Deze SEO trends zijn in 2020 nog steeds belangrijk

Wie een hoge ranking wenst op zoekmachines, optimaliseert zijn website. Algoritmes bepalen hoe zoekmachines zoals Google websites rangschikken. Factoren zoals de snelheid van een website en of deze geschikt is voor mobiel, spelen hierbij een rol. Nu verandert Google de algoritmes zo nu en dan en daarmee veranderen trends op het gebied van SEO ook. Nu dit jaar bijna tot een einde komt, wil ik graag kijken naar welke SEO trends er in 2020 nog steeds relevant zijn.

Een van de trends die nog belangrijker wordt, komt naar aanleiding van BERT. BERT is een update aan het algoritme van Google en is de grootste in vijf jaar. BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers en is, zoals Google het zegt, een “neural network-based technique for natural language processing (NLP)”. Dit betekent dat BERT naar de natuurlijke taal kijkt en naar de intentie van een zoekopdracht. Google verwerkt de woorden die zijn ingetypt in het zoekveld, in relatie tot de andere woorden in de zin, om zo te zien wat de zoeker echt bedoeld. Het zal invloed hebben op 1 van de 10 zoekopdrachten.

Deze update kan ontstaan zijn dankzij voice search. Gelukkig vraagt het niet om een aanpassing in de SEO-strategie. In tegendeel! Je kunt nu vrijer schrijven, want voor BERT hoef je niet te optimaliseren. Althans, als je in de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk woont en Engelse content deelt. Want dit algoritme is voor alsnog daar uitgerold en er is nog geen tijdlijn bekend voor wanneer BERT in andere landen wordt uitgegeven.

BERT gaat over goede content

Met BERT hoopt Google nog beter antwoord te geven op zoekvragen door relevante en waardevolle content te vertonen. Artikelen moeten dus inhoudelijk zijn. Goede content verbetert niet alleen de gebruikerservaring van zoekmachines, maar het wordt ook vaker gedeeld met anderen op social media, via de e-mail of op andere websites. Wanneer dat gebeurt, ontstaan er backlinks. Oftewel links die terug gaan naar jouw website. Dit wordt herkend door zoekmachines en het laat zien dat op jouw pagina goede content te vinden is. Het gevolg: een hogere ranking.

Begin dit jaar keek ik in een soortgelijke blog als deze, vooruit naar wat de SEO trends van dit jaar zouden zijn. Ik schreef onder andere mobiel een belangrijke factor is in de wijze waarop zoekmachines ranken. Websites die niet geschikt zijn voor mobiele apparaten, worden gestraft met een lagere ranking. Mobiel wordt de komende jaren alleen belangrijker, dus mocht je hier nog steeds geen aandacht aan hebben besteed, dan moet je dat nu doen!

Lees ook: De online marketing trends voor 2019

Hoe zorg je voor een hoge ranking?

Factoren die in 2020 invloed hebben op de wijze waarop zoekmachines ranken, is o.a. het hebben van een snelle website. Want als het laden van je website langer duurt dan 2 à 3 seconden (de standaard laadtijd is volgens Neil Patel), dan raken je bezoekers geïrriteerd en verlaten ze je pagina. We hebben nu eenmaal een lage aandachtsspanne, vooral online.

Over linkbuilding heb ik het vaker gehad. Maar er van uitgaande dat dit de eerste blog is die je van mij leest, wil ik het graag herhalen: door links in je content te delen, laat je aan Google zien dat er andere artikelen op het web staan die ondersteunen wat je schrijft of zegt. Deze content kan van een interne of externe site zijn. Door aan linkbuilding te doen, zet je jezelf neer als autoriteit en Google zal je belonen met een hogere ranking. Tip: wanneer je naar andere sites linkt, zorg ervoor dat deze openen in een nieuw venster. Zo hoeft de jouw bezoeker jouw website niet te verlaten.

Zoekwoorden blijven voor alsnog belangrijk

BERT kan misschien wel de intentie van de zoeker beter begrijpen, maar dit algoritme is, zoals ik eerder zei, nog niet uitgerold in Nederland. Dus het gebruik van keywords (oftewel zoekwoorden) is in het nieuwe jaar nog steeds nodig. Want door zoekwoorden in je tekst te verwerken, kunnen zoekmachines jouw content beter vinden. Voorkom keywordstuffing, dat is onnodig. De plug-in van Yoast laat zien wanneer je aan keywordstuffing doet en waar al die zoekwoorden in je tekst zitten.

Wil jij meer klanten bereiken en investeren in content marketing?
Kies dan voor een samenwerking met een content marketeer.
Ontdek wat ik voor jou kan betekenen en bekijk het “Content Marketing Pakket” nu.

Zoekwoorden verwerk je in de meta description. Dit helpt zoekmachines begrijpen waar jouw content over gaat en zoekers lezen een samenvatting en weten daardoor direct of jouw content aansluit op hun zoekvraag. Yoast laat zien of je de zoekwoorden goed hebt gebruikt. Daarnaast kunnen crawlers de relevantie van je content beter begrijpen als je zoekwoorden verwerkt in de:

  • H1 – titel ofwel de kop of headline
  • H2 & H3 tussenkoppen
  • Alt tekst – dit wordt in html gebruikt om een afbeelding in de webpagina te omschrijven.
  • Link

Lees ook: Waarom zoekwoorden onderzoek belangrijk is

Tot slot

Een website maken die voldoet aan alle SEO factoren vraagt niet om slechts één handeling. Nee, het vraagt om alle handelingen. Want als je niet alles doet, dan is het resultaat matig. Dus je moet dus niet alleen goede content delen, je moet dus ook aan linkbuilding doen, een snelle website hebben dat geschikt is voor mobiel en je moet voor nog steeds gebruik maken van de juiste zoekwoorden. Daarnaast is geduld het belangrijkste ingrediënt. Het kan namelijk even duren voor je resultaat ziet. Wanneer je dat geduld niet hebt, dan heb je ook nog altijd SEA. Bij SEA koop je gewoon ruimte boven in de zoekresultaten van Google, dat resultaat houdt echter wel op wanneer je stopt met betalen.

Heel veel succes met je SEO strategie, ik hoop dat je in het nieuwe jaar hard mag groeien.

Externe links:
Business2Community
Business2Community
Marketingfacts
Neil Patel
Afbeeldingen: Unsplash

Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *