De online marketing trends voor 2019

Elk jaar publiceren verschillende marketing platformen artikelen in november/december, waarin de online marketing trends voor het nieuwe jaar worden gepresenteerd. Persoonlijk hou ik wel van lijstjes en vooral deze vind ik erg leuk om te lezen. Ik vind het vooral interessant om te zien of de marketinggoeroes die deze artikelen schrijven op één lijn zitten of dat ze verschillen van mening.

Omdat ik zelf niet vies ben van een lijstje, deel ik de meest populaire trends voor je in deze blog. Niet schrikken, deze blog is iets langer dan je van mij gewend bent. Maar lange content is een van de belangrijkste trends van 2019, dus voor deze keer geeft het niet. Daarom begin ik graag met content marketing en ik sluit af met SEO.

Content Marketing

Content marketing is een vastgemetseld onderdeel van de marketingstrategie. Het is anno 2018 onmisbaar en zal in de aankomende jaren alleen maar groeien en groeien. Ondernemers die dit nog niet hebben meegenomen in hun plan voor 2019, laten naar mijn mening behoorlijk wat kansen liggen. Hierbij de vijf trends

1. Strategie

Het hebben van een strategie is essentiëler dan ooit, het helpt je om naar een doel te werken. Vaak is dit leadgeneratie, SEO of Thought Leadership. Volgens het Content Marketing Instituut heeft 65 procent van de succesvolste Content Marketeers een gedocumenteerde content marketingstrategie. Door het hebben van een strategie kun je vooruit werken, je content effectief promoten en je continuïteit verbeteren.

Lees ook: De 5 ingrediënten van een Content Marketing strategie

2. Wees betrouwbaar

Klinkt een beetje als een open deur, maar het moet toch genoemd worden. Klanten willen je begrijpen en vertrouwen, zeker als ze het in het proces zitten waarin ze een beslissing moeten nemen. Door je publiek goede content te bieden waar ze naar willen luisteren of willen lezen, kun je bouwen aan een succesvolle relatie. Iedere interactie met jouw publiek, moet bijdragen aan het merk dat je neerzet en dat merk moet opvallen.

3. Zichtbaarheid

Het is zonde van de moeite als niemand jouw content ziet, dus het is belangrijk dat je jouw content deelt met de juiste mensen. Laat dit ook onderdeel zijn van je content marketingstrategie en werk dit uit. Content krijgt bij veel zichtbaarheid via social media, maar ook via e-mail marketing. Facebook is, ondanks wat er is geschreven, nog steeds een populair kanaal en vaak dé plek om te beginnen. Tevens heb je goed zicht op hoe jouw content scoort en je kunt het gesprek met je volgers aangaan.

4. Long formats

Long formats zijn lange content, bijvoorbeeld een geschreven tekst dat uit meer dan 2000 woorden bestaat. Ze worden belangrijker in 2019, omdat zoekmachines lange berichten met een hogere ranking belonen en lezers vinden deze content betrouwbaarder. Long formats kunnen ook podcasts of documentaires zijn en worden over het algemeen vaker gedeeld dan korte stukken. Maar je moet niet schrijven om het schrijven, je moet wel wat te vertellen hebben en je publiek blijven boeien. Anders werkt het niet.

5. Chatbots

Persoonlijk zie ik chatbots als een onderdeel van de afdeling klantenservice, maar in de moderne tijd overlappen alle afdelingen met elkaar; HR, marketing, sales, pre-sales en klantenservice hebben enigszins toch met elkaar te maken. Het gebruik van chatbots neemt toe, je kunt geen website bezoeken of ergens rechts onderin het scherm springt er een mannetje of vrouwtje naar boven, dat vraagt of je hulp nodig hebt. Het zorgt voor een hoger betrokkenheidsgevoel en dat is positief. Omdat de machine veel leert, kan het eenvoudig veel gestelde vragen beantwoorden.

Content marketing gaat in 2019 verder dan waar het eindigde dit jaar. Het vraagt om commitment, relevantie en het volgen van trends. Maak gebruik van de technologieën die worden aangeboden en meet je resultaten. Dan boek je succes.

Bron: Business2Cosmmunity, Frankwatching, Forbes & Forbes

SEO

Daar waar de content marketing trends voor 2019 nogal verschilden, zijn de experts het behoorlijk eens over wat de SEO trends voor 2019 gaan worden. Dit jaar stond SEO in het teken van de veranderingen die Google doorvoerde, met als gevolg dat websites die geschikt zijn voor mobiel hoger ranken. Ik zet de trends voor je op een rijtje en begin gelijk ook met mobiel.

1. Mobiel

Mobiel blijft in 2019 zeer belangrijk. Omdat meer dan de helft van alle zoekopdrachten vanuit een mobiel apparaat komen, moet je website mobielvriendelijk zijn. Google laat deze websites hoger ranken. Dat betekent niet dat desktop er niet toe doet, in tegendeel! Hoewel Google naar de mobiele versie van je website kijkt voor de ranking, moet je desktop versie nog steeds goed werken. Zorg ervoor dat jouw website geschikt is voor alle apparaten.

2. Betrouwbaarheid

Zoekmachines geven voorrang aan betrouwbare websites in de ranking. Dit zijn websites die voldoen aan de E-A-T-principes. E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness, oftewel Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Google beoordeelt de kwaliteit van websites en dat wordt bepaald door content. Een van de factoren die content betrouwbaar maakt zijn backlinks, dat is een link van een andere website naar jouw site. Het laat bezoekers zien dat er op jouw pagina waardevolle content te vinden is.

Lees ook: SEO wat is het en waarom kan je er niet omheen?

3. Featured Snippet

Featured Snippets zijn antwoorden op vragen die in het zoekveld van Google worden getypt. Het is een kader boven de zoekresultaten en het zorgt ervoor dat gebruiker geen website meer hoeft te bezoeken als de snippet antwoord geeft op zijn of haar vraag. Het is heel handig voor de gebruiker, maar minder leuk voor de website eigenaar. Nog geen idee wat ik bedoel? Misschien zegt deze afbeelding hieronder je wel iets.

4. Voice Search

Spraakgestuurd zoeken wordt de belangrijkste SEO trend voor 2019, aldus de experts. Sinds een aantal maanden is deze functie in het Nederlands beschikbaar en het is al heel normaal om een zoekopdracht in te spreken op je mobiele telefoon. Sterker nog, bijna een derde van de 3,5 miljard dagelijkse zoekopdrachten zijn spraakopdrachten. Volgens Goolge zijn het vaak tieners (55 procent) die spraakgestuurd zoeken, maar ruim 40 procent van de volwassenen spreekt ook zijn zoekopdracht in. Veel bedrijven hebben hun SEO nog volledig gericht op geschreven zoekopdrachten, maar spraak zal groeien. Vooral omdat apparaten geavanceerder worden en menselijke spraak beter herkennen.

5. Amazon Search

Amazon is geen zoekmachine, maar het algoritme is wel zoals dat van Google en wordt gebruikt voor zoekmachines binnen de pagina’s van Amazon. Wat gebeurd er dan? Veel mensen gaan als ze online willen winkelen, direct naar deze website. En als ze ergens anders shoppen, checkt 51 procent of Amazon dat product ook verkoopt. Dat consumenten rechtstreeks naar Amazon gaan, laat zien de webshop de Google wordt van e-commerce. Zit jij als leverancier niet op Amazon, dan kan je klanten missen. Hoewel Amazon in Nederland niet zo groot is als in het buitenland, zal deze trend naar verwachting naar Nederland overwaaien.

Lees ook: Wat hebben marketeers aan algoritmes

6. Keywords

Keywords verliezen hun relevantie, omdat Google slimmer wordt en steeds beter de context van een artikel kan interpreteren. Google heeft als missie om het beste antwoord voor de zoeker te vinden, daarom hebben ze waarschijnlijk ook de Snippet geïntroduceerd. Dit maakt keywords minder belangrijk en hoef je dus niet jouw bericht vol te stoppen.

Hoewel ik de eerste twee trends, weliswaar belangrijk, maar niet opvallend vond. Vind ik de ontwikkelingen wel erg boeiend. Vooral ondernemers in de e-commerce business moeten opletten. Google is zich constant aan het ontwikkelen en als marketeer, zeker als SEO-specialist, moet je deze ontwikkelingen goed volgen. Want voor je het weet loop je achter de feiten aan.

Bronnen: Frankwatching, Mediaweb, Searchengineland

Dit soort lijstjes waarin online marketing trends van het afgelopen jaar en die voor het komende jaar centraal staan, laten zien of je de afgelopen maanden iets gemist hebt dat wellicht perfect past bij jouw organisatie. Je kun de gemiste trends dan alsnog implementeren, mits ze relevant zijn. Ik vind het met name inspirerend en ben heel benieuwd welke ontwikkelingen het belangrijkst worden en welke niet worden opgepakt.

Dit was het laatste artikel van mij voor dit jaar. De komende twee weken vier ik de feestdagen met mijn familie en ga ik op een verlate ‘huwelijksreis’ met man en dochter.

Fijne kerst en een gezond en gelukkig 2019!

Afbeelding: Getty, Unsplash

Delen mag:
Facebook
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS
Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *