Is influencer marketing niet te populair?

Steeds meer bedrijven implementeren influencer marketing in hun marketingstrategie. Niet alleen het aantal ondernemers dat hiervoor kiest neemt toe, ook de beschikbare budgetten stijgen. Bedrijven kiezen niet meer voor losse campagnes, maar voor doorlopende samenwerkingen met influencers. Het is dan de bedoeling dat zij voor een langere periode hun merk via social media promoten.

Als steeds meer bedrijven voor deze marketingstrategie kiezen, wordt influencer marketing niet te populair? Wat nou als iedere (online) celebrity reclame maakt voor producten of diensten op bijvoorbeeld Instagram, zorgt dat dan niet voor aversie onder volgers? Volgens Social Media Today vertrouwt anno 2019 slechts 33 procent van de consumenten de traditionele advertenties. Deze worden doorgaans vaak als irritant ervaren. Gaat dat ook dan niet gelden voor influencer marketing? En zo ja, wat kan je daar als ondernemer of marketeer tegen doen?

Hoe werkt influencer marketing?

Bij influencer marketing vragen bedrijven mensen met een groot bereik op social media (oftewel influencers), reclame te maken voor hun diensten en producten. Het voordeel van zo’n samenwerking , is dat je vaak een publiek bereikt, die via reguliere wegen onbereikbaar zijn. Hoe meer volgers de influencer heeft, hoe meer zichtbaarheid het merk krijgt.

Je hebt influencers en influencers, ze zijn onder te verdelen in verschillende typen:

  • Mega: meer dan 100.000 volgers
  • Macro: tussen de 50.000 en 100.000 volgers
  • Micro: tussen de 5.000 en 50.000 volgers
  • Nano: maximaal 5.000 volgers

Deze aantallen gelden alleen voor Nederland. In de VS ben je bijvoorbeeld een micro-influencer als je zo’n honderdduizend volgers hebt.

Waarom is influencer marketing populair?

Marketeers zijn enthousiast over influencer marketing en de strategie werkt, dat blijkt ook uit verschillende onderzoeken. Top-marketeer Neil Patel zegt dat potentiële klanten 71 procent meer geneigd zijn een aankoop te doen, na het zien van een aanbeveling op social media. Social Media Week herkent dit en zegt dat 74 procent van de consumenten een koopbeslissing neemt, op basis van een bericht dat ze hebben gezien op social media.

De kracht van influencer marketing zit hem in het vertrouwen dat de volgers hebben in de influencer. Daarom zegt een kleine 70 procent van de marketeers dat authenticiteit en transparantie cruciaal zijn voor het succes van influencer marketing. Zij willen geloofwaardige content creëren en daarom verwachten marketeers, dat de influencers met wie zij samenwerken authentiek zijn.

Influencer marketing draait om engagement

Het succes van een influencer marketingcampagne wordt door marketeers vaak gemeten aan de hand van engagement, of zoals ik het graag vertaal: betrokkenheid. Het zijn de interacties die een influencer ontvangt op een bericht, zoals een like of een reactie. Wanneer je de betrokkenheid in een percentage uitdrukt (engagement rate), dan zie je dat dit percentage het grootst is bij micro-influencers. Veel marketeers kiezen er dan eerder voor een samenwerking met micro-influencers dan met mega-influencers.

Door met micro-influencers samen te werken, voorkom je dat de promoties die je op social media doet als irritant worden ervaren. Econsultancy zegt dat volgens 61 procent van de consumenten, micro-influencers de meest betrouwbare content produceren. 89 procent van de millennial vrouwen vertrouwt meer op aanbevelingen van gelijkgestemden, dan aanbevelingen die direct van een merk komen. Daarom werken marketeers graag met micro-influencers, die zich als blogger of vlogger vaak richten op een niche of specifiek thema. Zij maken de gewenste authentieke content voor hun opdrachtgever. Tevens zijn de kosten van zo’n samenwerking minder hoog, dan een samenwerking met een mega-influencer.

Hoe Revolve groot werd dankzij mega-influencers

Zijn mega-influencers dan zo slecht? Nee, absoluut niet. Zoals is gezegd is je bereik veel groter door met een mega-influencer samen te werken. Misschien een onrealistisch voorbeeld voor jou om te volgen, maar wel zeer inspirerend: Revolve, een Amerikaanse online retailer, is juist groot geworden dankzij de influencers met wie zij de afgelopen jaren samenwerkten. Begin deze maand beleefde het bedrijf zijn beursdebuut en haalde 212 miljoen dollar op. Revolve richt zich met hun trendy kleding op jonge vrouwen en promoot deze voornamelijk via hun netwerk van zo’n 3500 mega-influencers (vaak modellen) op Instagram.

Soms past een samenwerking met een mega-influencer beter bij jouw doelstellingen. Je moet dan wel een budget hebben dat daarbij past. Door samen te werken met een micro- of misschien wel macro- of nano-influencer, voorkom je wel meer dat je #ad of #spon als minder irritant wordt ervaren. Zorg ervoor dat je voor iemand kiest die bij jouw merk past en authenticiteit uitstraalt. Wil je een groter bereik? Kies dan voor een samenwerking met meerdere micro-influencers.

Heel veel succes!

Externe links:
Business2Community
Business2Community
Forbes
Afbeelding: Instagram, Getty, Unsplash
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *