De rol van content marketing in de buyer’s journey

Steeds meer marketeers investeren in content marketing. Waarom? Omdat de content die zij produceren een belangrijke plaats inneemt in de buyer’s journey die iedere klant doorloopt.

Even kort voor de niet-marketeers onder ons: content marketing is een onderdeel van de marketingstrategie waarbij informatie voor de consument wordt gemaakt en verspreid via één of meerdere soorten content, zoals blogs, podcasts, infographics en Whitepapers. Deze content komt via verschillende kanalen, zoals SEO, social media en e-mail marketing bij het publiek terecht. Het doel van deze content is om de aandacht van prospects te grijpen en invloed te hebben in de buyer’s journey die zij doorlopen.

Lees ook: Content marketing trends om in de gaten te houden

Wat is de buyer’s journey?

De buyer’s journey, niet te verwarren met customer journey, is de weg die een prospect doorloopt voor hij of zij een klant wordt. Marketeers maken deze graag visueel (dit heet mapping), zodat ze kunnen zien welk traject een prospect doorloopt en of ze verbeteringen in dat traject kunnen aanbrengen. Zij beslissen via welke kanalen zij de prospect willen bereiken en welke boodschap daarbij hoort. Het doel van de buyer’s journey is om van de prospect een klant te maken. Wanneer deze klant is, dan volgt het traject van de customer journey, dat als doel heeft de klant te behouden. Samen vormen deze twee journeys de customer experience. Deze afbeelding van Marketingfacts hieronder legt het nog een keertje uit.

Content is dus zeer belangrijk in de Awareness en Consideration fase van de buyer’s journey. Veel mensen maken gebruik van Google wanneer ze in een van deze fases zijn. Ik heb bijvoorbeeld een paar weken geleden een vakantie geboekt voor mij en mijn gezin. Omdat we niet met ons dochtertje van dan twee jaar in hotel willen zitten, typte ik in het zoekveld van Google ‘Vakantiehuizen in Griekenland’ in. Als er geen content was, kreeg ik ook geen zoekresultaten. Want webpagina’s, reviews en foto’s bestaan dan niet. Kortom, niets dat mij zal helpen bij het nemen van een koopbeslissing.

Hoe helpt content in de buyer’s journey?

Content kan dus helpen bij het nemen van een koopbeslissing. Dus jij kunt met jouw content jouw doelgroep motiveren bij jou te kopen! Als je het goed doet kun je vertrouwen opbouwen en betrokkenheid en zichtbaarheid creëren. En als ze eenmaal klanten zijn, kun je ze – in de customer journey – behouden met content of zelfs cheerleaders voor jouw merk maken.

Hoe weet je of jouw content marketing inspanningen succesvol zijn? Dat vind ik persoonlijk heel moeilijk om te beantwoorden. Het is belangrijk om vooraf te bepalen wat je KPI’s zijn. Zijn dat leads, websitebezoeken of likes op social media? Het belangrijkste is om geduld te hebben, je metrics in de gaten te houden en je te realiseren dat je de verschillende kanalen nodig hebt om van content marketing een succes te maken.

Zolang je weet wie je klant is en via welke kanalen je hem of haar kunt bereiken, is content marketing effectief. Hou hierbij ook de trends in de gaten. Facebook was bijvoorbeeld vijf jaar geleden een populair social media kanaal in Nederland waarmee je nog goed jongeren kon bereiken, anno 2019 is dat Instagram.

De buyer’s journey eindigt met een aankoop, dat is het beste resultaat van content marketing. Maar daarnaast kan je door content marketing een autoriteit worden en dus nog meer vertrouwen krijgen. Daardoor wordt jouw merk krachtiger en zelfs winstgevender. Leer je ideale klant kennen en maak content dat hem of haar aanspreekt.

Wil jij meer klanten bereiken en investeren in content marketing?
Kies dan voor een samenwerking met een content marketeer.
Ontdek wat ik voor jou kan betekenen en bekijk het “Content Marketing Pakket” nu.

Bron: Business2Community, Marketingfacts
Afbeelding: Getty

Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *