Hoe krijg je meer brand awareness?

Brand awareness, het betekent vrij vertaald ook merkbewustzijn en kan worden omschreven als de wijze waarop een consument een merk herkent. Het gaat bij brand awareness om dat consumenten de kenmerken herkennen, die producten of diensten onderscheiden dan andere soortgelijke in dezelfde categorie. Denk bijvoorbeeld aan een kleur zoals bij Heineken of een verpakking zoals bij Pringles. Brand awareness is belangrijk in de fase van het nemen van het nemen van een koopbeslissing en dus zeer relevant voor marketeers.

Lees ook: De rol van content marketing in de buyer’s journey

Manieren om brand awareness te creëren

Om brand awareness te creëren, moet je als bedrijf ontzettend zichtbaar zijn. Want alleen dan kunnen consumenten een relatie aangaan met jouw product of dienst. Gelukkig hoeft dat anno 2019 niet meer met een megagrote reclamecampagne op televisie of billboards. Je kunt het ook kleiner aanpakken en een trouwe groep klanten vinden die in jouw merk geloven.

Hoe creëer je brand awareness met een kleiner marketingbudget? Ik deel een aantal opties met je:

1. Social media

Social media is een perfecte plek om brand awareness te creëren. Op bijvoorbeeld Instagram kun je een relatie opbouwen met jouw publiek en het werkt als mond-op-mondreclame. Jouw volgers kunnen eenvoudig jouw producten of diensten aanbevelen aan hun eigen volgers en zo leren andere mensen jouw product of dienst kennen.

Lees ook: Hoe ben je meer zichtbaar op social media?

Start je net? Richt je dan op maximaal drie platformen die bij jouw bedrijf passen. Doe je iets moois met bloemen, dan kan je het beste met beeld werken en dan passen Pinterest en Instagram bijvoorbeeld bij jou. Is jouw merk minder tastbaar? Wellicht is Twitter of LinkedIn meer iets voor jou.

2. Netwerken

Deel ervaringen met andere ondernemers zoals jij en ga netwerken. Door ervaringen te delen, kun je van elkaar leren. Er zijn voldoende netwerkbijeenkomsten in de randstad en de KVK organiseert ook regelmatig kennissessies voor ondernemers. Niet alleen leer je van elkaar, je kunt op termijn ook klanten vinden op die manier. Onlangs was een vriendin van mij naar een kennisbijeenkomst gegaan in haar regio en was blij verrast over het feit dat de andere aanwezigen serieus interesse hadden in haar bedrijf.

3. Content

Content marketing is ideaal voor de ondernemer met een kleiner marketingbudget. Jouw content kan jouw publiek prikkelen en helpen bij het nemen van een beslissing als hij of zij wil investeren in een product of dienst zoals die van jou. Content is goed als deze informatie bevat, waar jouw doelgroep iets aan heeft. Je hoeft je merk niet de pushen, laat je kennis het werk doen. Je zal als autoriteit en betrouwbaar worden gezien en jouw klanten zullen zelf contact met je opnemen. Schrijf een gastblog voor andere platformen om je bereik te vergroten en je brand awareness neemt toe.

4. Analyseer

Meet alles dat je doet. Maak als het even kan iedere maand een dashboard, zodat je kunt zien wat de resultaten zijn van jouw activiteiten. Een dashboard laat in een oogopslag zien of je groeit. Houd de inspanningen die je doet op het gebied van social media en content marketing bij. Onderzoek welke kanalen en welke backlinks de meeste klanten hebben aangetrokken. Ontdek of je een piek in afspraken ziet, na het bijwonen van een netwerk evenement.

Als je inzicht hebt in wat het beste werkt, dan weet je waar je je in de toekomst op kunt focussen en welke kanalen voor jou werken en welke niet.

Vanaf 1 maart deel ik iedere week een nieuwe blog, in plaats van twee keer per week.

Blog: Business2community, Business2community
Afbeelding: Getty
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *