Waarom bedrijven gebruik maken van social media

Social media, ik kan me geen leven zonder voorstellen. Ik maak dagelijks gebruik van Whatsapp in mijn contact met vrienden en familie en ik kijk meerdere keren per dag op Instagram en ook Twitter, LinkedIn en Facebook gebruik ik dagelijks.

Ik ben niet de enige, het aantal mensen dat actief is op social media stijgt nog steeds. Volgens het CBS heeft 85 procent van de Nederlandse bevolking een social media profiel. In 2012 was dat percentage nog 62 procent. Geen wonder dat veel bedrijven gebruik maken van social media. Vandaag wil ik jou laten zien waarom jij als ondernemer behoorlijk wat kansen laat liggen, als je dit niet in jouw voordeel gebruikt.

Lees meer: Hoe jij je voordeel kunt doen met digital PR

Het gebruik van social media groeit

Volgens het onderzoek ‘ICT gebruik van huishoudens en personen 2018’, dat CBS vorige maand publiceerde, groeide niet alleen Whatsapp in populariteit, ook het gebruik van de professionele netwerksite LinkedIn is toegenomen van 19 procent van 2012 naar 31 procent nu.

Onderzoeksbureau Newcom publiceerde in januari van dit jaar een onderzoek, waaruit blijkt dat Facebook nog steeds een van de meest populaire social media kanalen is. Vooral bij de leeftijdscategorie 20 jaar en ouder heeft Facebook een sterke positie.

Ze zijn misschien niet meer super actueel, toch nog een paar onderzoeksresultaten:

  • WhatsApp is het grootste platform in 2018, gevolgd door Facebook en YouTube;
  • Instagram groeit het sterkst en heeft nu 4,1 miljoen gebruikers;
  • Facebook verliest terrein onder jongeren tot 20 jaar;
  • Instagram, Snapchat & YouTube zijn relatief sterk onder jongeren;
  • WhatsApp & Instagram groeien in bijna alle leeftijdscategorieën;

Waar is social media goed voor?

Kortom, social media is een goede plek om zichtbaarheid voor jouw bedrijf te creëren en daarom maken bedrijven gebruik van social media. Je kunt er contact leggen met je klanten, ontdekken wie zij zijn en met welke uitdagingen zij te maken hebben. Tevens biedt social media hen de gelegenheid om jouw bedrijf te leren kennen. Heb je nog geen bedrijfspagina? Dan deel ik hier een aantal redenen om er nu meteen een te beginnen.

1. Brand awareness

Zichtbaarheid dus op Facebook, LinkedIn etc. Je kunt er jouw content delen en dat kunnen anderen doen met jouw berichten. Misschien ga je niet viral, maar het aantal mensen dat jouw bericht ziet neemt wel toe. Dat is de kracht van social media; je kunt makkelijk gezien worden en dat maakt je toegankelijk.

2. Het is betaalbaar

Zeker als je nog niet zolang aan het ondernemen bent, kun je opzoek zijn naar een manier van adverteren die je niet direct in de rode cijfers jaagt. Een bedrijfspagina op social media is gratis. Advertenties kosten geld, maar je hebt zelf controle in hoeveel je investeert. Normaal gesproken hebben advertenties een vast bedrag waar je enigszins nog over kunt onderhandelen. Maar op bijvoorbeeld Facebook kies je zelf welk bedrag je wil investeren.

3. Makkelijk contact

Social media is gemaakt om contact met elkaar te leggen. Je kunt publiekelijk berichten naar elkaar sturen, maar ook privé. Dus het contact met klanten is snel gelegd, dus ook als ze vragen of opmerkingen hebben. Ze delen echter niet alleen hun positieve ervaringen met jouw bedrijf, ook hun negatieve. Dus let op dat je goed reageert.

4. Delen is eenvoudig

Anderen kunnen jouw content makkelijk delen, maar jij dat van anderen. Als iemand bijvoorbeeld iets positiefs over jou schrijft op bijvoorbeeld Twitter, dan kun je dat makkelijk delen of retweeten. Door het te delen, kun je jouw autoriteit vergroten. Tevens kun je gezien worden door potentiële klanten. Onderzoekers zeggen dat 63 procent van de consumenten die online zoeken, sneller voor een bedrijf kiezen dat zichtbaar is op social media.

5. Het vergroot je SEO

Zoals eerder gezegd: als je de content op jouw website deelt via social media, dan is het makkelijker voor anderen om deze weer te delen. Er zijn dus meer links online en hierdoor kan het aantal klikken naar jouw website toenemen. Door die clicks is jouw website beter vindbaar voor zoekmachines en dat heeft een positief effect op je SEO.

Lees ook: SEO wat is het en waarom kan je er niet omheen?

Nu weet je waarom bedrijven social media gebruik maken van en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen. Volgende week sta ik stil bij hoe je de effectiviteit van social media meet.

Bron: Business2Community, CBS, Newcom
Afbeelding: Getty, Unsplash

Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *