Content creatie inspiratie tips

Dat content marketing belangrijk is voor de online zichtbaarheid van een onderneming, dat weten we inmiddels wel. Niet alleen voedt content het organische zoekverkeer van zoekmachines zoals Google. Je kunt met waardevolle en relevante content ook informatie bieden aan klanten en prospects in hun buyer’s journey. Constante content creatie is hierbij ontzettend belangrijk. Waarom? Omdat je daarmee het organische verkeer naar je website in stand houdt.

Content is de kern van alles dat online gebeurd. Zonder content, geen website. SEO speelt hierbij een grote rol. Zoekmachines zijn constant bezig de gebruikservaring te verbeteren. Zo geeft Google zelf steeds vaker het antwoord op de zoekopdrachten in de Knowledge Graphs of featured snippets en scant het websites opzoek naar het beste antwoord op de zoekvraag. Hierbij krijgen actieve websites, waar regelmatig content op wordt gepubliceerd, voorrang in de ranking. Om je online zichtbaarheid in stand te houden, is constante content creatie cruciaal.

Meer online zichtbaarheid door te bloggen

Een blog bericht is de meest populaire vorm van content. Een blog is een online artikel dat een onderwerp behandeld met een toegankelijke toon, terwijl het de structuur van een artikel behoudt. Dit stukje dat je nu aan het lezen bent, is een blog en hierin geef ik je een aantal tips voor het schrijven van een blog.

Blogs geven een website een groter bereik. Uit onderzoek blijkt dat blogs op bedrijfspagina’s tot 55 procent meer websitebezoeken leidt. Niet alleen zet je jezelf door vaak te bloggen over een bepaald onderwerp neer als thought leader. Je zal op termijn ook gezien worden als een autoriteit. Jouw publiek zal jou sneller opzoeken, wanneer ze meer willen weten over bepaalde thema’s.

Lees ook: Zo schrijf je een blog dat SEO-geschikt is

5 tips voor het schrijven van blogs

Het is duidelijk, nieuwe content zorgt ervoor dat je zichtbaar blijft. Maar hoe zorg je voor continue content creatie en hoe zorg je ervoor dat die content ook aansluit op de behoeften van jouw publiek? Hoe zorg je er tevens voor dat je inspiratie blijft houden? Ik deel een aantal tips voor het schrijven van blogs.

1. Vraag je publiek wat ze willen lezen

Ik gebruik zelf Google Analytics om te zien welke onderwerpen het meest populair zijn en laat me daar door inspireren. Tevens kijk ik op social media welke onderwerpen voor de meeste engagement zorgen. Deze thema’s laat ik vaker terugkomen.
Als je aan e-mail marketing doet, kun je ook kijken naar de berichten waar het meest op wordt geklikt. Je kunt dit ook gebruiken om een vraag aan je lezer te stellen, door bijvoorbeeld te vragen waar ze graag meer over willen lezen.

2. Laat je inspireren door je concurrent

In het kader van linkbuilding vind is het ook goed om te kijken naar wat concurrenten oftewel je vakgenoten doen. Ik lees veel marketingartikelen en -blogs en laat me daardoor inspireren. Niet alleen geeft het me inspiratie, door veel van dezelfde content te lezen op verschillende platformen weet ik zeker dat ik geen onzin verkoop. Wat ik schrijf klopt, want ik verifieer het.

Wil jij meer klanten bereiken en investeren in content marketing?
Kies dan voor een samenwerking met een content marketeer.
Ontdek wat ik voor jou kan betekenen en bekijk het “Content Marketing Pakket” nu.

3. Hergebruik oudere content

Heb je in het verleden een thema behandeld dat bijgewerkt kan worden, naar aanleiding van nieuwe (bijvoorbeeld technologische) ontwikkelingen of de actualiteit? Doe het dan! Ik deed het bijvoorbeeld met Kylie Jenner. In juli vorig jaar was het halfzusje van Kylie Jenner bijna miljardair dankzij social media, maar afgelopen maart was ze met 21 jaar de jongste ‘selfmade’ miljardair ooit. Een reden voor mij om een nieuwe blog te schrijven.

De volgende blogs doen het vaak ook ontzettend goed:

4. 10 tips om…

Blogs die in een aantal stappen uitleggen hoe de lezer een bepaalde taak uit moet voeren, doen het ook goed. Niet alleen weet de lezer meteen wat ze moeten verwachten. Ze leren ook gelijk hoe ze een bepaalde taak zelf moeten uitvoeren. Zoals het schrijven van een blog.

5. Interview

Werk je met iemand samen? Interview hem of haar en speel in op de kennis die hij of zij heeft over iets specifieks dat relevant is voor jouw branche. Dit zorgt ervoor dat jouw bedrijf wat persoonlijker wordt voor de lezer. Je kunt er ook voor kiezen om een goede klant te interviewen en dan leg je de nadruk op hoe jouw product of dienst, zijn of haar probleem oplost.

Tot slot

Creëer content dat verbindt, wees to the point, sterk, maar ook betrouwbaar en consistent. Zorg ervoor dat je met jouw content een relatie kunt opbouwen met je publiek. Jij bent niet de enige die content creëert. Jouw concurrent doet dat ook. Kijk daar niet te veel naar, maar richt je op de behoeften van jouw doelgroep. Op den duur zullen klanten je vertrouwen om dat je transparant en authentiek bent.

Externe links:
Business2Community 
Business2Community 
Business2Community 
Forbes 
Afbeeldingen: Getty, Unsplash

Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *