Hoe Kylie Jenner (bijna) miljardair werd dankzij Social Media

Het was deze week groot nieuws. Kylie Jenner, het twintigjarig halfzusje van Kim Kardashian, is volgens het zakenblad Forbes met een vermogen van 900 miljoen dollar de jongste selfmade miljardair ooit. In het magazine, waar Jenner de cover siert, staan de rijkste zestig selfmade vrouwen in de Verenigde Staten centraal.

Jenner is de eigenaar van het make-up bedrijf Kylie Cosmetics. Twee jaar geleden lanceerde ze de ‘lip kit’, een pakket dat bestaat uit een set van lipstick en lip liner. De promotie van haar producten deed ze via Social Media, met meer dan 110 miljoen volgens op Instagram en miljoenen meer op Snapchat, heeft Jenner een groot bereik onder jonge vrouwen en meisjes die haar volgen.

“Ik kan er eenvoudig mee mijn fans en klanten bereiken.”

Daarmee heeft ze haar geld verdiend: met het promoten van haar eigen producten en die van anderen zoals Puma en het kledingmerk PacSun. In het het interview met Forbes noemt Jenner Social Media een fantastisch platform: “Ik kan er eenvoudig mee mijn fans en klanten bereiken.” Alle andere werkzaamheden besteedt Jenner uit, andere bedrijven zijn verantwoordelijk voor onder andere de productie en sales en haar moeder Kris Jenner doet de financiën en PR.

Kris Jenner is ook de drijvende factor achter het succes, zij zorgde ervoor dat Kylie Cosmetics een bedrijf werd. De jonge Jenner lanceerde de lipkit, nadat ze in 2015 toegaf lipfillers te hebben. Van het geld dat ze eerder verdiende met modellenwerk, liet ze er 15.000 maken. Vervolgens deelde ze een maandenlange teaser op Social Media, lanceerde ze het product in november van dat jaar. De kits gingen als warme broodjes over de toonbank, binnen een paar minuten waren ze uitverkocht.

Moeder Jenner schakelde een maand daarna het e-commerce platform Shopify in en lanceerde Kylie Cosmetics (dat voorheen bekend was als Kylie Lip Kits) en creëerde een voorraad van 500.000 kits in zes kleuren dat via Shopify werd verkocht. Wederom nam de belangstelling toe, dankzij een promotie op Instagram en Snapchat. Inmiddels heeft Kylie Jenner voor meer dan 630 miljoen dollar aan lip kits verkocht en Forbes schat het vermogen van haar bedrijf op ongeveer 800 dollar. Zij bezit 100% daarvan.

Inmiddels heeft Kylie Jenner voor meer dan 630 miljoen dollar aan lip kits verkocht

Jenner verdient haar geld met tv-programma’s en het promoten van haar producten en dat van anderen. Zij is niet de enige, meer influencers zoals Jenner gebruiken Social Media om hun miljoenen te verdienen. Zo verdiende de voor mij onbekende Huda Katta, een make-up artist, ongeveer 550 miljoen dollar met haar bedrijf Huda Beauty. Mede dankzij haar 26 miljoen volgers op Instagram.

In Nederland hebben we Negin Mirsalehi, zij stond begin dit jaar in Forbes 30 under 30. Met haar eigen haarlijn Gisou verdient ze ongeveer 2,4 miljoen euro en als influencer met ruim 4,5 miljoen Instagram volgers verdient ze ruim 16.000 euro per sponsered post. Het zijn misschien geen bedragen waar Kylie haar bed voor uit komt, maar wel erg inspirerend.

Afbeelding: Forbes, Pinterest
Bron: Forbes
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *