Inbound marketing uitgelegd

Met inbound marketing probeer je door het aanbieden van relevante en behulpzame content, potentiële klanten naar je website te trekken. De klant bepaalt zelf of ze een relatie met jou willen aangaan, door hun gegevens te delen in ruil voor de aangeboden informatie. De gegevens die ze achterlaten zijn leads en die zijn weer belangrijk voor sales medewerkers.

Lees ook: Content Marketing, stap voor stap

Inbound Marketing is de reden dat ik ben gaan bloggen. Met geschreven content, hoopte ik meer bezoekers naar mijn website te krijgen. Bezoekers die opzoek zijn naar mijn diensten.

De klant bepaalt zelf of ze een relatie met jou aangaan

Het tegenovergestelde van Inbound Marketing is Outbound Marketing, ook wel traditionele marketing. Bij Outbound Marketing zendt je een boodschap via advertenties op radio, televisie of in magazines en kranten. Je hoopt op die manier zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken en houd geen rekening met de behoeften van de ontvanger. Bij Outbound Marketing zoek jij klanten, bij Inbound Marketing zoeken de klanten jou.

Klanten komen in hun zoektocht (vaak via een online zoekmachine) naar een oplossing voor een bepaald probleem, jouw content in de vorm van een whitepaper, artikel, video of infographic tegen. Op het moment dat ze bij jou komen en hun gegevens achterlaten, weet je dat ze interesse hebben. De marketinggoeroes achter Inbound Marketing, Hubspot, rapporteren dat 59 procent van de bedrijven aangeven dat Inbound Marketing de best gekwalificeerde leads biedt voor sales teams.

Maar staar je er niet te blind op, laat het onderdeel zijn van je strategie

Voor mij heeft het tot nu toe weinig opgeleverd. Maar ik bied mijn content ook niet aan in ruil voor gegevens, je krijgt de informatie bij mij voor niets. Toch zijn voor veel bedrijven de resultaten enthousiast makend. Want als Inbound Marketing goed wordt uitgevoerd, stijgt het aantal bezoekers op de website en dus de leads.

Toch kan Inbound Marketing niet je enige marketingstrategie zijn. Wanneer met name sales zich uitsluitend focust op de leads die Inbound Marketing met zich meebrengt, dan kan dit ten koste gaan van de relatie met reeds bestaande klanten. Deze klanten zijn doorgaans in zeer grote lijnen verantwoordelijk voor een groot percentage van de omzet.

Daarom is naast Inbound Marketing, Account Based Marketing (ABM) van belang. Hierbij richt met name de sales zich met doelgerichte en waardevolle campagnes, op de waardevolste accounts van het bedrijf.

Lees ook: Wat is Account Based Marketing?

Inbound Marketing is een belangrijke marketing strategie voor het behalen van meer leads. Maar staar je er niet te blind op, laat het onderdeel zijn van je strategie en werk samen met sales aan een succesvolle business.

UPDATE! Lees ook: Content Marketing, stap voor stap

Bron: Business2Community, Frankwatching, Marketingfacts
Afbeelding: Getty
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *