De digitale marketing trends voor 2019

Traditionele marketing maakt bij veel bedrijven plaats voor digitale marketing. Hierbij staat het in de markt zetten van diensten en producten via het internet centraal. Al jaren maken marketeers gebruik van social media, e-mail en zoekmachines om bestaande en toekomstige klanten aan zich te binden. Maar de trends en ontwikkelingen op dit gebied veranderen nog wel eens. Vandaag leg ik je uit welke digital marketing trends in 2019 (nog steeds) belangrijk zijn.

Lees ook: Wat is digital marketing

1. Influencer Marketing

Bij influencer marketing worden mensen – influencers – met een groot bereik (veel volgers) op social media ingezet om producten of diensten van bedrijven te promoten. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen mega-influencers (met meer dan honderdduizend volgers op Instagram in Nederland) en micro-influencers (tot zo’n vijfduizend volgers).

Influencer marketing is succesvol. Marketeers over de hele wereld hebben hun tevredenheid over influencer marketing in verschillende publicaties geuit. Als marketeer moet je wel alert zijn, er zijn namelijk een aantal mensen op social media actief die hun volgers inkopen. Zij willen maar graag geld verdienen met een gesponsord bericht, maar hebben geen bereik. Hun volgers worden vaak ‘fake followers’ genoemd.

Tevens moet je van tevoren bepalen wat het doel van jouw influencer marketingstrategie is. Wil je meer zichtbaarheid of een relatie opbouwen met jouw doelgroep? Door vooraf KPI’s als deze te bepalen, kan je op zoek gaan naar de juiste (micro-)influencer die bij jouw product of dienst past.

Lees ook: Waarom steeds meer bedrijven voor Influencer Marketing kiezen

2. Video

Video gaat voorlopig nergens naartoe. Mensen kijken liever naar een video, dan dat ze een blog lezen. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken. Cisco schat zelfs in dat 80 procent van het internetverkeer dit jaar uit video bestaat. Daarnaast wordt een video veel sneller gedeeld dan een stuk tekst. Als ondernemer kan je niet anders, dan video in jouw voordeel gebruiken.

Waarom zijn video’s dan zo populair? Omdat ze een hoog betrokkenheidsgehalte en een groter bereik hebben. Met video kan je op emotioneel vlak een betere connectie maken met je publiek dan met bijvoorbeeld tekst. Wat voor video’s werken dan goed?

  • Product demo’s
  • Een inkijkje op kantoor
  • Interviews met medewerkers of experts
  • Gesprekken met klanten
  • Eigenlijk alles dat authentiek is en niet vooropgezet is

3. E-mail

E-mail is een van de makkelijkste manieren om met je klant in contact te blijven. De meeste mensen kiezen e-mail als hun favoriete communicatiemiddel. Bij het versturen van e-mails naar jouw doelgroep, moet je anno 2019 wel één woord in gedachte houden: personalisatie.

E-mails moeten gepersonaliseerd zijn, massaberichten kunnen echt niet meer. Verstuur je die wel, dan wordt je bericht hoogstwaarschijnlijk niet gelezen. Tevens moeten je berichten geschikt zijn voor mobiel en net als andere content, interessant zijn en passen bij jouw doelgroep.

Lees ook: Waarom gepersonaliseerde content belangrijk is

4. Content

Eigenlijk kan je het geen trend noemen, maar goed. Content marketing hoort in dit rijtje, want ook in 2019 willen we prospects en klanten bereiken met een bericht op social media, een informerende infographic, een interessante podcast, een goed geschreven blog of een video die aanspreekt. Goede content speelt in op de behoefte van de klant, het vertelt iets over jou en jouw bedrijf en het is de reden dat iemand je website bezoekt.

5. Artificial Intelligence

Bij Artificial Intelligence, oftewel AI, leren machines patronen herkennen en deze gegevens gebruiken marketeers om het gedag van hun klanten te analyseren. Steeds meer bedrijven maken gebruik van nieuwe technologieën om de klantervaring te verbeteren.

Een voorbeeld van een AI-technologie zijn chatbots. Je kent ze wel, die pop-up chats op websites, waarin een ‘Sandra’ vraagt of ze kan helpen. Deze functie kan vierentwintig uur per dag gebruikt worden en reageert op verschillende verzoeken die klanten en websitebezoekers achterlaten.

De mogelijkheden van AI zijn het afgelopen jaar al gegroeid en zullen alleen maar groeien. Denk aan systemen die je stem herkennen en aan gesproken zoekopdrachten.

6. Social Media

Social media draait anno 2019 niet meer om het zenden van jouw boodschap, maar om het aangaan van gesprekken met volgers. Ontdek via de verschillende platformen wat de behoeften zijn van jouw publiek en speel daar op in met passende content. Omdat het aantal social media gebruikers zo groot is, moet je er wel voor zorgen dat jouw bericht opvalt.

Vertel jouw verhaal met Instagram Stories. Stories zijn de afgelopen jaren ontzettend populair geworden, niet alleen bij de jongere doelgroep, ook bij ‘ouderen’. Met een simpele klik, zijn deze stories weer te delen. Dat is handig als iets nieuws lanceert of iets te promoten hebt.

Tot slot

Wat je ook doet op het gebied van digitale marketing, houd er rekening mee dat jouw publiek gebruik maakt van mobiele apparaten en jouw boodschap daar hoogstwaarschijnlijk op ziet. Met name social media wordt door 80 procent van de smartphone gebruikers bekeken op mobiele apparaten. Kijk je Google Analytics er maar op na.

Zorg er dus voor dat alles wat je deelt en doet geschikt is voor mobiel. Niet alleen je website, maar ook de vindbaarheid van je bedrijf. Hiermee bedoel ik dat (indien het nodig is) jouw bedrijf door Google Maps gevonden moet worden.

Bron: Business2Community, Forbes, Forbes
Afbeelding: Getty, Unsplash

Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *