Teksten voor SEO schrijven doe je zo

Hoe schrijf je goede leesbare teksten die ook nog geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines? Wanneer je een blog schrijft, wil je geen rekening houden met keywords, oftewel zoekwoorden. Je wilt gewoon een goede informatieve of vermakelijke tekst schrijven dat het liefst inspeelt op de behoefte van jouw klant of prospect. Maar wanneer je een tekst schrijft dat als doel heeft leads te genereren, dan wil je dat deze wordt gevonden door jouw doelgroep via zoekmachines. Daarom moet SEO ten allen tijden in je achterhoofd zitten bij het schrijven van teksten, zoals een blog.

Lees ook: SEO wat is het en waarom kan je er niet omheen?

SEO is een belangrijk voor de zichtbaarheid van een website. Wanneer je jouw website goed optimaliseert voor zoekmachines, dan kan dit voor veel verkeer naar je website zorgen en deze populair maken. Maar het belangrijkste is, is dat een website bruikbaar en leesbaar is voor bezoekers. Jouw content, zoals een blog, moet in eerste instantie gewoon toegankelijk zijn.

Zo maak je jouw blog SEO-geschikt

Zoekmachines beoordelen websites op verschillende criteria. Een website wordt goed gerankt wanneer deze snel laadt en geschikt is voor mobiel. Ook domeinen met een hogere autoriteit worden beter gerankt, omdat deze door de gebruiker wordt gewaardeerd. Dus het zijn niet alleen de zoekwoorden die belangrijk zijn voor een hoge ranking.

Wil jij meer klanten bereiken en investeren in content marketing?
Kies dan voor een samenwerking met een content marketeer.
Ontdek wat ik voor jou kan betekenen en bekijk het “Content Marketing Pakket” nu.

Hoe schrijf je teksten die leesbaar en geschikt zijn voor SEO? Dat kun je doen door aandacht te besteden aan de volgende punten.

1. Blog over onderwerpen in plaats van keywords

Kies een aantal belangrijke onderwerpen die passen bij jouw bedrijf en blog daarover. In iedere blog moet een van deze thema’s terugkomen, zodat je op den duur thought leader hierover bent. Omdat je regelmatig dezelfde thema’s behandelt, kun je op den duur gebruik maken van interne links naar relevante content binnen je website. Dit zal ook zorgen voor een betere ranking zorgt voor zoekmachines.

Het ranken van resultaten op thema’s in plaats van zoekwoorden, is een relatief nieuwe ontwikkeling op het gebied van SEO. Google is namelijk nu zo ontwikkeld dat het kan interpreteren wat de zoeker wil weten en dan een suggestie doet van de meest relevante content. Dit houdt in dat een blog niet meer gelimiteerd wordt door een specifiek zoekwoord.

2. Voeg belangrijke keywords en hun synoniemen toe

Zoekwoorden zijn desondanks nog steeds belangrijk, er zijn essentiële plaatsen waar je jouw zoekwoorden moet toevoegen. Namelijk in:

  • De titel – Wellicht de belangrijkste plek om je keyword te vermelden, want dit vertelt direct aan zoekers en zoekmachines wat ze kunnen vinden op de pagina.
  • HTML Tags – Dit zijn de H1, H2 tags die je aan je titel en tussenkoppen kan geven. Als je jouw website in WordPress maakt, dan zijn deze eenvoudig te vinden. Google kan deze lezen en neemt dit mee in de resultaten.
  • Tekst – Probeer je belangrijkste zoekwoorden in de eerste honderd woorden toe te voegen. Leid het teveel af, probeer het dan later in je tekst.
  • Meta Description – Dit is het stukje tekst dat zoekmachines laten zien onder de titel. Het geeft een samenvatting van waar de pagina omgaat, zorg ervoor dat jouw keyword daarin te vinden is.

3. Geschikt voor mobiele apparaten

Ik zei het eerder: voor SEO is het belangrijk dat je website geschikt is voor mobiel. Het is belangrijker dat jouw teksten goed te lezen zijn op mobiele apparaten, dan op een computerscherm. Websites op een mobieltje slecht te lezen zijn, worden door zoekmachines gestraft met een lagere ranking.

4. Voeg interne en externe links toe

Een website is geoptimaliseerd voor zoekmachines als er zowel interne links zijn naar pagina’s binnen jouw website, als externe links. Externe links geven aan dat er relevante en betrouwbare informatie op een andere website is, dat de geloofwaardigheid van jouw bericht vergroot. Tevens geef je je bezoekers ook extra informatie.

5. Maak jouw tekst scanbaar

We lezen nou eenmaal niet allemaal even graag. Dus je kunt je bezoekers helpen jouw teksten te scannen door gebruik te maken van tussenkoppen, opsommingstekens en vette tekst. Probeer daarnaast niet teveel lange zinnen te gebruiken wanneer je een tekst schrijft.

6. Zorg ervoor dat men jouw bericht kan delen

Het zou fantastisch zijn als bezoekers jouw blog delen met hun achterban. Hoe vaker jouw bericht wordt gedeeld, des te betrouwbaarder deze wordt voor zoekmachines. Daarnaast zijn er meer links naar jouw webpagina, dus een win win.

Meer leren over SEO?

Wil je meer over zoekmachine optimalisatie weten, lees dan het boek Doelgerichte SEO van Tonny Loorbach. Hierin kun je de hand van voorbeelden en afbeeldingen lezen wat je beter wel en niet kunt doen op het gebied van SEO. Ook vind ik de plugin Yoast SEO heel behulpzaam, deze laat zien hoe jij jouw teksten op jouw website kunt verbeteren, zodat deze aantrekkelijker worden voor zoekmachines.

Hoewel keywords en al het bovenstaande belangrijk zijn voor schrijven van teksten die geschikt zijn voor SEO, is het belangrijk dat jouw blog goed en fijn leest. Jouw doelgroep moet de informatie waar ze naar opzoek zijn, vinden in jouw teksten en deze als waardevol ervaren. SEO is een slechts een manier om de bezoeker naar jouw informatie te leiden.

Succes!

Bron: Business2community, Business2community
Afbeelding: Getty, Unsplash

Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *