Affiliate marketing, wie maakt jouw content?

De kracht van affiliate marketing is goede content. Goede content is informatief, biedt waarde voor de lezer en is uniek. Waardevolle content zal niet alleen leiden tot meer verkoop, het bied ook de mogelijkheid om een relatie met het publiek op te bouwen.

Lees ook: De 5 ingrediënten van een content marketingstrategie

Hoe werkt affiliate marketing?

Affiliate marketing lijkt een beetje op influencer marketing. Bedrijven, ook wel verkopers, gebruiken de affiliates (vaak bloggers) om hun producten of diensten te promoten op hun eigen website. Dit doen affiliates door op verzoek een blog of een review te schrijven over een bepaald product of dienst en in ruil hiervoor krijgen ze een incentive van de verkoper, zoals een percentage van de opbrengsten. De affiliate verkoopt het product dus niet zelf, maar krijgt dus een commissie van de verkoper wanneer hij of zij een succesvolle promotie doet.

Het verschil met influencer marketing

Bij influencer marketing promoten influencers, dat zijn mensen met een groot bereik op social media, producten of diensten van andere partijen op met name Instagram of YouTube. Maar dit kan ook op de eigen website. Zij worden sowieso betaald voor hun inspanning, ongeacht het resultaat (hoewel daar wel afspraken over worden gemaakt). De affiliate wordt alleen betaald als de klant een actie verricht. Deze acties verschillen, de betaling kan per:

  • Klik; dit is gewoon iedere klik op het promotiemateriaal zoals een banner of link.
  • Lead; wanneer het publiek contact opneemt met de verkoper door bijvoorbeeld zijn of haar gegevens achter te laten. Dit hoeft overigens niet te leiden tot een aankoop, interesse is voldoende.
  • Sale; wanneer de klant iets koopt. De affiliate krijgt dan een percentage van het verkoopbedrag uitgekeerd.
  • View; wanneer de advertentie is bekeken.

Lees ook: Influencer Marketing, effectief is het wel

Verschillende soorten content

Er is een onderscheid te maken tussen verschillende soorten affiliates en ook hierin is een overeenkomst te zien met influencer marketing, je hebt immers ook verschillende soorten influencers. Bij het kiezen van de affiliate moet je vooraf bepalen wat het doel is van jouw campagne. Wil je een relatie opbouwen met je publiek of wil je veel zichtbaarheid voor jouw merk?

Ongebonden affiliate marketing

Hierbij is er totaal geen relatie tussen de affiliate en de eindgebruiker. De affiliate deelt slechts een link waarop mensen kunnen klikken en geeft weinig aandacht aan de content. Het voordeel van deze strategie is dat het om weinig inzet vraagt, een nadeel is echter dat je ook geen relatie met je publiek opbouwt. Voor affiliates gaat het hier om het verdienen van een inkomen, dan om het bieden van waarde.

Gerelateerd affiliate marketing

Deze affiliates hoeven jouw product niet persé te gebruiken. Ze richten zich vaak op een specifieke niche en hebben geen relatie met jouw product. Succes met deze vorm van affiliate marketing heb je wanneer er een advertentie banner zichtbaar is op de website, of via promotionele berichten in combinatie met een link. De kans bestaat echter dat dit succes niet lang duurt. Een affiliate die jouw product niet kent, kan immers geen goede aanbeveling kan doen. Dit kan ertoe leiden dat je het contact verliest met je publiek, omdat ze het vertrouwen verliezen.

Betrokken affiliate marketing

De meeste leads zal je krijgen van affiliates die erg betrokken zijn bij jouw product en erin geloven. Deze doen persoonlijke aanbevelingen aan hun publiek en kunnen er ook extra informatie erover geven. Je ziet het ook terug in de content die ze maken, het past goed bij de onderwerpen waar ze het doorgaans over hebben en vind dus aansluiting bij hun publiek. Deze vorm van affiliate marketing is het meest eerlijk en daarom werkt het goed.

Zoals je ziet zijn er veel raakvlakken met influencer marketing. De keuze van de affiliate hangt dus samen met het doel van jouw affiliate campagne. Het is aan te bevelen om te werken met een betrokken affiliate die in jouw product of dienst geloofd en deze ook zou promoten als hij of zij er niet voor betaald kreeg. Hij of zij zal vaak content creëren die het beste aansluit bij de behoefte van zijn of haar publiek en dit kan weer tot veel clicks leiden. Dat maakt jouw campagne niet alleen geloofwaardig en maar ook succesvol.

Bron: Business2Community, By Raymonde
Afbeelding: Getty

Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *