Waarom heb ik minder bereik op Facebook?

Zijn mijn berichten wel goed zichtbaar op Facebook? Sinds een kleine twee maanden plan ik mijn berichten op social media in met Hootsuite, een social media management tool. Hiermee beheer ik al mijn berichten op Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram. Ik ben er heel blij mee ik wou dat ik er eerder mee begonnen was. Maar na het lezen van een bericht op Facebook, vraag ik me af: hoe zichtbaar zijn de berichten die ik met Hootsuite plan? Zorgt het werken met zo’n tool voor minder bereik op Facebook?

Lees ook: Afname website bezoeken door onzichtbare externe links?

Social media is de perfecte plek om zichtbaarheid voor jouw merk te creëren. Nog steeds groeit het aantal social media gebruikers wereldwijd. Momenteel hebben zo’n 3,5 miljard mensen een account op een van de platformen. Uit onderzoek blijkt dat 40 procent van de online consumenten social media gebruikt om onderzoek te doen naar merken en producten. Geen wonder dat marketeers investeren in een social media marketingstrategie.

Hebben berichten op Hootsuite een kleiner bereik?

Terug naar mijn vraag over de zichtbaarheid. Enkele weken nadat ik Hootsuite had aangeschaft, las ik in een besloten groep op Facebook een bericht van iemand die het gevoel had dat berichten op Facebook ingepland met een social media management software, een kleiner bereik hadden. De reacties onder het bericht baarden mij zorgen. Want anderen herkenden dit en zeiden tegen de schrijfster dat ze de berichten direct op Facebook moest inplannen voor een beter resultaat. Klopt het dat een Hootsuite voor minder zichtbaarheid zorgt of wordt dit door iets anders veroorzaakt? Ik ging op onderzoek uit.

Minder organisch bereik door algoritmes van Facebook

Niet alle berichten die je op je bedrijfspagina plaatst zijn zichtbaar op Facebook. Ik zag het al aan de aantallen onderaan ieder bericht, maar nu geloof ik het ook. Er wordt gezegd dat het organisch bereik (bereik dat gratis is) veel minder is, omdat Facebook wilt dat je advertenties gaat kopen om je bereik te vergroten. Maar er wordt ook gezegd, dat Facebook met algoritmes bepaalt welke berichten zichtbaar zijn en welke niet. Hoe het precies zit, zal ik uitleggen:

Facebook werkt met algoritmes en deze worden zo nu en dan aangepast. Daardoor wijzigen de regels die het bereik bepalen. Toen Facebook net bestond in 2004, was het simpel: berichten werden verdeeld over verschillende waardes, waarvan een bericht met een afbeelding een hogere waarde kreeg dan een bericht zonder. Ook nam de waarde van een bericht toe als er meer interactie was bij een bericht. Hoe hoger de waarde, hoe hoger de ranking en hoe beter het bereik. Het algoritme van toen heette EdgeRank, maar dat bestaat sinds 2011 niet meer.

Lees ook: Algoritmes, wat heb je eraan als marketeer?

Het huidige algoritme is gebaseerd op ‘machine learning’. Het gebruikt de voorkeuren van de gebruiker om de ranking te bepalen. Het algoritme weet wat je interesses zijn, welke mensen je het leukst vindt en of je liever naar video’s of afbeeldingen kijkt. Reageer je niet op video’s, dan zal het deze informatie gebruiken en jou minder video’s laten zien. Daarnaast liet Facebook begin 2018 weten dat het platform gaat over het verbinden van mensen en minder over het consumeren van media. Daarom zal het de voorkeur geven aan berichten van vrienden en kennissen, boven berichten van bedrijfspagina’s. Iets dat natuurlijk nadelig is voor ondernemers.

Nu zie ik geen verschil tussen de berichten die ik plan via Hootsuite en direct via Facebook. De statistieken laten ook geen verschil zien. Dus ik concludeer dat het niet aan de software ligt, maar aan de algoritmes van Facebook.

Redenen waarom je minder bereik op Facebook hebt

Je zou denken dat de mensen die je pagina leuk vinden, jouw berichten zien. Althans, dat was mijn gedachte. Maar dat is niet zo. De terugloop van het organisch bereik begon in 2014 toen er meer content op Facebook werd gedeeld dan voorheen. Facebook wil een goede gebruikservaring creëren voor iedereen die het netwerk gebruikt en stelt een limiet aan de hoeveelheid content die deze gebruikers te zien krijgen. Want als ze te veel zien, missen ze belangrijke informatie, zien ze te weinig dan komen ze niet terug naar het platform. Omdat er te veel content werd gedeeld, maakt Facebook een selectie van wat het meest relevant is voor de gebruiker.

Als gevolg hiervan heb je inderdaad minder bereik op Facebook, omdat niet alle berichten vertoond worden. Tussen februari 2012 en maart 2014 daalde het organisch bereik van een gemiddelde Facebookpagina van 16 procent naar 6,5 procent. Voor pagina’s met meer dan 50.000 likes zelfs naar 2 procent. Bedrijfspagina’s concurreren met elkaar voor de zichtbaarheid en daar kan Facebook weer aan verdienen. Want een pagina met een slecht bereik, geeft geld uit aan advertenties en gesponsorde berichten.

Factoren die organisch bereik op Facebook bepalen

Nu je weet hoe het zit, wil je vast weten welke factoren bepalen of een bericht zichtbaar is of niet. Deze vijf bepalen het organisch bereik:

  1. De interactie die een gebruiker eerder had met een pagina. Dat zijn likes, kliks, opmerkingen en dergelijke op een bericht. Het laat zien of de gebruiker jouw content wil zien. Geen interactie, betekent geen zichtbaarheid.
  2. Het type bericht maakt ook uit. Houdt een gebruiker van berichten van een bepaalde pagina dat overeenkomt met die van jou, dan zullen jouw berichten sneller in zijn of haar tijdlijn verschijnen.
  3. Wanneer je iets nieuws op je pagina publiceert, dan laat Facebook het eerst aan een kleine groep mensen zien. Als de meeste van deze gebruikers het bericht waarderen met een vorm van interactie, dan zal Facebook het bericht hoger waarderen en het aan meer mensen laten zien.
  4. Negatieve aandacht is niet goed. Als een bericht als niet relevant wordt gemarkeerd, dan zal Facebook dat onthouden en andere berichten van jouw pagina niet vertonen aan die gebruiker. Jouw score verslechterd als dit vaker gebeurt.
  5. Hoe ouder een bericht is, hoe lager de score over tijd zal zijn. Dat betekent in dat wanneer een bericht net gepubliceerd is, hij meer te zien is dan wanneer het een aantal uur oud is. Niet alleen omdat hij lager in de tijdlijn staat, maar ook omdat de waarde van het bericht is gedaald.

Dan heb je nog concurrentie op bepaalde tijdstippen, de zogeheten peak tijden. Dat is het moment van de dag of week wanneer de meeste mensen online zijn. Jouw concurrenten plaatsen hun berichten ook op dat moment, hopend op meer zichtbaarheid. Dat betekent dus meer concurrentie. Als jouw content altijd fantastisch is, dan zal het de content van deze concurrenten verslaan. Maar dat is onwaarschijnlijk, tenzij je je richt op een specifieke niche.

Tot slot

De oorzaak van minder bereik op Facebook kan verschillende redenen hebben en het ziet er naar uit dat je er niet altijd invloed op hebt. Toch zijn er een aantal dingen die je kunt doen om je bereik op Facebook te vergroten. Welke dingen dat precies zijn, leg ik volgende week uit in een nieuwe blog.

Heb je vragen over dit onderwerp? Ik hoor ze graag!

Externe links:
Forbes
Hubspot
Quicksprout
The Guardian
Afbeeldingen: Getty, Unsplash

Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *