De belangrijkste elementen van event marketing

Event marketing is het in de markt zetten van diensten of producten via evenementen. Ik geloof heilig in zakelijke evenementen en ik vind het een feest ze te organiseren. Zo’n bijeenkomst is de gelegenheid om live een-op-een contact te hebben met je klanten en op die manier een relatie met hen op te bouwen. Door met ze te praten, maar ook door ze met elkaar te laten praten, weet je als ondernemer of accountmanager beter wat er bij jouw klanten leeft en hoe je daarop kunt inspelen.

Veel bedrijven organiseren regelmatig kleine en grote evenementen die vaak jaarlijks terugkeren. Maar je kunt als ondernemer ook met een stand op een beurs staan. Nederland kent vele grote en kleine beurzen waar producten en diensten gepresenteerd worden aan andere bedrijven of particulieren. Denk bijvoorbeeld aan de negenmaandenbeurs of trouwbeurs, maar ook aan een ICT-beurs waar vele ondernemers zichtbaarheid willen voor hun merk.

Lees ook: 7-tips-voor-een-succesvol-evenement

Event marketing op jouw evenement

Marketing speelt een belangrijke rol bij de organisatie van of deelname aan een evenement, zonder weet niemand dat jouw event bestaat of dat je ze jou op een beurs kunnen vinden. Daarom kan het geen kwaad om je marketing mindset aan te zetten bij het plannen van een zakelijke bijeenkomst. Wat zijn de belangrijkste elementen van event marketing en welke gedachtes moet je hebben? Ik zet ze even voor je op een rij:

Zoek jij hulp bij het organiseren van jouw evenementen?
Kies dan voor een samenwerking met een event planner.
Ontdek wat ik voor jou kan betekenen en klik op “meer informatie”.

1. Heb een doel

Waarom organiseer je jouw evenement? Wat wil je ermee bereiken? Door deze vragen te beantwoorden, weet je welke vervolgstappen je moet nemen en hoe je jouw bijeenkomst in de markt moet zetten. Wil je meer verkopen, naamsbekendheid of nog steeds de beste in je branche zijn? Pas je content en promotie daarop aan.

2. Houd je aan jouw budget

Een van de eerste stappen die je zet nadat je hebt besloten een event te organiseren, is een budget bepalen en je er vervolgens aan te houden. Geef niet meer uit dan nodig is. Dan hoef je ook niets uit te leggen aan je opdrachtgever of leidinggevende.

3. Promoot jouw event

Hoe zorg je ervoor dat bezoekers naar jouw event of stand komen? Een promotie op social media is populair, maar het populairste medium is e-mail (76 procent). Bij het creëren en plannen van content is het belangrijk het doel van je evenement in je achterhoofd te houden. Maak een landingspagina, deel een video van bijvoorbeeld een vorige editie of een sneak-peak. Zorg ervoor dat jouw content prikkelt en dat mensen over jouw event praten en zich inschrijven.

4. Leg contact

Op een zakelijk evenement kan je makkelijk (opnieuw) in contact komen met klanten en waardevolle relaties opbouwen. Hierdoor weet je, zoals ik eerder zei, veel beter wat bij ze leeft en daar kan je als ondernemer op inspelen.

5. Verzamel informatie

Wanneer je toch je hele doelgroep bij elkaar hebt, dan is dat een perfect moment om informatie over ze te verzamelen. Dat kan, zoals ik hierboven zei, door middel van een een-op-een gesprek. Maar helaas heb je niet de gelegenheid om met iedereen de diepte in te gaan en dan is een enquête ideaal. Laat je bezoeker een aantal vragen beantwoorden, eventueel in ruil voor een sample. Op die manier weet je wat er bij jouw doelgroep leeft en daar kan je als ondernemer weer op inhaken.

6. Social Media

Niet alleen is social media een handig middel om je evenement te promoten, het is ook middel om engagement, oftewel betrokkenheid, te creëren. Laat bezoekers op hun eigen social media melden dat ze op jouw event zijn, laat hen foto’s delen en hashtags gebruiken voor meer zichtbaarheid. Laat mensen die verhinderd zijn zien wat ze missen, zodat ze wel naar jouw volgende bijeenkomst komen.

Event marketing is niet alleen belangrijk om je evenement te promoten, maar ook om het beste uit je bijeenkomst te halen. Je wilt uiteindelijk toch een doel bereiken en daarvan leren om jouw business te verbeteren en om het volgende event nog succesvoller te maken. Evenementen zijn belangrijk voor je business, vanwege de relatie die je met je klant kunt opbouwen. Soms heb je meer aan het bezoeken of deelnemen aan een beurs, dan wanneer je zelf een bijeenkomst organiseert, maar waardevol zijn ze zeker. Zorg bij de planning ervoor dat event marketing een rol speelt, zodat je goed bent voorbereid.

Bron: Business2Community
Afbeelding: Getty
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *