De populariteit van Facebook daalt, wat nu?

Honderdduizenden Nederlanders verlaten Facebook, kopte het AD het afgelopen weekend. Het was nieuws dat ook door andere media werd opgepakt. Aanleiding was het Nationale Social Media Onderzoek 2019 van Newcom. Facebook heeft het afgelopen jaar flink geleden onder de datalekken en schandalen over nepnieuws. Als gevolg daarvan hebben 240 duizend Nederlandse Facebookgebruikers hun account opgezegd en 400 duizend loggen niet meer in. Reden: ze vertrouwen het platform niet meer.

Lees ook: Wat social media voor jouw bedrijf kan betekenen

Kan ik mijn klanten straks nog wel vinden op Facebook? Vroeg ik me na het lezen van deze kop af. En zo niet, waar kan ik mijn doelgroep dan wel vinden?

WhatsApp en Instagram groeien

Wat zeggen de cijfers? Het intensieve dagelijkse gebruik van Facebook onder Nederlanders is significant afgenomen van 7,6 miljoen naar 6,8 miljoen. De daling is het sterkst onder de groep 15 tot 19-jarigen, maar ook de groep van 20-39 jaar maakt minder frequent gebruikt van het social media platform.

Het aantal gebruikers van Whatsapp en Instagram steeg juist het afgelopen jaar. Met 11,9 miljoen gebruikers in Nederland groeide Whatsapp met 3 procent ten opzichte van vorig jaar. Instagram is de grootste winnaar met eens stijging van maar liefst 20 procent en groeide van 4,1 naar 4,8 miljoen gebruikers. 2,7 miljoen Nederlanders maken dagelijks gebruik van Instagram.

Toch doet Facebook het nog steeds goed in het lijstje meest gebruikte social media. De afbeelding van Marketingfacts hieronder laat de huidige stand goed zien:

Bron: Marketingfacts

Hoewel Facebook de grootste verliezer is, met een daling van 6 procent, laat dit overzicht zien dat het naast Whatsapp en Youtube met afstand nog steeds één van de grootste kanalen in Nederland is. Ondanks dat er minder Nederlanders gebruik maken van Facebook, blijft het platform nog steeds veel gebruikt en is het nog steeds een plek waar je anno 2019 nog steeds jouw doelgroep kunt vinden. Er even van uitgaande dat deze bestaat uit volwassenen.

Aanpassing social media strategie

Kan ik dan gewoon vasthouden aan mijn eeuwenoude marketingstrategie? Nee, het is verstandig om als marketeer en als ondernemer goed op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen op het gebied van marketing en dus ook social media.

Facebook heeft op dit moment twee keer zoveel gebruikers als Instagram. Maar wie zegt dat dit altijd zo blijft? Ik veracht zelf dat Instagram dit jaar alleen verder gaat groeien en dat het aantal actieve gebruikers van Facebook daalt.

De jongeren die Facebook nu de rug toe keren, worden op een dag volwassen en als dat zover is, wil je hen met jouw diensten en producten bereiken. Net zoals die kleiner wordende groep 20-39 jarigen, die een aantal jaar geleden een stuk actiever waren op Facebook. Deze doelgroepen kan je nog steeds via social media bereiken. Want het is nog steeds geschikt om producten en diensten te verkopen en een relatie op te bouwen met klanten. De meest populaire manieren om dat op dit moment te doen zijn:

1. Influencers

En dan niet de influencers met honderdduizenden of zelfs miljoenen volgers, maar de micro influencers met een kleinere aanhang die vaker een relatie hebben met het product of dienst die ze verkopen. Zij hebben, zoals de naam het al zegt, invloed op het beslissingsproces van hun volgers. Deze influencers kunnen food- of fitnessbloggers zijn. Micro Influencers gaan vaker het gesprek aan met hun publiek en hun like percentage is vaak groter dan mega influencers.

Lees ook: Influencer marketing, effectief is het wel

2. Stories

Instagram stories om precies te zijn. Het zijn vaak video’s of foto’s die slechts vierentwintig uur te zien zijn op de app en het is een manier om volgers een kijkje in de keuken te geven. Met stories kun je op een persoonlijke manier het gesprek met je publiek aangaan. Omdat de berichten kort te zien zijn voor volgers, is stories ideaal om te experimenteren. Werkt het niet, dan is geeft het niet, het bericht is na een dag weer verdwenen.

3. Facebook groepen

Ze zijn er al een tijdje, de Facebookgroepen. Besloten groepen die vaak in het teken staan van een bepaald thema, waar de leden bijzonder veel interesse in hebben. Er zijn groepen voor ambitieuze vrouwen, zzp’ers, expats in Düsseldorf, maar ook specifieke beroepsgroepen zoals visagisten, kappers en journalisten. Een groep is een perfecte plek om nieuwe producten of diensten te introduceren en om de mening te proeven van jouw doelgroep. Je weet door zo’n groep wat er bij hen leeft , zodat je daar als ondernemer weer op kunt inspelen.

Je klanten zijn voorlopig nog wel te vinden op Facebook, maar het kan geen kwaad om je inzet te verspreiden over meerdere kanalen, zodat je over een tijdje niet achter de feiten aanloopt.

Bron: Business2Community, Marketingfacts, RTL Nieuws
Afbeelding: Getty, Unsplash
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *