SEO wat is het en waarom kan je er niet omheen?

Het is volgens mij de meest populaire term op het gebied van Digitale Marketing: Search Engine Optimization, oftewel SEO. SEO is een proces waarmee je het verkeer (ookwel traffic) naar jouw webpagina verbetert, evenals je zichtbaarheid via zoekmachines.

In het marketing vakgebied is de vraag naar Online en Content Marketeers momenteel erg groot. Er wordt veelal gezocht naar professionals die ervaring hebben met SEO en van content marketeers wordt verwacht dat ze weten hoe ze SEO moeten schrijven.

Lees ook: Content Marketing, stap voor stap 

Het doel van SEO is om hoge ranking te krijgen van zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo, zodat meer mensen je website bezoeken. Deze zoekmachines hebben algoritmes die bepalen hoe hoog een bepaalde website gerangschikt wordt.

Als potentiële klant keek ik uit gemak naar de eerste zoekresultaten

Zoals je wellicht in één van mijn blogs hebt kunnen lezen, ga ik binnenkort trouwen. In mijn zoektocht naar leveranciers van onder andere de bloemen en bruidstaart, heb ik regelmatig gebruik gemaakt van Google. Als potentiële klant keek ik uit gemak vaak naar de eerste zoekresultaten (advertenties sloeg ik over). Leveranciers hebben er dus baat bij als hun website door Google hoog wordt gerankt, omdat het business kan opleveren. Daarom is SEO zeer belangrijk voor veel bedrijven. Hieronder bespreek ik de elementen die van invloed zijn op hoge SEO-score.

1. Kwalitatieve content
Google weet rommel van kwaliteit te onderscheiden. Zorg ervoor dat je altijd goede content publiceert, het trekt klanten aan en het laat zien waarom jij de beste bent in de business. Tevens zorgt het ervoor dat jouw site er aantrekkelijk uitziet voor zoekmachines.

2. Snelle website
Een snelle website die tevens goed gestructureerd en mobiel vriendelijk is, is een must. Het zal er voor zorgen dat bezoekers op je website blijven en dat zal je SEO score een boost geven. Een trage website doet het tegenovergestelde.

3. Fantastische Meta tags
Een meta tag is de omschrijving die je leest in Google, het kan een introductie of een samenvatting zijn van de webpagina. Een meta tag heeft een tekenlimiet van 300 en kan voor geïnteresseerden een reden zijn op jouw link te klikken. Vergeet niet je focus keyword toe te voegen.

SEO maakt dat jouw website als relevant wordt ervaren

4. Doorlinken
Met externe links naar relevante content op andere websites en interne links naar content op je eigen website, zet je jezelf neer als autoriteit. Als andere websites naar jouw content linken, dan is dat voor een zoekmachine zoals Google een signaal dat je een goede website hebt. En dat wordt beloond met een hoge ranking.

5. Content Marketing
Zorg geregeld voor nieuwe content, dit is ook een belangrijk onderdeel van SEO. Het maakt dat jouw website als relevant wordt ervaren. Door te bloggen kan je regelmatig nieuwe content delen en je vestigt je als een goed geïnformeerde dienst voor jouw klanten.

UPDATE! Lees ook: Hoe jij je voordeel kunt doen met digital PR

Bron: Business2Community, Business2Community
Afbeelding: Getty
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *