Kylie Jenner nu echt miljardair dankzij social media

Kylie Jenner is het nu echt: met 21 jaar is ze de jongste ‘selfmade’ miljardair ooit. Afgelopen zomer kondigde het zakenblad Forbes het al aan, dat het halfzusje van Kim Kardashian op het punt stond om de jongste selfmade miljardair te worden met een vermogen van toen 900 miljoen dollar. Nu, zo’n acht maanden later, is het haar nu toch gelukt.

Hoe werd Kylie Jenner miljardair?

Ze tikte de 1 miljard dollar aan door een exclusieve distributie deal te sluiten met Ulta Beauty, een schoonheidshandelaar met meerdere beautywinkels in de Verenigde Staten. De lip kits, die bestaan uit een lippenstift en bijpassende lip liner, werden in meer dan duizend Ulta winkels verkocht. Na de lancering liet Jenner haar gezicht zien in een paar winkels voor een meet-and-great met klanten en in zes weken tijd verkocht Kylie Cosmetics voor 54,5 miljoen dollar aan producten via Ulta Beauty.

Mede door deze samenwerking is haar omzet het afgelopen jaar met 9 procent gestegen met een geschatte 360 miljoen dollar. Forbes schat dat het bedrijf van Jenner hierdoor zo’n 900 miljoen dollar waard is. Daarnaast verdient ze nog geld met haar familie en andere promoties en zo heeft het zakenblad berekend dat ze met een vermogen van 1 miljard dollar, de jongste selfmade miljardair ooit is. Nog jonger dan Mark Zuckerberg die met Facebook miljardair was toen hij 23 jaar was.

Miljoenen dankzij social media

In juli 2018 schreef ik naar aanleiding van het artikel van Forbes, hoe Kylie Jenner haar miljoenen heeft verdiend dankzij social media. Zij promootte haar eigen producten en als mega-influencer dat van anderen zoals Puma en het kledingmerk PacSun op o.a. Instagram. In het interview met Forbes noemt Jenner social media een fantastisch platform: “Ik kan er eenvoudig mijn fans en klanten mee bereiken.” Alle overige werkzaamheden besteedt Jenner uit, andere bedrijven zijn verantwoordelijk voor onder andere de productie en sales en haar moeder Kris Jenner doet de financiën en PR.

Kris Jenner is ook de drijvende factor achter het succes, zij zorgde ervoor dat Kylie Cosmetics een bedrijf werd. De jonge Jenner lanceerde de lipkit, nadat ze in 2015 toegaf lipfillers te hebben. Van het geld dat ze eerder verdiende met modellenwerk, liet ze er 15.000 maken. Vervolgens deelde ze een maandenlange teaser op social media en lanceerde het product in november van dat jaar. De kits gingen als warme broodjes over de toonbank, binnen een paar minuten waren ze uitverkocht.

Moeder Jenner schakelde een maand daarna het e-commerce platform Shopify in en lanceerde Kylie Cosmetics. Tevens werd een voorraad gecreëerd van 500 duizend kits in zes kleuren, dat via Shopify werd verkocht. Wederom nam de belangstelling toe, dankzij een promotie op Instagram en Snapchat. Omdat Jenner voor 100 procent eigenaar van haar bedrijf is, neemt haar vermogen flink toe.

Andere succesverhalen

Jenner verdient haar geld met tv-programma’s en het promoten van haar producten en dat van anderen. Zij is niet de enige, meer influencers zoals Jenner gebruiken social media om hun miljoenen te verdienen. Zo verdiende de voor mij onbekende Huda Katta, een make-up artist, ongeveer 550 miljoen dollar met haar bedrijf Huda Beauty. Mede dankzij haar destijds 26 miljoen volgers op Instagram.

In Nederland hebben we Negin Mirsalehi, zij stond vorig jaar in Forbes 30 under 30. Met haar eigen haarlijn Gisou verdiende ze ongeveer 2,4 miljoen euro en als influencer met ruim 5,2 miljoen Instagram volgers verdiende ze in 2018 ruim 16.000 euro per sponsered post. Het zijn misschien geen bedragen waar Kylie haar bed voor uit komt, maar wel erg inspirerend.

Bron: By Raymonde, Forbes
Afbeelding: Forbes, Instagram

Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *