Hoe vind je opdrachten als zzp’er? Zo!

Wil je als freelancer in Nederland succesvol zijn, dan heb je specifieke kennis nodig. Dat blijkt uit het enquête van Antwerp Management School en de internationale dienstverlener SD Worx. Onlangs deden zij onderzoek naar flexibel werk in vijf Europese landen waaronder Nederland.

95 procent van de Nederlandse bedrijven heeft freelancers in dienst en de belangrijkste reden om hen in te zetten, is met name de specifieke kennis die zzp’ers hebben. Tevens is snelle inzetbaarheid cruciaal in de keuze voor een zzp’er. 36 procent van de leidinggevenden in Nederland zegt dat het inhuren van een freelancer sneller gaat dan een vacature plaatsen.

36 procent van de leidinggevenden zegt dat het inhuren van een zzp’er sneller gaat dan een vacature plaatsen

Kortom, wil je werk vinden als zzp’er? Dan moet je snel beschikbaar zijn en veel kennis hebben van één bepaald dingetje.

Sinds de start van mijn freelance carrière, krijg ik op verzoek dagelijks meerdere e-mails met daarin beschikbare opdrachten in marketing en communicatie. De markt is veelvoudig op zoek naar communicatieadviseurs en digital marketeers. Het liefst met ervaring in een specifieke branche zoals de gemeente of een financiële instelling.

Als allround marketeer zonder deze kennis en ervaring, word ik zo nu en dan even nerveus als ik zie dat er vooral niet naar me gezocht wordt. Gelukkig hoef ik de handdoek niet in de ring te gooien, want er is echt wel werk te vinden. In tegendeel zelfs, de bedrijven uit dit onderzoek zeggen dat 10 procent van hun personeelsbestand bestaat uit zelfstandigen.

Wat kan je het beste doen om aan opdrachten te komen?

1 . Schrijf je in bij een bemiddelaar
Nederland kent talloze bemiddelaars en zij koppelen het liefst kandidaten met bedrijven. Met name zzp’ers. Daar worden ze voor betaald. Zij kennen de opdrachtgever en weten waar ze naar op zoek zijn. Voor je op gesprek gaat, geven ze je tips om zo goed mogelijk voor de dag te komen.

Bedrijven uit dit onderzoek zeggen dat 10 procent van hun personeelsbestand bestaat uit zelfstandigen

2. Link met recruiters
Dit is een logisch gevolg op het eerste punt. Toevallig heb ik een groot netwerk van recruiters op mijn LinkedIn, omdat ik bij een bekend recruitmentbureau heb gewerkt. De enige berichten die ik van hen op dit platform zie, zijn opdrachten en vacatures. Ze zijn duidelijk en zeer betrouwbaar.

3. Ga online
Zorg ervoor dat opdrachtgevers je kunnen vinden. Wees actief op LinkedIn, deel je business op Facebook, creëer een website en deel daarop je portfolio. Laat weten wie je bent en wat je doet. Opdrachtgevers moeten weten waarom ze nou juist met jou moeten samen werken.

4. Wordt lid van een besloten groep op social media
In besloten groepen worden er vaak vacatures en opdrachten uitgezet. De aanpak is wat laagdrempeliger dan via een vacaturesite, maar absoluut het reageren waard.

5. Zoek op een werkmarktplaats
Er zijn genoeg marktplaasten voor zzp’ers waarop werk wordt aangeboden. ZZP Barometer noemt Freelancer.nl, Hoofdkraan.nl en Freelance.nl de beste ontmoetingsplekken voor opdrachtgevers en freelancers. Hierop worden jaarlijks tienduizenden opdrachten op geplaatst. Sommige accounts zijn gratis, andere vragen om een vergoeding.

Kortom, kansen genoeg. Je weet wat je moet doen, aan het werk!

Afbeelding: Getty
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest