 18 procent de ROI van marketing überhaupt niet kan of wil berekenen. Gebeurt dat wel, dan blijkt dat inbound marketing vaker (53 procent) voor een positievere ROI zorgt, dan outbound marketing.

Zoals altijd wil ik graag afsluiten met dat een strategie, dit keer inbound marketing, een onderdeel van je totale marketingstrategie moet zijn. Hiermee zeg ik dus niet, dat je andere facetten moet uitsluiten. Past outbound marketing wel bij jouw business, omdat jouw doelgroep groot en gevarieerd is? Of zou je graag sneller resultaat willen zien? Dan is dat natuurlijk ook prima.

Bron: Business2Community, Business2Community, Emerce
Afbeelding: Getty, Unsplash
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *