Zo schrijf je een blog dat SEO-geschikt is

Hoe schrijf je een goed leesbare blog dat ook nog SEO-geschikt is? Wanneer je een blog aan het schrijven bent, wil je geen rekening houden met keywords en zoekwoorden. Je wilt gewoon een goede informatieve of vermakelijke tekst schrijven dat inspeelt op de behoefte van jouw klant of prospect. Wanneer je een blog schrijft, dan wil je ook dat deze gevonden wordt door jouw doelgroep en zoekmachines en dan moet SEO in jouw achterhoofd zijn bij het schrijven van jouw blog.

Lees ook: SEO wat is het en waarom kan je er niet omheen?

SEO is een belangrijk onderdeel van het succes van een website. Maar uiteindelijk gaat het erom dat een website bruikbaar en leesbaar is voor bezoekers. Jouw content, zoals een blog, moet in eerste instantie gewoon toegankelijk zijn.

Hoe zorg je ervoor dat jouw blog leesbaar en ook geschikt is voor SEO? Dat kan je doen door aandacht te besteden aan de volgende punten.

Zo maak je jouw blog SEO-geschikt

Zoekmachines beoordelen websites op verschillende criteria. Een website wordt goed gerankt wanneer deze snel laadt en geschikt is voor mobiel. Ook domeinen met een hogere autoriteit worden beter gerankt, omdat deze door de gebruiker gewaardeerd wordt. Dus het zijn niet alleen de keywords die belangrijk zijn, hoewel dit een blog wel SEO-geschikt maakt.

1. Blog over onderwerpen in plaats van keywords

Kies een aantal belangrijke onderwerpen die passen bij jouw bedrijf en blog daarover. In iedere blog moet een van deze thema’s terugkomen, zodat je op den duur een thought leader bent over deze onderwerpen. Door vaak over dezelfde thema’s bloggen kan je interne links in je artikel toevoegen, dat ook voor een betere ranking zorgt voor zoekmachines.

Bloggen over bepaalde onderwerpen in plaats van je richten op keywords is een relatief nieuwe ontwikkeling op het gebied van SEO. Google is namelijk nu zo ontwikkelt dat het kan interpreteren wat de zoeker wil weten en dan een suggestie doet van de meest relevante content. Dit betekend dat een blog niet meer gelimiteerd wordt door een specifieke keyword.

2. Voeg belangrijke keywords en hun synoniemen toe

Keywords zijn nog steeds belangrijk, er zijn essentiële plaatsen waar je jouw keyword moet toevoegen. Namelijk in:

  • De titel – Wellicht de belangrijkste plek om je keyword te vermelden, want dit vertelt direct aan zoekers en zoekmachines wat ze kunnen vinden op deze pagina.
  • HTML Tags – Dit zijn de H1, H2 tags die je aan je titel en tussenkoppen kan geven. Als je jouw website in WordPress maakt, dan zijn deze eenvoudig te vinden. Google kan deze lezen en neemt dit mee in de resultaten.
  • Tekst – Probeer je belangrijkste keywords in de eerste 100 woorden toe te voegen. Leid het teveel af, probeer het dan later in je tekst.
  • Meta Description – Dit is het stukje tekst dat zoekmachines laten zien onder de titel. Het geeft een samenvatting van waar de pagina omgaat, zorg ervoor dat jouw keyword daarin te vinden is.

3. Geschikt voor mobile

Ik zei het al: zorg ervoor dat je blog geschikt is voor mobiel. Het is belangrijker dat jouw blog goed te lezen is op een mobiele telefoon, dan op een computerscherm. Websites die niet goed leesbaar zijn op mobiele apparaten worden door zoekmachines gestraft met een lagere ranking.

4. Voeg interne en externe links toe

Een website is SEO-geschikt als er zowel interne links zijn naar pagina’s op jouw website. Een stuk of drie is voldoende. Externe links zijn net zo belangrijk, omdat dit aangeeft dat er relevante en betrouwbare informatie op een andere website is, dat de geloofwaardigheid van jouw bericht vergroot. Tevens geef je je bezoekers ook extra informatie.

5. Maak jouw tekst scanbaar

We lezen nou eenmaal niet allemaal even graag. Dus je kunt je bezoekers helpen jouw teksten te scannen door gebruik te maken van tussenkoppen, opsommingstekens en vette tekst. Probeer daarnaast niet teveel lange zinnen te gebruiken wanneer je een tekst schrijft.

6. Zorg ervoor dat men jouw bericht kan delen

Het zou fantastisch zijn als jouw bezoekers jouw blog delen met hun achterban. Hoe vaker jouw bericht gedeeld wordt, des te betrouwbaarder deze wordt voor zoekmachines. Daarnaast zijn er meer links naar jouw webpagina, dus een win win.

Meer leren over SEO?

Wil je meer over SEO weten, lees dan het boek Doelgerichte SEO van Tonny Loorbach. Hierin kan je de hand van voorbeelden en afbeeldingen lezen wat je wel en niet kan doen op het gebied van SEO. Ook vind ik de plugin Yoast SEO ook heel behulpzaam, deze laat je goed zien hoe jij je berichten op jouw website kan verbeteren, zodat deze aantrekkelijker wordt voor zoekmachines.

Hoewel keywords en al het bovenstaande belangrijk zijn voor een blog dat SEO-geschikt is. Is het belangrijk dat jouw blog goed en fijn leest. Jouw doelgroep moet de informatie waar ze naar opzoek zijn, vinden in jouw blog en deze als waardevol ervaren. SEO is een slechts een manier om deze bezoeker naar jouw informatie te leiden.

Succes!

Bron: Business2community, Business2community
Afbeelding: Getty, Unsplash
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *