Hoe het PESO-model jouw PR-strategie helpt

PESO, staat voor paid, earned, shared en owned media. Het PESO-model is een belangrijk middel om jouw PR-strategie te bepalen. Dit model laat namelijk zien van welke onlinekanalen of media je gebruik kunt maken, wanneer jij jouw content aan de man wil brengen.

Marketing is niet meer wat is geweest en hetzelfde geld voor PR, oftewel public relations. Traditionele PR draaide vroeger om het schrijven en publiceren van persberichten in de hoop dat deze werden opgepakt door journalisten. Dankzij de digitale ontwikkelingen heb je vandaag de dag meerdere kanalen waarmee jij jouw publiek kunt bereiken, zoals social media en zoekmachines.

Lees ook: Hoe jij je voordeel kunt doen met digital PR

Een PR-strategie in één oogopslag

Marketing is meer online en dus ook PR. Het PESO-model laat in één oogopslag zien, hoe jij jouw content het beste bij jouw publiek kunt krijgen. De volgende afbeelding maakt dat visueel:

Je ziet dat het PESO-model bestaat uit verschillende groepen: namelijk betaald (paid), verdiend (earned), gedeeld (shared) en in bezit (owned). Je ziet dat de cirkels deels overlappen, dit houdt in dat je de groepen dus kunt combineren. Ze helpen je bepalen hoe en wat je communiceert naar je doelgroep.

Paid media

Bij Paid Media moet je denken aan alle media waarvoor wordt betaald, zoals aan de advertenties op Facebook, Google of paid-per-clickcampagnes. Advertorials en influencer marketing zijn ook voorbeelden van paid media.
Een voordeel van paid media is dat bedrijven zelf controle houden over hun acties en welke boodschap hun publiek te zien krijgt. Daarnaast ben je gegarandeerd zichtbaar bij jouw doelgroep. Tevens kan je een nieuw publiek bereiken, één die je wellicht eerder niet hebt overwogen. Een nadeel is dat je ervoor moet betalen en mensen wellicht een sceptische houding hebben tegenover de content. Kies je voor paid media, zorg dan wel voor een goede call-to-action.

Earned media

In tegenstelling tot paid media, betaal je bij earned media niet. Je verdient je zichtbaarheid. Bij earned media bespreken journalisten en bloggers ongevraagd en onbetaald jouw merk en dat geeft het een boost. Berichten op social media van influencers die gratis aandacht besteden aan jouw product, is ook een vorm van vorm van earned media.
Earned media heeft een grote invloed op je geloofwaardigheid, het is echter wel iets waar je geen grip op hebt. Je weet namelijk nooit of iemand jou gaat aanbevelen en daarnaast heb je geen invloed op de inhoud.

Shared media

Shared media heeft alles met jouw activiteiten op social media te maken, zoals de interactie met jouw doelgroep op Facebook, Instagram, Twitter, YouTube en LinkedIn. Deze platformen geven ondernemers de kans om een relatie op te bouwen met hun publiek. Het voordeel van shared media is dat het een hogere betrouwbaarheid heeft dan paid media en de financiële investering in geld is minimaal. Het nadeel is dat het behoorlijk intensief is en je moet je berichten constant in de gaten houden. Tevens heb je weinig controle over wat mensen wel en niet delen op social media.

Owned media

Owned media is content dat van jou is, zoals een blog, video, podcast, webshop, nieuwsbrief, etc. Het voordeel is dat je er volledige controle over hebt, omdat de content op je eigen website staat. Deze content hoeft overigens niet te bestaan uit geschreven woorden, het kan ook visueel zijn. Nadelen van owned media zijn dat je het altijd moet onderhouden en het niet op zichzelf kan staan, er zal altijd een combinatie bestaan met een paid, earned of shared media.

Het maximale PESO-effect

Voor een succesvolle online PR-strategie, kan je naar mijn mening niet zonder PESO-model. Want je hebt de verschillende groepen nodig voor een maximaal effect. Natuurlijk kan je uitsluitend op paid, shared of earned vertrouwen, maar juist met alles samen bereik je een groter publiek, ben je geloofwaardiger en houd je zoveel mogelijk controle. Hoeveel je inzet op paid, earned en shared hangt natuurlijk af van de duur van jouw ondernemerschap en de bekendheid van je merk.

Misschien denk je na het lezen van deze blog: ‘dit alles doe ik al’. Mooi! Nu weet je hoe het heet en je kunt het visueel maken. Google PESO-model en je vindt de afbeelding in dit artikel. En ieder kwartaal, een nieuwe begint over zes dagen, pak je het model er weer bij en bepaal je je strategie.

Succes!

Bron: Business2Community, Contentmarketingmanagement, Ipsis.
Afbeelding: Getty

Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *