Algoritmes, wat heb je eraan als marketeer?

Algoritmes, het klinkt voor mij als iets technisch en niet als iets waar marketeers zich mee moeten bezig houden. Maar dat is niet zo. Door te weten hoe algoritmes werken, kan je deze kennis inzetten in jouw social media of marketing strategie.

Wat zijn algoritmes?

Wat zijn algoritmes precies? De NRC omschrijft het simpel gezegd als een soort robot dat instructies met een beoogd doel in een bepaalde volgorde uitvoert. Het eindresultaat van het uitvoeren van deze instructies is altijd hetzelfde. Het algoritme wordt ingewikkelder wanneer de instructies worden uitgebreid. Algoritmes volgen de instructies, ook wel gedrag, die mensen online vertonen. Aan de hand van deze data kunnen marketeers gepersonaliseerde advertenties plaatsen.

Bekijk de hele uitleg van het NRC hier

Een voorbeeld: Netfilx doet suggesties voor films en series die ik wellicht leuk zou vinden, aan de hand van films en series die ik eerder heb gezien. Als ik veel naar comedy kijk, dan bestaan de voorstellen voornamelijk uit komedies. Facebook toont advertenties van producten of diensten, op basis van het gedrag dat ik online vertoon. Toon ik interesse in babyproducten, dan krijg ik advertenties van Pampers te zien. In al deze gevallen hebben algoritmes op verschillende manieren hun werk gedaan.

Ieder zijn eigen algoritme

Bijna ieder bedrijf heeft zijn eigen algoritmes en zij hebben allemaal hun eigen volgorde van instructies, die worden voor verschillende doeleinden gebruikt. Die van Google zijn voor veel ondernemers misschien wel het belangrijkste, deze rangschikken zoekresultaten. Bij een zoekopdracht kijkt Google naar bestaande webpagina’s en beoordeelt deze op verschillende factoren zoals kwaliteit. Op basis hiervan toont het een resultaat in een specifieke volgorde.

Lees ook: Digital Marketing uitgelegd

In augustus van dit jaar heeft Google een nieuwe update doorgevoerd, hoewel Google dit wel vaker doet, is dit volgens SEO professionals de grootste update sinds 2012. Nu wordt de opstelling bepaald door de snelheid van een website, of deze geschikt is voor mobiel, de content waardevol is en of deze links bevat. Door deze veranderingen kunnen sommige bedrijven hun hoog genoteerde plaats in de ranking van Google verliezen. Dit komt door algoritmes.

Op social media is het weer anders. Daar waar eerst de berichten op chronologische volgorde werden vertoond, zorgen algoritmes er nu voor dat de gebruiker eerst de meest relevante berichten ziet. Dit houdt in dat berichten waar de interactie hoog is, voorrang krijgen in de nieuwsfeed. Als ondernemer moet je dus het gesprek aangaan met je doelgroep wil je gezien worden. Het tijdstip waarop je een bericht plaatst wordr hierdoor minder belangrijk.

Outside the box denken

Het nadeel van algoritmes is dat het niet ‘outside the box’ denkt. Het soms geen rekening met interesses die kunnen veranderen en doet aanbevelingen op basis van gedrag uit het verleden. Amazon moest laatst de stekker uit hun softwaresysteem trekken, omdat het bij de zoektocht naar nieuwe medewerkers een voorkeur had voor mannen. De sollicitatierobot moest uit honderd cv’s de vijf top kandidaten kiezen, maar het koos op basis van patroonherkenning alleen voor mannen, omdat in de voorgaande jaren vooral mannen werden aangenomen.

Amazon stopt met sollicitatierobot vanwege vrouwendiscriminatie

Algoritmes zijn soms erg fijn voor klanten. Toen ik laatst op Zalando een jurkje voor mijn dochter kocht voor mijn aanstaande bruiloft, toonde de website mij bijpassende kinderschoenen. Daar was ik blij mee. Marketeers kunnen dankzij algoritmes meer verkopen en daarom zijn ze belangrijk. Programmeurs en ict’ers zijn er voor de technische uitvoering.

Door te bloggen zet je jezelf en jouw onderneming op de kaart. Vrijdag leg ik uit wat bloggen voor jouw bedrijf kan betekenen.

Bron: Frankwatching, Search engine journal
Afbeeldingen: Getty
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *