Wat is de ROI van content marketing?

Meer en meer bedrijven en ondernemers investeren in content marketing. Omdat je met waardevolle content online zichtbaarheid voor je merk kunt creëren en een publiek kunt aantrekken dat interesse heeft in jouw merk. Uiteindelijk kan deze strategie leiden tot meer verkoop en trouwe klanten. Hoewel veel marketeers geloven in de kracht van content marketing, vinden zij het soms moeilijk om het succes content marketing te meten. Dat is ook de reden dat sommige bedrijven niet volledig op de content marketing trein springen. Ze weten namelijk niet zo goed hoe ze de ROI van content marketing moeten berekenen.

Wat betekent de ROI van content marketing?

ROI staat voor Return on Investment. Het is een percentage dat laat zien hoeveel winst je hebt gemaakt op iedere euro die je hebt uitgegeven. De ROI van content marketing laat zien hoeveel winst je hebt gemaakt met behulp van content marketing. Je kijkt bij het berekenen hiervan naar de uitgaven en inkomsten. Veel bedrijven drukken het succes van hun activiteiten uit in ROI, omdat het direct gelinkt is aan winst.

Het doel van content marketing is om prospects en klanten te voorzien van relevante, informatieve content in hun buyer’s journey. De buyer’s journey is het proces waarbij een prospect een klant kan worden. Als ondernemer of marketeer kun je deze klant beïnvloeden met jouw content in de awareness en overwegingsfase. De content die je hiervoor gebruikt kan een video, infographic, blog, podcast, White paper of meer zijn.

Doel van content marketing

Dit doel is nog niet meetbaar. Je kunt namelijk nog niet zeggen wanneer jouw inspanningen succesvol zijn. Dat kan pas wanneer je van te voren je doelen hebt geformuleerd. En die doelen zijn voor iedereen verschillend. Voor de een is dat brand awareness, voor de ander is dat leadgeneratie en nieuwe klanten.

Volgens een rapport van Oracle en Aberdeen Group is brand awareness voor 74 procent van Chief Marketing Officers topprioriteit. Voor content marketing specialisten is dit ook een belangrijk doel. Een ander doel is de interactie aangaan met websitebezoekers die de content hebben gevonden (vaak via zoekmachines). Marketeers gebruiken deze gelegenheid om de bezoeker, ook wel prospect, te leren kennen, te kwalificeren en te ontdekken waar zij zijn in hun buyer’s journey. Met de verzamelde informatie kunnen zij hun content nog beter aanpassen aan de behoeften van de klant.

Gekwalificeerde leads zijn een ander zeer belangrijk doel van content marketing, want die leiden direct tot verkoop. Je kunt je leads scores geven, deze variëren van zeer geïnteresseerd tot enigszins geïnteresseerd. Manieren om leads te genereren is door content te bieden in ruil voor informatie, zoals hun contactgegevens en hun informatie over hun behoeften. Dit heet ook wel inbound marketing. Hierbij vullen geïnteresseerden een formulier op een website in en in ruil ontvangen ze bijvoorbeeld een E-book, video, podcast of een White paper. De informatie die ze achterlaten, kun jij weer gebruiken om gerichtere aanbiedingen te doen.

Gekwalificeerde zijn een ander zeer belangrijk doel, want die leiden direct tot verkoop. Je kunt je leads scores geven, deze variëren van zeer geïnteresseerd tot enigszins geïnteresseerd. Manieren om leads te genereren met content marketing is door content te bieden in ruil voor informatie, zoals hun contactgegevens en hun behoeften. Dit heet ook wel . Hierbij vullen geïnteresseerden een formulier op een website in en in ruil ontvangen ze bijvoorbeeld een E-book, video, podcast of een White paper. De informatie die ze achter laten, kun jij weer gebruiken om gerichtere aanbiedingen te doen.

Zo volg je jouw websitebezoekers

Het volgen van de stappen die jouw prospects nemen, vraagt om een investering in een paar softwareprogramma’s. Zo kun je onder andere Google Analytics gebruiken om te zien waar jouw bezoekers vandaan komen en eventueel gebruik maken van UTM-codes in e-mailcampagnes. Met UTM-codes kun je je precies zien op welke links jouw doelgroep heeft geklikt.

Wil jij meer klanten bereiken en investeren in content marketing?
Kies dan voor een samenwerking met een content marketeer.
Ontdek wat ik voor jou kan betekenen en bekijk het “Content Marketing Pakket” nu.

Hoe bereken je de ROI van content marketing?

Hoe kun je nu het succes van content marketing meten? Door de ROI te berekenen. Hoe je dat doet? Volg de volgende stappen:

1. Bereken je uitgaven

Zoek uit wat je daadwerkelijk hebt uitgegeven aan content marketing. Dus, hoeveel kostte het om die video te maken, hoeveel heb je betaald aan stockfoto’s of een fotograaf. Wat stond er op de factuur die de content marketeer je stuurde? Al deze kosten verzamel je en noteert ze bij je uitgaven.

2. Houd je advertentiekosten bij

Hoeveel kostte het je om de content naar buiten te brengen? Heb je geïnvesteerd in SEA, heb je een PPC-campagne laten lopen? Een samenwerking gezocht met een pr-bureau of een influencer? Wat heb je precies gedaan om jouw content naar buiten te brengen, zodat zoveel mogelijk mensen dit konden consumeren? Deze investering noteer je ook bij de uitgaven.

Lees ook: Wat is PPC en past het in jouw marketingstrategie?

3. Tel je inkomsten op

Hoeveel euro’s hebben je inspanningen opgeleverd? Hoeveel producten heb je verkocht, goedgekeurde offertes teruggekregen of facturen geschreven die zijn uitbetaald? Kortom, hoeveel omzet heb je gemaakt naar aanleiding van jouw content marketinginspanningen?

4. Bereken je ROI

Als je de eerste drie stappen hebt doorlopen, dan is de berekening simpel. Je telt alle uitgaven op en trekt deze af van je omzet. Dan deel je het verschil door je uitgaven en de uitkomst vermenigvuldig je met 100 procent. Het resultaat is de ROI van content marketing. Ik laat het zien aan de hand van een voorbeeld.

  • Je leadbedrag is: € 5.000
  • Je hebt het volgende geïnvesteerd:
  • € 1.000 content
  • € 1.000 advertenties
  • Dan het verschil tussen de het leadbedrag (€ 5.000) en de investeringen (€1.000 + €1.000 = € 2.000) €3.000 euro. €3.000 / € 2.000 = 1,5. 1,5 x 100% = 150%.

Kortom, je ROI is 150 procent. Wanneer je minder uitgeeft aan het produceren van content, dan dat je het oplevert, dan is het waard om te investeren in content marketing.

Content marketing vraagt om een lange adem

Nu moet ik zeggen dat content marketing om een lange adem vraagt. Als je je software en metrics niet in orde hebt, kan het soms moeilijk zijn om te meten dat je leads hebt gegenereerd uit content marketing. Je zou makkelijk kunnen denken dat de leads via andere marketingactiviteiten zijn binnen gekomen. Een prospect kan jouw merk leren kennen dankzij jouw content, maar via een andere weg (andere marketingcampagne) toch klant worden. Je zou kunnen denken dat jouw content marketinginspanningen niets opleveren, terwijl ze dat wel degelijk doen.

Heb je vragen naar aanleiding van dit onderwerp? Ik hoor ze graag.

Externe links:
Business2Community
Content Marketing Institute
OptinMonster
Afbeeldingen: Getty

Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *