Het doel van influencer marketing

De effectiviteit van influencer marketing is inmiddels wel bewezen en marketing professionals in binnen- en buitenland zijn enthousiast. Over het werk van de influencer zelf wordt soms nog lacherig gedaan. Mijn man en ik hadden het bijvoorbeeld laatst over influencers op social media en hij vond het geen echte baan. Nu is mijn lieverd niet echt een actief op social media, hij gebruikt slechts zijn LinkedIn-account af en toe. Veel kennis heeft hij ook niet over het onderwerp, omdat hij er ook nooit echt over heeft nagedacht. Pas toen ik aan de hand van een voorbeeld uitlegde hoe bedrijven en influencers hiervan kunnen profiteren, zag hij in wat het doel van influencer marketing is.

Wat levert influencer marketing op?

Er zijn meer mensen die het doel van influencer marketing niet inzien en dat geeft niet. Mijn man werkt in een totaal andere branche, waarbij het investeren in influencer marketing geen zin heeft. Maar er zijn voldoende andere branches waarbij je als ondernemer hier wel van kunt profiteren.

Lees ook: Wanneer kies je voor influencer marketing?

Retail is misschien wel de grootste branche die investeert in influencer marketing. Zeker als kleine ondernemer kan het verdomt moeilijk zijn om te concurreren met een Zalando, Bol.com of zelfs een Amazon. Door te kiezen voor een samenwerking met een influencer, kan je een publiek bereiken dat bij jouw merk past en hen beïnvloeden.

Wat zijn influencers?

Een klein stapje terug. Wie of wat zijn influencers? Dat zijn mensen met een groot bereik op social media, vaak Instagram, die tegen betaling een product of dienst promoten. Goede influencers kunnen op een persoonlijk niveau een relatie aangaan met hun volgers en promoten vaak producten waar ze echt in geloven of een band mee hebben.

Het is belangrijk dat je van tevoren goed weet met wat voor type influencer je samenwerkt. Hiermee bedoel ik de onderwerpen die hij of zij behandelt, zoals sport, eten of bijvoorbeeld het ouderschap. En of zijn of haar publiek overeenkomt met de doelgroep die jij wil bereiken. Goed onderzoek vooraf is hierbij van groot belang.

Bepaal jouw doel met influencer marketing

Wil je meer producten verkopen? Wil je meer brand awareness, meer volgers of meer website bezoeken? Door van tevoren te bepalen wat jouw doel is met influencer marketing, kan je jouw KPI’s bepalen. KPI’s laten zien hoe goed jouw bedrijf bezig is en of jouw strategie een aanpassing nodig heeft.

KPI’s op het gebied van influencer marketing kunnen zijn:

  • Engagement/betrokkenheid
  • Clicks
  • Impressies
  • Conversies
  • Bereik
  • Verkoop
  • Groei volgers

90 procent van de marketeers vindt engagement het meest belangrijk, dat blijkt uit het rapport van “The state of influencer marketing” van Linqua uit 2018.

Hoe begin je met influencer marketing

Nadat je tot de conclusie bent gekomen dat influencer marketing bij jouw organisatie past en wat jouw doelen en KPI’s zijn, ga je op zoek naar de juiste influencer voor jouw merk. Je kunt werken met mega influencers, zij hebben een groot bereik en zijn vaak eenvoudig te vinden via een bureau. Er hangt echter wel een flink prijskaartje aan zo’n samenwerking.

Of je kiest voor micro influencers, zij zijn goedkoper en meer betrokken. Door zelf actief te zijn op social media kun je uiteindelijk iemand vinden die bij jou en jouw merk past. Volg gewoon de mensen waarvan je denkt dat het een match zou kunnen zijn en benader ze na een tijdje en vraag of ze interesse hebben in een samenwerking.

Wil jij meer klanten bereiken en je online zichtbaarheid vergroten?
Kies dan voor een samenwerking met een content marketeer.
Ontdek wat ik voor jou kan betekenen en bekijk het “Online Zichtbaarheid Pakket” nu.

Welke berichten werken goed op social media?

Vaak bepaal je in overleg met de influencer welke strategie het beste werkt voor jou en voor hem of haar. Kies iets wat dicht bij jezelf ligt en bij jouw doelen past. Wat goed op (met name) Instagram werkt zijn:

1. Winacties

Geef iets weg en verbind mensen aan je door de influencer te vragen zijn of haar volgers op te roepen tot een actie. Zoals Miljuschka Witzenhausen dat doet in het voorbeeld hieronder:

2. Deel kortingscodes

De titel zegt het al. De volger gaat naar jouw website en vult de kortingscode in en doet een aankoop. Dit werkt overigens ook heel goed als affiliate marketing.

Lees ook: Affiliate marketing, wie maakt jouw content?

3. Promoot een event of launch

Deze zie ik vaak voorbijkomen in mijn tijdlijn. Deel een fantastische beleving via jouw influencer en zorg ervoor dat er over jouw merk gepraat wordt.

Influencer marketing is absoluut geen onzin. Als deze strategie bij jouw merk past, kan het zelfs zeer lucratief zijn.

Externe Links:
Business2Community
Business2Community
Afbeeldingen: Getty, Instagram, Unsplash

Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *