E-mail marketing of social media, wat is de beste strategie?

E-mail marketing of social media? Wat is nou de beste marketingstrategie? Een paar weken geleden schreef ik hier dat je met e-mail marketing de controle bij jezelf houdt. De aanleiding hiervan was dat voormalig Moz-man en SEO-goeroe Rand Fishkin van mening is, dat social media kanalen zoals LinkedIn en Facebook niet willen dat je hun platform verlaat. Als gevolg hiervan zijn berichten met externe links minder zichtbaar in het overzicht van je volgers. Dit geldt met name voor LinkedIn.

Lees ook: Afname website bezoeken door onzichtbare externe links?

Fishkin vindt dat e-mail marketing een effectievere strategie is dan social media, dit komt omdat de mensen die zich hebben ingeschreven op jouw nieuwsbrief oprecht interesse hebben in wat jouw bedrijf te vertellen heeft. Maar is dit wel zo? Is e-mail marketing effectiever dan social media? Dat hangt er maar net vanaf wat jouw doel is.

E-mail of social media, wat is populairder?

E-mail marketing is naar mijn mening een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Met e-mail kan je ten allen tijden in contact zijn met jouw klanten, door simpele berichten te sturen op hun verjaardag, op feestdagen of wanneer zij zich hebben ingeschreven op jouw nieuwsbrief of een aankoop hebben gedaan. Klanten vinden het fantastisch om als individueel te worden behandeld en blijken met name deze e-mail berichten ook te waarderen. Tevens wordt e-mail door marketeers aangewezen als het meest effectieve digital marketingkanaal.

Lees ook: E-mail marketing werkt nog steeds

Social media is daar tegenover nog steeds ontzettend hot. Het aantal mensen dat actief is op een Instagram, LinkedIn en WhatsApp stijgt in Nederland nog steeds. CBS meldde vorig jaar dat 85 procent van de Nederlandse bevolking actief is op social media, in 2012 was dat percentage 62 procent. Ook van social media zeggen marketeers dat het zeer effectief is.

Lees ook: Wat social media voor jouw bedrijf kan betekenen

De voordelen van e-mail en social media

De groei van social media is één van de voordelen van de strategie, daarnaast kun je op Instagram elke dag aan nieuwe mensen aan jouw merk verbinden en je berichten worden als minder irritant ervaren, dan de vele e-mails in je inbox. Daarbij hoef je met social media geen rekening houden met GDPR.

E-mails hebben weer als voordeel dat je direct contact hebt met jouw publiek en persoonlijke berichten kan versturen dankzij segmentatie. Daarbij is de return on investment met e-mail ook veel beter dan social media.

Wat is de beste strategie?

Wat is dan beter? E-mail of social media. Zoals gezegd hangt dat af van jouw doel. Wil je jouw bereik vergroten? Dan zet je in op social media. Wil je meer verkopen, dan kan je beter kiezen voor een e-mail marketingstrategie.

Het mooist is als je de krachten bundelt. Social media gebruik je dus voor meer zichtbaarheid en jouw volgers motiveer je om zich in te schrijven op jouw nieuwsbrief. Je kunt er een incentive tegenover stellen, kondig bijvoorbeeld op Facebook aan dat je iets gaat weggeven in jouw nieuwsbrief. Dat geeft ze een reden om zich in te schrijven.

Door de krachten te bundelen zullen de twee strategieën elkaar versterken en je hoeft vooral niet te kiezen.

Bron: Business2community, Business2community, Medium
Afbeelding: Getty,Unsplash
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *