E-mail marketing werkt nog steeds

E-mail marketing is nog steeds hot! Dacht je dat het dood was? Absoluut niet. In tegendeel, uit het Nationaal E-mailonderzoek van consumentenpanel van CG Selecties, blijkt dat 94 procent van de Nederlanders is ingeschreven op nieuwsbrieven. Vooral de ‘oudere’ doelgroep van 35-55 jaar geeft aan zich voor meer dan twintig verschillende nieuwsbrieven te hebben aangemeld. Jongere Nederlanders tot 25 jaar ontvangen maximaal vijf verschillende nieuwsbrieven.

Lees ook: e-mail marketing uitgelegd

Dat is dus duidelijk; e-mail marketing is nog steeds een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Uit enquête van The Manifast, een Amerikaans business nieuws en how-to website, blijkt dat 69 procent van de bedrijven in e-mail marketing investeren en daarvan verstuurd 75 procent wekelijks nieuwsbrieven.

Waar is e-mail goed voor?

E-mail is ontzettend effectief en het is een manier om direct met je klant in contact te blijven. Het kan leiden tot meer loyaliteit en een positief effect hebben op je brand awareness. Met e-mail krijg jij jouw content direct bij de klant en je bent direct bij hem of haar betrokken. Het is tevens een manier om het gesprek aan te gaan.

Ik ben zelf een absolute voorstander van e-mail marketing en als marketeer in vaste dienst heb ik ook vele e-mails verstuurd naar prospects, klanten en partners. Het was in mei van dit jaar wel even spannend met de GDPR-wetgeving, maar eigenlijk bleek die wetgeving wel gunstig te zijn voor e-mail marketing. Want de mensen die nu jouw bericht ontvangen, willen hem vaak echt lezen! Dit heeft een positief effect op je open en click through rate.

Lees ook: Wat zegt de CTR over jouw e-mail marketingcampagne?

Welke e-mails doen het goed?

Uit het eerst genoemde onderzoek blijkt dat 62 procent van de Nederlands zich graag aanmeldt voor een nieuwsbrief, omdat ze graag aanbiedingen ontvangen. Maar ze ontvangen er ook graag één als ze net een aankoop hebben gedaan of omdat ze op de hoogte willen blijven van een organisatie of merk. Het populairst zijn de berichten die we op of rondom onze verjaardag ontvangen, zeker als de e-mail een cadeautje in de vorm van een korting bevat.

Let op! Teveel is irritant. Ga niet zenden om het zenden, de kans is klein dat jouw publiek dit waardeert. Zorg ervoor dat je content biedt dat ze interessant vinden en als je ze verleid zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief, laat ze dan weten wat voor content ze van jou kunnen verwachten.

Het resultaat van e-mail marketing

Veel bedrijven doen aan e-mail marketing, omdat ze het aantal klanten willen behouden en omdat ze het aantal willen laten groeien. Een kleine 22 procent wil graag de betrokkenheid vergroten. E-mail is effectief en het leidt tot verkoop. E-markets 2017 Email Marketing Benchmark heeft de mediaan van e-mail marketing ROI gezet op 122 procent. Dat is vier keer meer dan ieder ander digital marketingkanaal.

Als je e-mail vergelijkt met social media, dan heeft social media een groter bereik. Maar je schiet vaak ook met hagel. Slechts 2 procent van de mensen leest een bericht in hun Facebook nieuwsfeed. Het aantal mensen dat een mail ontvangt (vs. bounce, dat is wanneer een bericht niet aankomt bij de ontvanger) is 90 procent en gemiddeld 25 procent opent de mail. Dit percentage is een stuk hoger sinds de GDPR-wetgeving.

Kortom, e-mail marketing is nog steeds hot en als het nog geen onderdeel is van jouw marketingstrategie, dan moet je daar nu iets aan doen. Na de kerstvakantie kom ik met een nieuwe blog waarin dieper in ga op de e-mail marketingstrategie.

Bron: Business2Community, Frankwatching, Forbes
Afbeelding: Getty, Unsplash
Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *