Hoe werkt inbound marketing?

SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, is een belangrijke reden waarom veel ondernemers een content marketing strategie hebben. Een andere reden voor deze strategie is inbound marketing. Inbound marketing gaat over het aantrekken van potentiële klanten naar jouw website, door het aanbieden van relevante en waardevolle informatie. Hoe inbound marketing werkt en hoe je het uit uitvoert, lees je hier.

Wanneer iemand online naar informatie zoekt, dan wordt er vaak gebruik gemaakt van een zoekmachine. Wanneer jouw content in de resultaten naar boven komt, dan geeft deze waarschijnlijk het beste antwoord op de zoekvraag van de zoekmachinegebruiker. Hierbij overlappen content marketing en inbound marketing. Allebei willen ze het probleem van de gebruiker oplossen, met waardevolle en informatieve content. Alleen staat er bij inbound marketing wel wat tegen over.

Lees ook: 4 tips voor het schrijven van goede content

Wat is inbound marketing?

Bij inboud marketing wordt er content gedeeld in ruil voor gegevens. De geïnteresseerde, een potentiële klant, laat vaak zijn naam, e-mailadres en soms telefoonnummer achter in ruil voor een White paper, e-book of een andere vorm van content. De ondernemer die de contactgegevens ontvangt, gebruikt deze om op een ander moment een gerichte aanbieding te doen. Deze vorm van sales wordt vaak als veel menselijker gezien en persoonlijker.

Inbound marketing is relatief goedkoop, zeker als je het vergelijkt met een outbound campagne dat vaak een dure televisie- of radioreclame is. Daarnaast neemt het toe in populariteit vanwege de werkwijze. Het gaat er bij inbound marketing om, dat je een persoonlijke connectie maakt met de mensen die iets hebben aan jouw product of dienst en dat doe je door content aan te bieden die inspeelt op hun behoeften en die jou neerzet als een autoriteit die ze kunnen vertrouwen.

Hoe pas je inbound marketing toe?

Stel je voor, je wilt je kennis verkopen en iemand moet jou daarvoor inhuren. Dan kun je ervoor kiezen om een stukje kennis te verwerken in een White paper. Vervolgens promoot je die White paper zoals je dat doet met al je vormen van content; je maakt gebruik van je website, social media, influencers of bijvoorbeeld affiliates. Geïnteresseerden komen op jouw website en laten hun gegevens achter in ruil voor jouw White paper. Jij gebruikt deze gegevens voor een e-mail campagne die uit meerdere waves bestaat. In die waves (oftewel verschillende e-mails die je verstuurt) stel je jezelf voor en bespreek je de eventuele uitdagingen van jouw prospect en de oplossingen daarvoor. In een latere e-mail doe je een aanbieding. Het is aan de ontvanger of hij hierop ingaat of niet.

Wil jij meer klanten bereiken en je online zichtbaarheid vergroten?
Kies dan voor een samenwerking met een content marketeer.
Ontdek wat ik voor jou kan betekenen en bekijk het “Online Zichtbaarheid Pakket” nu.

Deze vorm van verkoop is wat menselijker, omdat de persoon naar wie je mailt al interesse heeft getoond door zijn of haar gegevens achter te laten. Tevens bouw je credits op door steeds beetjes kennis weg te geven en de ontvanger kan op den duur het gevoel hebben, dat je een bekende bent. Hierdoor is de lead al aardig warm, zodat het voor jou makkelijker is om een aanbod te doen.

Gebruik een Webinar als content

Je kunt kennis ook delen in een Webinar. Dit zie je vaak als mensen een training willen verkopen. In een Webinar, van bijvoorbeeld drie kwartier, wordt in het eerste half uur vaak gratis informatie weggegeven en in het laatste kwartier wordt een dienst gepromoot, die de gebruiker van de Webinar kan afnemen. Door de Webinar te geven, zet je jezelf neer als expert en je geeft je publiek de kans je te leren kennen. Daardoor is de drempel om op een later moment iets bij je te kopen, niet zo groot. Je hebt immers al een band met je publiek opgebouwd.

Je kunt ook een kassakoopje inzetten. Een kassakoopje is een speciale aanbieding dat bij de kassa op je staat te wachten. Je hebt ze letterlijk in de supermarkt bij de kassa, het is een pak kauwgom of een reep chocolade. Deze heb je ook digitaal. Je kunt een gratis e-book weggeven met beperkte, maar relevante informatie. Je stuurt je klant hiervoor wel langs een digitale kassa waar ze die nul euro voor de eerste e-book moeten afrekenen. Bij de kassa zien ze echter een beter aanbod dat te mooi is om “nee” tegen te zeggen. Zoals een e-book met uitgebreide informatie, dat veel beter antwoord geeft op hun vraag. Alleen hangt hier wel een prijskaartje aan, niet te hoog natuurlijk want het moet aantrekkelijk blijven.

Wees social en houd je lead warm

SEO is een perfecte manier om mensen naar jouw website te krijgen, maar het is niet de enige manier. Je kunt social media en e-mail gebruiken om je content te promoten. Begin niet meteen met het verkopen van je product, maar richt je op het sociale aspect. Focus je op de uitdaging van je potentiële klant, in een latere fase kun je je op de sales richten.

Onthoud dat niet iedereen meteen klant bij je wordt. Soms komt een aanbod net even niet uit, dan kan jou ook weleens gebeuren. Houd die lead dan warm en biedt op een later moment nog eens relevante content per mail. Wellicht dat hij in een later alsnog klant wordt.

Externe links
Business2Community
Business2Community
Neil Patel
Afbeeldingen: Getty

Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *