Hoe vergroot je jouw organisch bereik op Facebook?

Het organisch bereik op Facebook valt tegen. Een gemiddeld bericht dat je op je bedrijfspagina deelt, heeft een bereik van slechts 6,5 procent. Ik schrok toen ik deze cijfers las, want ik dacht dat iedereen die mijn pagina leuk vindt, mijn berichten zagen. Vorige week schreef ik dat de oorzaak lag bij de algoritmes van Facebook, deze zorgen ervoor dat berichten beperkt vertoond worden. Er is namelijk te veel content op het social media platform. Facebook streeft naar een optimale ervaring voor alle gebruikers en dat houdt in dat iedereen maar een bepaalde hoeveelheid content te zien krijgt. Omdat er dus te veel berichten zijn, sneuvelt een heleboel. Wat kan je doen om dit te voorkomen? Daar ga ik het vandaag over hebben.

Lees ook: Waarom heb ik minder bereik op Facebook?

Organisch bereik is gratis bereik. Tussen februari 2012 en maart 2014 daalde het organisch bereik van een gemiddelde Facebookpagina van 16 naar 6,5 procent. Door te investeren in advertenties of gesponsorde berichten, kun je dat bereik vergroten en dat is precies wat Facebook wil. Want Facebook verdient immers aan advertenties.

‘Ach, wat heeft het voor zin,’ denk je. ‘Iedereen keert Facebook toch de rug toe, ik bereik daar mijn publiek toch niet.’ Dat klopt wanneer je je uitsluitend richt op een jong publiek onder de vijfentwintig jaar. Maar ondanks de daling van het aantal gebruikers, is Facebook toch een van de meest gebruikte social media platformen in Nederland met een kleine tien miljoen gebruikers. Je kunt er nog steeds je doelgroep vinden.

Lees ook: De populariteit van Facebook daalt, wat nu?

Betalen voor meer bereik op Facebook

Je zal moeten betalen, als je je meer bereik op Facebook wil. Facebook is tegenwoordig meer een betaald marketing platform geworden dan een organische. Marketeers weten dat er van ze wordt verwacht, dat ze moeten betalen voor bereik. Facebook vindt immers niet dat de pagina’s met de meeste likes, de meeste zichtbaarheid verdienen. Hubspot schrijft zelfs dat Facebook het organische bereik van dit soort grote pagina’s naar nul zal brengen, zodat ze hun organische inspanningen moeten aanvullen met betaalde advertenties. In dat geval kun je ervoor kiezen om Facebook te zien als een platform waar je voor moet betalen en je advertenties te richten op het publiek dat je hebt opgebouwd.

Zo kun je jouw organisch bereik op Facebook vergroten

Maar goed, het is nog geen verloren zaak. Er zijn manieren om je organisch bereik op Facebook te vergroten. Ik som ze voor je op:

1. Wees transparant

Volgers willen meer zien dan informatieve content, ze willen de persoon achter het bedrijf zien en wat er achter de schermen gebeurt. Dus laat jezelf zien, deel iets persoonlijks dat interessant is.

2. Deel niet te veel externe links.

Dat doe ik dus te vaak. Ik wil dat mensen naar mijn website gaan en daarom deel ik externe links. Facebook wilt echter niet dat mensen het platform verlaten. Tenzij je ervoor betaalt natuurlijk. Ze willen dat gebruikers interactie hebben met het content en de advertenties. Berichten met externe links worden daarom afgestraft met een kleiner bereik.

3. Deel een video

Zorg voor een variatie aan berichten. Dus naast die link naar een blog (dat voor een kleiner bereik zorgt), deel je een bericht zonder link. Stel een vraag aan je volgers, praat over actuele zaken waarover gediscussieerd kan worden. Deel een afbeelding of een video. Vooral het laatste doet het goed op Facebook. Deze hebben vaak een groter bereik dan ieder andere vorm van content.

4. Ga het gesprek aan met je publiek

Stel vragen, deel informatie waar jouw publiek in geïnteresseerd is. Soms reageren mensen niet op een bericht, omdat ze onterecht denken dat hun mening niet relevant is. Maar juist door het gesprek aan te gaan, weet je wat er onder jouw doelgroep leeft en wat zij belangrijk vinden. Deze vorm van interactie zorgt voor een hogere waardering van een bericht, waardoor je hoger gerankt wordt. Maar belangrijker, het laat zien dat je om je publiek geeft.

5. Geef jouw bericht een extra boost

Berichten die het organisch goed doen, kan je natuurlijk een extra boost geven door deze te sponsoren. Dit zorgt voor meer engagement en een groter bereik. Dat is goed voor jouw brand awareness. Mensen bezoeken jouw website misschien niet, maar ze zien wel jouw content en merk. Gebeurt dit vaak, dan zullen ze sneller aan je denken wanneer ze klaar zijn om een aankoop te doen.

Tot slot

Er zijn genoeg dingen die je vandaag de dag kunt doen, om het organisch bereik op Facebook te vergroten. Maar als we Hubspot mogen geloven, mogen we op termijn afscheid nemen van het organische bereik en zal je voor zichtbaarheid moeten betalen. Of dit bij jouw strategie past, moet je natuurlijk zelf bepalen. Met gesponsorde berichten heb je een groot bereik en dat kan leiden tot veel leads en verkoop. Maar als je strategie om engagement gaat, dan kan je het gevoel krijgen dat je niet een oprechte connectie met je publiek maakt via een gesponsord bericht. In dat geval zou je misschien moeten uitkijken naar een andere strategie. Je zal niet de eerste zijn die om deze reden Facebook laat vallen.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt. Mocht je vragen hierover hebben, dan hoor ik het graag!

Externe links:
Hubspot
Hubspot
Quicksprout
The Guardian
Afbeeldingen: Getty, Unsplash
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *