Voorraad lozen en mega sales op Black Friday

Mensen die elkaar letterlijk opzij duwen en overhoop lopen om zo snel mogelijk een warenhuis in te rennen, zodra deze zijn deuren opent. Dat is het beeld dat de meeste van ons hebben bij Black Friday: Amerikanen die met grote kortingen shoppen tot ze er bij neervallen. Een fenomeen dat is overgewaaid naar Nederland.

Lees ook: Waaraan voldoet een succesvolle E-mail Marketing strategie?

Vrijdag is het Black Friday. Deze dag valt op de dag na Thanksgiving en wordt in de VS traditioneel beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstinkopen. Vaak populaire producten worden verkocht met hoge kortingen. Voor de marketeer is dit het moment om je voorraad op te ruimen.

Voor bedrijven is Black Friday de gelegenheid om van voorraden af te komen. Voorraden kosten immers geld en dat heeft invloed op de winst. Tevens is het lanceren van een Black Friday campagne een middel om meer naamsbekendheid te krijgen en traffic naar je website te genereren (in het geval van een online campagne). Black Friday is hot vanwege de heftige kortingsacties.

Tevens is het lanceren van een Black Friday campagne een middel om meer naambekendheid te krijgen

Vorig jaar kende Bol.com een grote hoeveelheid bezoekers om middernacht. “Er is in de nacht nog nooit zoveel bij ons besteld,” zei een woordvoerder van de onlineshop destijds. “Het lijkt wel alsof men ervoor is opgebleven.” De hele dag hadden ze meer bezoekers dan op Black Friday vorig jaar. Honderdduizenden artikelen zijn er in vierentwintig uur verwerkt. Ook Mediamarkt en Coolblue herkennen dit. Je zou dus kunnen zeggen dat Black Friday is ingeburgerd in Nederland.

Als marketeer ben ik tot twee keer toe betrokken geweest bij het opzetten van een Black Friday campagne. Het succes zit hem in de voorbereiding. Niet alleen wil je de voorraad opruimen, je wilt ook mooie acties presenteren. Dit kan je doen om populaire producten met een hoge korting aan te bieden, maar voor jou nog een aantrekkelijke marge heeft. Kies dus voor een aanbieding die echt iedereen wilt hebben en je de rest van het jaar niet meer aanbiedt.

Twee weken van te voren begin je het publiek te teasen met kortingen en prijsverschillen. Dit doe je in je nieuwsbrieven, website, social media en/of advertenties. Je voert de spanning op door af te tellen, met als doel dat je klanten rond middernacht inderdaad klaar staan om inkopen te doen.

Kies voor een aanbieding die echt iedereen wilt hebben en je de rest van het jaar niet meer hebt

Black Friday groeit in populariteit en steeds meer bedrijven springen in de Black Friday trein. Je bent niet de enige met mooie acties, dus zorg ervoor dat je opvalt. Mensen zijn al van plan om een aankoop te doen, zorg er voor dat ze dat bij jou doen.

Heb je aan het einde van de dag nog steeds voorraad waar je vanaf wil? Dan is er nog altijd Cyber Monday. Dit is hetzelfde principe als Black Friday, maar dan online.

Vrijdag leg ik je uit waarom je kunt kiezen voor een samenwerking met Micro Influencers.

Bron: Adformatie, Business2Community, Frankwatching
Afbeelding: Getty
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *