Afname website bezoeken door onzichtbare externe links?

Hoe zorg je ervoor dat jouw content door jouw doelgroep wordt gezien, zonder te adverteren? Door het op social media delen of door te investeren in SEO, zodat het vindbaar is voor zoekmachines. Door content te delen op andere platformen, is jouw website zichtbaar en kan het verkeer naar jouw website toenemen. Dat is wat de meeste ondernemers willen: zoveel mogelijk website bezoeken. Want hoe meer mensen je website bezoeken, hoe meer leads je kunt genereren. Maar Facebook en LinkedIn willen helemaal niet dat bezoekers hun site verlaten en dus zijn ze in actie gekomen.

Google geeft het antwoord zelf

Social media platformen hebben er baat bij als bezoekers zolang mogelijk op hun pagina blijven, want dan hebben deze bezoekers meer interactie met hun advertenties en daar verdient een Facebook weer aan. Dus berichten met een externe link erin worden flink benadeeld en minder vaak getoond in het overzicht van Facebook, Twitter en LinkedIn. Bij Instagram is het niet eens mogelijk om een link te delen, daar moet je je volgers verwijzen naar een link in je bio.

Google lijkt sinds vorig jaar dat voorbeeld te volgen, door zelf steeds vaker antwoord te geven op de zoekopdrachten. Dat doen ze door gebruik te maken van Knowledge Graphs, dit zijn informatieblokken aan de rechterkant van het scherm en Featured snippets, deze geven de betekenis van het zoekwoord. De zoeker hoeft niet meer door te klikken naar websites van anderen, om het antwoord te vinden op de zoekvraag. Deze ontwikkeling is zorgelijk voor marketeers en ondernemers, want dit heeft een negatief effect op het verkeer naar hun websites.

Aangepaste algoritmes op social media

Afgelopen dinsdag schreef ik over actuele SEO-ontwikkelingen die voor marketeers niet zo positief zijn. De conferentie van Yoast en de artikelen die naar aanleiding van deze bijeenkomst geschreven zijn, hebben me geïnspireerd om deze blog te schrijven. Frankwatching schreef o.a. over hoe nu ook Google niet wil dat je de site verlaat. Ik zocht naar andere bronnen die dit verhaal bevestigden, maar ik kon er geen vinden. Behalve een blog van Rand Fishkin, voormalig Moz-man en SEO-goeroe, dezelfde man die op Yoastcon een presentatie gaf, waarover Frankwatching schreef. In deze blog schreef hij inderdaad dat social media websites hun algoritmes aanpassen om voorrang te geven aan content waarbij de gebruiker op hun website blijft, in plaats van content waarbij de bezoeker de website verlaat via een externe link.

Lees ook: SEO ontwikkelingen om verdrietig van te worden

De platformen doen dit vast niet om ons marketeers te pesten. Ik denk dat ze (naast een financiële motivatie) het vooral doen om de gebruikservaring te verbeteren. LinkedIn heeft bijvoorbeeld het algoritme zodanig aangepast dat er weer meer gedeeld wordt door gebruiker en daardoor is het platform aantrekkelijker geworden.

Verbeterde gebruikservaring op LinkedIn

Voor de verandering deelden gebruikers weinig berichten en updates, omdat er in het nieuwsoverzicht veel nadruk werd gelegd op de content van de zogenoemde LinkedIn Influencers. Deze gingen vaak viral en dat ging ten koste van de berichten van ‘gewone’ gebruikers. “Leden die meer dan tien likes ontvangen, zijn vaker geneigd om weer een bericht te plaatsen, dan mensen die geen feedback krijgen,” was de reactie van LinkedIn. Door de aanpassing ziet LinkedIn meer diverse content in de feed. Er worden meer berichten gedeeld en zo wordt er ook meer tijd doorgebracht op het platform.

Hoewel deze blog is gebaseerd op de visie van één man, ben ik er wel van overtuigd dat het klopt wat hij zegt. Ik had het al gelezen op social media en ik zie dat de links die ik deel, minder zichtbaar zijn. Anderen zie ik vaak links delen in de eerste opmerking. Ik vind het erg jammer dat het zo moet.

Zo krijg je invloed op websitebezoeken

Wat kan ik dan wel doen om ervoor te zorgen dat mensen mijn website bezoeken? “Houd de controle bij jezelf,” zegt Rand Fishkin. “Richt je op jouw op je eigen kanalen, zoals jouw website en e-mail.” Fishkin zegt dat tien opt-ins voor jouw nieuwsbrief waardevoller zijn, dan honderd volgers op social media. Deze mensen geven echt om jouw bedrijf. Kortom, zorg ervoor dat mensen zich kunnen inschrijven op je nieuwsbrief.

Lees ook: 6 tips voor het verbeteren van jouw e-mail marketingstrategie

Dat vind ik wel makkelijk gezegd tegen ondernemers die al een tijdje bezig zijn en al wat meer zichtbaarheid hebben. Hoe doe je dat dan als je net met ondernemen begonnen bent?

Gooi de handdoek niet in de ring. Er naar mijn mening valt er nog wat winst te behalen met zowel SEO, als social media. Als je er immers voor zorgt dat jouw content goed is, dan word je (op langer termijn) heus wel gevonden door Google. En social media is nog steeds de perfecte plek om zichtbaarheid voor je merk te creëren. Ik denk echter wel dat je variatie moet aanbrengen in de dingen die je post. Dinsdag zal ik in een nieuwe blog meer aandacht besteden aan dit onderwerp.

Bron: Frankwatching, Moz, Social Media Today
Afbeelding: Getty, Unsplash

Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *