Waarom een content kalender onmisbaar is

Content marketing. Je hebt besloten hierin te investeren. Zo’n één a of twee keer per week of maand deel je een blog op je website, je bent actief op social media en ook e-mail marketing wordt een onderdeel van jouw marketingstrategie. Het kan allemaal erg veel lijken als je het tegelijk doet. Hoe houd je het overzicht? Met een content kalender.

Wat is een content kalender?

Waarom werk je met een content kalender? Omdat deze jouw content marketingactiviteiten zichtbaar maakt. Je weet precies wanneer je wat moet delen en als je met meerdere mensen samenwerkt, is het voor iedereen duidelijk wat ze moeten doen en wanneer. Een content kalender vat al jouw marketingactiviteiten samen.

Lees ook: Het nut van een takenlijst

Voor je begint aan het maken van een kalender, is het belangrijk dat je van te voren bepaald wat jouw content marketingstrategie is. Wat wil je precies delen? Wil je inspireren of informeren? Want is jouw tone of voice, via welke kanalen kan jij jouw doelgroep het beste bereiken en wat voor type content past daarbij? Daarnaast moet je weten welke hashtags en keywords het beste bij jouw merk passen en hoe je voor SEO schrijft.

De voordelen van een content kalender

Elk kwartaal maak ik in Excel een overzicht van mijn content marketingactiviteiten. Niet alleen voorkomt het, dat ik elke dag moet nadenken over wat ik nu weer ga delen. Het geeft mij ook rust en structuur. Zo’n kalender is een houvast voor mij. Een content kalender kent de volgende voordelen:

1. Geen verassingen

Deadlines zijn zichtbaar en de verwachtingen zijn duidelijk. Dit is perfect voor als je met meerdere mensen samenwerkt. Het is dan voor iedereen duidelijk wat er moet gebeuren.

2. Duidelijke boodschap

Je ziet in één oogopslag wat je wanneer wil vertellen en welke content daarbij past. Een voordeel is dat je ziet of je steeds hetzelfde verhaal vertelt, of dat er variatie is in jouw boodschappen.

3. Variatie is zichtbaar

Niet alleen zie je aan een kalender of je in herhaling valt. Je ziet ook of je veel gebruik maakt van dezelfde type content. Dus bijvoorbeeld veel video of geschreven tekst. Je kan dan de nodige variatie toevoegen.

Een duidelijk doel met een content kalender

Een content kalender laat in een overzicht zien één vol beeld zien wat je marketingactiviteiten zijn voor een aankomende periode. Je ziet hoe het een en ander elkaar complimenteert. Zoals een blog die past bij een event of een video dat in een e-mail bericht over een bepaald thema kan worden opgenomen. Je ziet ook of je kunt inspelen op bepaalde feestdagen of bijzondere dagen zoals de internationale vrouwendag.

Dankzij een content kalender ben je meer geneigd door te zetten met je content marketingstrategie en dus meer focus te houden.

Bron: Business2community
Afbeelding: Getty

Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *