Hoe werkt e-mail segmentatie?

Het versturen van massaberichten kan anno 2019 echt niet meer. Veel marketeers en ondernemers doen aan e-mail marketing, omdat het een effectieve marketingstrategie is. De mensen die zich inschrijven op een nieuwsbrief van een merk, hebben immers interesse in wat zo’n merk te vertellen heeft. Voordat deze marketeers en ondernemers hun berichten versturen, doen zij aan e-mail segmentatie. Want anders worden hun berichten slecht gelezen.

Wat dat betref treft maakt het niet uit of je een content marketeer, blogger, consultant of retailer bent. E-mail marketing werkt in iedere branche en industrie. Waarom? Omdat je ten allen tijden in contact kunt zijn met je klant en het nog steeds de meest gebruikelijke vorm van communicatie is. Niet alleen kan je berichten sturen als je zelf iets te delen hebt, maar je kunt ook een simpel berichtje sturen als iemand een aankoop doet. E-mail converteert beter dan SEO, social media en advertenties. Voor iedere dollar dat in e-mailcampagnes wordt gestoken, staat een ROI van 400%.

Wat is e-mail segmentatie?

Bij e-mail segmentatie verdeel je de mensen die zich hebben ingeschreven op jouw online nieuwsbrief (laten we hen abonnees noemen) in verschillende groepen. Wie in welke groep komt, wordt vaak bepaald door factoren zoals geslacht, leeftijd, interesses, locatie, buyer persona, opleidingsniveau en meer. Deze abonnees krijgen een gepersonaliseerde e-mail gebaseerd op een of meerdere van deze factoren.

Lees ook: Waarom gepersonaliseerde content belangrijk is

De meest verstuurde berichten zijn nieuwsbrieven, waarin een product of dienst centraal staat. Maar ook een welkomsbericht of een felicitatie op de verjaardag, worden vaak per e-mail verstuurd. Het doel van al deze e-mails is dat ze gelezen worden. Een ander doel is vaak dat de abonnee reageert op een call to action en een aankoop doen of zich inschrijft voor een bijeenkomst.

Waarom e-mail segmentatie?

We willen allemaal als individuen behandeld worden, klanten verwachten berichten die bij hun passen. Ze willen een persoonlijke ervaring en door jouw abonnees te segmenteren, kunt je jouw doelgroep dit bieden. Na het segmenteren van jouw abonnees kun jij content delen dat van waarde is en informeert. Hoe meer waarde jij jouw abonnees biedt, hoe meer zij geneigd zijn om hierop te reageren. Uit onderzoek blijkt dat 44 procent van de abonnees op z’n minst één aankoop heeft gedaan, naar aanleiding van een promotionele e-mail.

Niet alleen leidt e-mail segmentatie tot een meer verkoop, het zorgt er voor dat minder mensen zich uitschrijven op jouw nieuwsbrief. Uit een wereldwijd onderzoek van Mailchimp blijkt dat gesegmenteerde berichten een open rate hebben van 14,3% en een click through rate van 100,95%.

Waarop kun je segmenteren?

De abonnees kun je segmenteren op verschillende criteria, zoals het schema hieronder laat zien. De mensen die in dezelfde groep vallen, oftewel segment, lijken op elkaar, waardoor je ze kunt aanspreken met dezelfde boodschap.

Voorbeeld van e-mail segmentatie

Een voorbeeld van e-mail segmentatie zie je in de afbeelding hieronder. Op vakantie lees ik graag thrillers en voor mijn vakantie naar Griekenland afgelopen maand, bestelde ik op Bol.com het boek Façade van Esther Verhoef. In het verleden heb ik in dezelfde webshop ook boeken besteld van Nicci French. In een mail die ik vorige week van Bol.com ontving, wees de webshop mij op het nieuwe boek van Nicci French dat volgende maand uitkomt. Op basis van mijn eerdere aankopen en interesse doen zij deze suggestie. Bol.com heeft hier duidelijk aan e-mail segmentatie gedaan. Ik zat in deze mailing in hetzelfde segment als de vele mensen die in het verleden boeken van Nicci French hebben gekocht.


Wil je jouw doelstellingen halen met een e-mail marketingcampagne? Dan moet je segmenteren. Zolang je relevante, authentieke en niet geforceerde content deelt, is deze strategie effectief. Leer jouw publiek kennen en uiteindelijk zal je beter verkopen.

Succes!

Externe links:
Business2Community
Forbes
Neil Patel
Afbeelding: Getty
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *